۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷

زنگ‌ها برای که به صدا در می‌آیند

بازار بورس در اردیبهشت ماه شرایط ویژه ای به خود گرفت و با ریزش های پی در پی، زنگ خطر را بار دیگر به صدا در آورد .
نویسنده: امیر فلاح
کد خبر: ۶۴۹۴۹
زنگ‌ها برای که به صدا در می‌آیندبه گزارش خبرنگار مانا، در حالی که 26 دی ماه را باید روز تاریخی برای بازار سرمایه کشور دانست و نشانه گذاری این روز را به عنوان شکست رکود بی سابقه دو ساله دانست،اما روند بازار از ابتدای سال 95 سودای دیگری در سر گرفت.
رشد ویژه در دو ماه و نیم پایانی سال 94 آنقدر حیرت آور بود که نه تنها رکود را پشت سر گذاشت بلکه رکورد های خیره کننده ای نیز از خود به جا گذاشت تا جایی که برآیند بورس را در سال گذشته مثبت به پایان رساند .
اما ابهام هایی در رشد برخی صنایع باعث شد که همواره ترس از ریزش گریبان بازار را بگیرد، در حالی که بازار سهام همچنان شرایط خوبی را داراست و رشد قیمت نفت و افزایش قیمت فلزات اساسی دربازارهای جهانی باعث شده که بورس همچنان از نظر فاندامنتال ارزنده باشد اما نباید فراموش کرد که وجود لیدری با حاشیه زیاد در حال تبدیل شدن به پاشنه آشیلی برای بازار سرمایه است .
گروه خودرویی که این روزها و به خصوص بعد از برجام حکم لیدر بازار را ایفا می کند و بعد از لغو تحریم ها با وجود زیان انباشته ،کاهش تولید و رکود، رشد های خیره کننده بیش از 200 درصدی را از آن سهامداران خود کرد، این روز ها با انتشار شایعاتی از قبیل رفع محدودیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، افزایش تولید در سال 95 و همچنین قرارداد های خارجی که هیچکدام هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده، روزانه سهامداران را به شکل هیجانی وارد بازار می کند و رشد حبابی این گروه باعث شده شرایط برای بازار سرمایه خطرناک شود .
در حالی بورس تهران با محوریت این گروه در حال طی طریق است که یک سوم ارزش و حجم کل بازار مختص این گروه بوده و همچنین جو هیجانی متشکل شده باعث ضربه زدن به کلیت بازار شده تا جایی که روز ریزش خودرو کلیت بازار نزولی خواهد شد .
این امر تا جایی پیش روی کرده است که در برخی از صنایع بورسی به علت جو روانی ناشی از گروه خودرویی نه تنها تمام داشته های پسا برجام خود را ازدست داده اند که حتی به ماقبل آن نیز نزول کرده اند و به نظر می رسد نهاد ناظر برای رفع این معضل باید دست به کار اقدامی عاجل شود تا بار دیگر مانند اتفاقی که در سالیان قبل در پتروشیمی ها افتاد حادث نشود و سرمایه مالی مردم از بین نرود .
همین امر باعث شد تا بورس تهران در هفته منتهی به 21 اردیبهشت بزرگترین ریزش و بیشترین زیان خود را از 26 دی ماه تا به امروز تجربه کند و با ریزش بیش از 2000 واحد در یک هفته چشم انداز مبهمی را برای سال جاری ترسیم کند .
هرچند تحلیل گران معتقدند بورس تهران همچنان شرایط بحرانی ندارد و همانطور که در بالا بیان شد همچنان در برخی صنایع شرایط رونق را می توان تصور کرد اما ظاهرا گره زدن کلیت بورس به گروهی که با نگاهی گذرا به صورت های مالی و یا حتی نسبت قیمت به در آمدشان شرایط بغرنجشان نمایان می شود باعث شده تا بار دیگر خاطرات پاییز 92 و شروع رکود بی سابقه برای تالار نشینان ساخته شود .
بر همین اساس بازار سهام امروز شاهد ریزش دسته‌جمعی نماگرهای منتخب خود همزمان با جا به جایی معامله‌گران اغلب نوسان‌گیر بود. بازاری که تمام آرزوهای خود را متکی به خودرویی‌ها و شایعه‌سازی‌های آنها می‌داند.
شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز با کاهش 647.83 واحدی به رقم 75982.6 واحد رسید.
شاخص کل هم‌وزن نیز با 114.4 واحد کاهش عدد 13 هزار و 602 واحد را تجربه کرد. شاخص سهام آزاد شناور اما با کاهش 819 واحدی به رقم 84 هزار و 786 واحد دست یافت، شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش 529.7 واحدی عدد 53 هزار و 363 واحد را تجربه کرد که شاخص بازار دوم با کاهش 960 واحدی به رقم 168 هزار و 989 واحد رسید.
ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به 3299824 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و 471 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 83 هزار و 764 نوبت داد و ستد بود
براساس این گزارش امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت ایران خودرو با 56.35 واحد، پالایش نفت بندر عباس با 50.82 واحد و گل کهر با 47.51 واحد کاهش؛ بیشترین تاثیر منفی را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت بانک صادرات با 33.26 واحد، ملی صنایع مس ایران با 25.97 واحد و گروه مدیریت سرمایه گذاری امید با 23.48 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.
هفته جاری که امروز پایان بخش آن در بازار بود خود به تنهایی تبدیل به نشانه ای شد در دوران پسا تحریم بورس و اگر بازار سهام را نمایان گر کلیتی از اقتصاد ایران گیریم گویی این تمام  اقتصاد کشور است که در حالتی معلق طی طریق می کند .
برچسب ها: بورس شاخص بورس
ارسال نظرات
آخرین اخبار