۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷
در اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی چه گذشت:

اخذ330 میلیون دلار وام با ضمانت سازمان بنادر و دریانوردی

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوری گفت: با توجه به تصویب تبصره ای در سازمان بنادرو دریانوردی در سال93،سازمان بنادر و دریانوردی می تواند ضمانت بخش خصوصی رابرای سرمایه گذاری در داخل بنادر برعهده گیرد بر این اساس در پروژه 400میلیون دلاری چابهار، 330میلیون دلار وام با ضمانت سازمان بنادرو دریانوردی از صندوق توسعه ملی پول دریافت شد.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۶۴۹۴۸
اخذ330 میلیون دلار وام با ضمانت سازمان بنادر و دریانوردی
به گزارش خبرنگار مانا مهندس محمد سعید نژاد در هجدهمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادرو دریانوردی با اشاره به افزایش ظرفیت شناورهای ورودی به کشور در سال94 گفت: درسال گذشته در مجموع 132میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری در کشور انجام شد. 
وی در این باره افزود: متوسط ظرفیت شناورهای ورودی به کشور در سال گذشته نسبت به سال 93 افزایش یافته است و همچنین توانستیم یک قدم از سمت فیدری به سمت لاینری گام برداریم.
معاون وزیر راه و شهر سازی با اشاره به رشد عملکرد یک ماهه بنادر که تحت مالکیت سازمان بنادر و دریانوردی است، خاطر نشان کرد: بنادری که تحت مالکیت سازمان بنادر و دریانوردی است در یک ماهه اول امسال با رشد خوبی مواجه بوده و در فروردین ماه حدود یازده درصد رشد عملکرد به ثبت رسیده است .
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوری همچنین درباره رشد عملکرد بنادر نفتی عنوان کرد: در بنادر نفتی مانند خارگ و عسلویه این رشد نسبت به سال 93 بیش از 30 درصد بوده که رقمی بسیار قابل توجه است و پیش بینی می شود رشد بنادر کشور سیر صعودی را طی کند. 
سعید نژاد با توجه به لغو تحریم ها تاکید کرد: سال 95 سالی است که عملکرد ما در فقدان تحریم های ظالمانه شکل خواهد گرفت. خوشبختانه در حال حاضر در بخش دریایی هیچ تحریمی وجود ندارد و کشتی های ایران به همه بنادر اروپایی تردد می کنند. همچنین تمامی خطوط کشتیرانی که تمایل دارند وارد بنادر ما شوند می توانند به آبهای ایران سفر کنند. البته در این زمینه ما محدودیت هایی برای سرویس دهی به همه این کشتی ها داریم به همین منظور برای توسعه بخش بندری باید تلاش بیشتری داشته باشیم. 
وی همچنین افزود: در بخش بیمه نیز هیچگونه محدودیتی برای شناورهای ایرانی وجود ندارد.
معاون وزیر راه و شهر سازی با اشاره به تعیین چهارچوب برای حضور موسسات معتبر بین المللی در دوره تازه همکاری با ایران اظهار داشت: برای همکاری موسسات رده بندی معتبر بین المللی که آماده همکاری با ما هستند چهارچوبی تعیین کرده ایم و این موسسات برای همکاری با ایران می بایست از یک شریک ایرانی بهره ببرند و همچنین موسسات رده بندی ایرانی هم می بایست یک شریک خارجی داشته باشند تا انتقال دانش و تکنولوژی ایجاد شود که در شرایط خاص آمادگی لازم وجود داشته باشد. بنابراین در بخش دریایی خوشبختانه از این جهت مشکلی نخواهیم داشت و فکر می کنیم در عملکرد بنادر کشور هم همین وضعیت وجود داشته باشد.
سعید نژاد درباره اعلام آمادگی شرکت های لاینری و پورت اپراتوری دنیا برای همکاری عنوان کرد: شرکت های لاینری، پورت اپراتوری دنیا و شرکت های سرمایه گذاری زیادی برای سرمایه گذاری در بنادر ایران اعلام آمادگی کرده اند.
وی افزود: در حال حاضر با 9 شرکت بزرگ لاینری و اپراتوری مذاکرات متعددی انجام شده است که در صدد انتخاب بهترین پورت اپراتور برای ترمینال یک و دو بندر شهید رجایی هرمزگان و بندر امام خمینی ( ره ) هستیم. همچنین در این بنادر از روش مدیریتی پدرسالانه(پاترنالیستیک) استفاده خواهد شد و این سرمایه گذاران حتما باید در کنار یک شرکت ایرانی واجد صلاحیت قرار گیرند تا بتواند در بنادر مستقر شوند.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوری درباره انعقاد قرارداد خرید تجهیزات با شرکت ایرانی منگان اظهار داشت: برای خرید RTG با شرکت منگان  قراردادی منعقد شده که طی آن پیش پرداخت نیز به این شرکت انجام شده است. شرکت منگان به لحاظ تکنیکی و فنی یک شرکت معتبر است، محصولات و تولیدات آن در بنادر ایران درحال فعالیت هستند. خوشبختانه جزو تولیدات و محصولات داخلی بوده که مورد رضایت قرارگرفته است. ما امیدواریم شرکت منگان ظرف 18 ماه بتوانند اینRTGها را تحویل دهند.
انعقاد قراردادBOT با پیمانکار فاز سه بندر شهید رجایی
وی با اشاره به احداث فاز سه ترمینال شهید رجایی گفت: برای اینکه زمان از دست نرود، احداث فاز سه بندر شهید رجایی همزمان با افزایش 25 درصدی فاز دو توسط پیمانکارقبلی شروع شده است. در این مرحله بخشی از اسکله احداث خواهد شد. 
سعید نژاد با اشاره به اعلام فراخوان برای انتخاب پیمانکارجهت ادامه احداث فاز سه بندر شهید رجایی عنوان کرد: فراخوان ادامه احداث فاز سه بندرشهید رجایی، در آینده نزدیک منتشر خواهد شد و با سرمایه گذارانی که علاقمند باشند بصورت بخش خصوصی این پروژه را اجرا کنند قرارداد BOT منعقد می شود. از سوی دیگر انتخاب مشاور داخلی و خارجی انجام شده که در مرحله انعقاد قرارداد هستیم تا بتوانیم فرایند مناقصه گذاری و انعقاد قرارداد بصورتBOT را انجام دهیم در آن صورت قراردادی به صورت پیمانکاری منعقد خواهیم کرد.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوری همچنین درباره ترمینال کانتینری بندر امام خمینی ( ره ) خاطر نشان ساخت: با توجه به اینکه مدت زمان بهره برداری از ترمینال کانتینری بندر امام خمینی ( ره ) برای بهره بردار فعلی به اتمام رسیده است، در صدد فرایند واگذاری مجدد آن هستیم که جزییات آن ارائه خواهد شد.
این مقام مسئول درباره احداث ترمینال شهید بهشتی چابهار تصریح کرد: ترمینال شهید بهشتی چابهار از چند جهت در حال پیگیری و انجام است. 
سعیدنژاد با اشاره به شروع احداث ترمینال شهید بهشتی چابهار از سال 1386ادامه داد: در ابتدا پیمانکار قرار بود، سرمایه گذاراین پروژه را تامین کند اما به دلیل شرایطی که ایجاد شده بود نتوانست سرمایه گذار جذب کند با این حال این عملیات در حال اجرا است و در حال حاضر با 72 درصد پیشرفت فیزیکی کار ادامه دارد. با توجه به برنامه زمانبندی تا پایان سال جاری این پروژه  به اتمام خواهد رسید.
وی با بیان اینکه منابع مالی برای ادامه احداث ترمینال شهید بهشتی چابهار تامین شده است، گفت: همچنین در بخش تامین تجهیزات در آستانه انعقاد قرارداد با طرف هندی هستیم، توافقات کاملی صورت گرفته است و امیدواریم که در سفری که نخست وزیر هند به ایران دارد این تفاهم نامه ها به انعقاد رسمی قرارداد و اجرای پروژه منجر شود.
آریا بنادر ایرانیان؛ واسطه سازمان بنادر و صندوق توسعه ملی شد
معاون وزیر راه و شهر سازی با اشاره به انعقاد قرارداد با شرکت آریا بنادر ایرانیان نیز گفت: بندرشهید بهشتی چابهار علاوه بر تجهیزات بندری به تجهیزات دریایی نیاز دارد که این امر در پروژه و چهار چوب پیشنهادات هندی های نبوده بنابراین برای تامین تجهیزات دریایی و اخذ وام از صندوق توسعه ملی، قراردادی با شرکت آریا بنادرایرانیان منعقد شد. 
سعید نژاد ادامه داد: با توجه به اینکه یک شرکت دولتی نمی تواند از صندوق توسعه ملی وام دریافت کند، برای اخذ وام بدون مشکل قانونی، این شرکت واسطه قرار گرفت. ریاست جمهوری و وزیر راه و شهر سازی بسیار پشتیبان این امر بوده اند که این مبلغ به این بندر تخصیص داده شود. از سوی دیگرمجلس شورای اسلامی شرایط تضمین را برای ما فراهم کرده است که امیدواریم این پروژه را عملیاتی کنیم، با توجه به اینکه قرارداد آن تبدیل به یک قراردادBOT می شود .
وی با اشاره به شعار اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل در سال جاری و اجرای پروژه های سازمان بنادر و دریا نوردی تصریح کرد: در زمینه تولید و ارائه خدمات در ابعاد مختلف باید با ایجاد بسترهای لازم توسعه و اتکاء به شرکت های داخلی، در این زمینه ها توسعه یابیم. همچنین پروژه های ارائه شده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در قالب بحث های اقتصاد مقاومتی در سال جاری به عنوان اقدام و عمل عملیاتی می شود، در این زمینه این پروژه ها بصورت خاص تعریف شده است که بتوانیم با حمایت هایی که انجام می شود و با اجرایی شدن آنها در توسعه بخش دریایی کشور بویژه در توسعه مکران و منطقه شرق کشور مانند سیستان و بلوچستان تاثیرگذار باشیم.
وی افزود: به نظر می رسد این پروژه ها در چهار چوب اقتصاد مقاومتی از بهترین پروژه ها باشد. به این دلیل که می تواند سیاست و اهداف اقتصاد مقاومتی را تامین ، پیگیری و دنبال کند.
فرهنگ دریایی از طریق مدارس توسعه می یابد 
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوری با تاکید بر مبحث ایجاد فعالیت های دانش محور اذعان داشت: بحث دانش محوری در مرکز تحقیقات سازمان بنادر و دریانوری در حال بررسی است. پروژه های خوبی در دست اقدام است ازجمله توسعه دانش بنیان در بخش دریایی کشور و گسترش فرهنگ دریایی در زمینه های مختلف که انتقال این اطلاعات از طریق مدارس انجام خواهد گرفت. همچنین تعداد زیادی ازکتب درسی به مباحث بندری و دریایی می پردازند. این مباحث درکتاب های جغرافیای شهرهای مناطق ساحلی نیز بیشتر گنجانده خواهد شد.
این مقام مسئول با تاکید برادامه استفاده از سرمایه های بخش خصوصی بویژه در بخش های که فضا، فضای رقابتی است عنوان کرد: در بخش هایی فضای رقابتی حاکم است و انحصار وجود ندارد بخش دولتی نباید ورود کند بنابراین در فضایی که امکان رقابت وجود دارد و حقوق ذینفعان و مشتریان دچار خدشه نمی شود، باید این فعالیت ها را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.
معاون وزیر راه و شهر سازی در این باره ادامه داد: مدیریت  بخش هایی چون شبکه راه، مخابرات و یا برخی از ترمینال ها که از حساسیت بالایی برخوردار هستند باید توسط دولت صورت گیرد چراکه این فعالیت ها انحصارا ذاتی هستند.
سعید نژاد با اشاره به نقش بخش خصوصی در فعالیت های دریایی و گردشگری عنوان کرد: باتوجه به نقش حساس بخش خصوصی در فعالیت دریایی و گردشگری امیدواریم این فعالیت ها رونق پیدا کنند. 
وی در ادامه گفت: در زمینه گردشگری شاید دولت بتواند تاسیسات زیر بنایی آن را تامین کند اما خلاقیت، ابتکار، ایجاد فضای کسب و کار و جاذبه های لازم در زمینه گردشگری عموما و اصولا توسط بخش خصوصی می تواند شکل بگیرد. بنابراین در آن بخش ما نقش حمایت کننده را خواهیم داشت. 
تصویب 1800میلیارد ریال طرح های معرفی شده سازمان بنادر به بانک ها
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوری با اشاره به تصویب1800میلیارد ریال طرح های معرفی شده به بانک ها در قالب وجوه اداره شده در سال گذشته اظهار داشت: در سال گذشته در بخش وجوه اداره شده از7600میلیارد ریال طرح های معرفی شده به بانک ها، 1800میلیارد ریال به تصویب رسیده و عملیات ساخت تجهیزات و شناور آغاز شده است. این مبلغ به مرور زمان پرداخت خواهد شد. 
معاون وزیر راه و شهر سازی با تاکید بر تبصره ضمانت سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد: با توجه به تبصره ایی که در سال 93 در سازمان بنادرو دریانوردی به تصویب رسید، دولت به این سازمان اجازه داده است که ضمانت بخش خصوصی در سرمایه گذاری در داخل بنادر را برعهده گیرد این تبصره به بخش های دیگر حمل و نقل تسریع یافته است و این سازمان می تواند ضامن بخش خصوصی در دریافت وام ها شود. 
سعید نژاد در این باره ادامه داد: اولویت برای بانک ها طرح توجیهی و اقتصادی نیست بلکه تضمین حایز اهمیت است. مطالعه برآورد و پیش بینی می تواند تغییر کند اما مهم ترین بحث اینست که چه کسی می تواند ضامن شود بنابراین سازمان بنادر این اعتبار را در سیستم بانکی کشور دارد که بتواند ضامن این پروژه ها شود. 
وی در پایان افزود: بر این اساس در پروژه 400میلیون دلاری چابهار، 330میلیون دلار وام با ضمانت سازمان بنادرو دریانوردی از صندوق توسعه ملی پول  دریافت شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار