۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵

جنگل‌های حرا تهدید می‌شوند

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال کشور، اجرای طرح های فاقد مطالعات زیست محیطی در هرمزگان را تهدیدی برای جنگل‌های حرای این استان دانست.
نویسنده: سید مهدی موسوی
کد خبر: ۶۴۹۲۲
جنگل‌های حرا تهدید می‌شوند
به گزارش خبرنگار مانا از هرمزگان، فریبرزغیبی در حاشیه بازدید از جنگل‌های حرا از توسعه 11 هزار هکتاری این جنگل‌ها در استان با توجه به برنامه ششم توسعه خبرداد اظهار کرد: توسعه صنایع نفتی در جنوب کشور به ویژه در منطقه عسلویه تهدیدی برای این جنگل‌ها است.
وی افزود: ایجاد جنگل‌های حرا در سطح 20 هکتار در منطقه عسلویه از توافقات یکی از شرکت‌های نفتی در این منطقه است.
رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال کشور از کاهش هزینه‌های احیاء، حفظ و توسعه جنگل‌های حرا با مشارکت جوامع محلی خبرداد و گفت: سال گذشته یک میلیون و 500 هزار تومان برای هر هکتار عملیات احیاء، حفظ و کاشت نهال‌های حرا به جوامع محلی پرداخت شد.
وی در خصوص نحوه مشارکت جوامع محلی در حفظ، احیاء و توسعه جنگل‌های دست کاشت حرا ابرازداشت: تمام مراحل تولید و کاشت از جمله جمع آوری بذرها، انتقال آن به گلدان‌ها، پرورش و کاشت آن در بستر رسوبات سواحل توسط جوامع محلی انجام می‌گیرد.
این مقام مسئول به اعتبار 220 میلیارد ریالی مورد نیاز اجرای طرح مزبور اشاره و بیان کرد: بر اساس سند ملی توسعه جنگل‌های حرا و با مشارکت مردم، 11 هزار هکتار به سطح این جنگل‌ها در جنوب کشور افزوده می‌شود.
وی از تدوین سند ملی توسعه جنگل‌های حرا یا مانگرو در سال 87 خبرداد و بیان‌ داشت: به موجب این سند مقرر شد طی برنامه پنجم توسعه و با مشارکت مردم، 18هزار هکتار به جنگل های حرا اضافه شود که به دلیل کمبود اعتبارات تنها نزدیک به هفت هزار هکتار از این جنگل ها احیا، بازسازی و توسعه یافت.
حفاظت و توسعه پایدار جنگل‌های حرا متناسب با جوامع محلی و شناسایی جنگل‌ها و مناطق قابل توسعه درختان حرا را از جمله موارد مورد تاکید در این سند ملی عنوان‌ کرد.
غیبی با اشاره به ویژگی‌ها و مزیت‌های جنگل‌های حرا، طبیعت گردی، کاهش آلودگی در منطقه خلیج فارس، تنوع زیستی، ایجاد کانون های زادآوری و تکثیر طبیعی آبزیان به ویژه ماهی و میگو و کمک به معیشت مردم بومی سواحل جنوب کشور را از جمله این ویژگی‌ها ذکرکرد.
وی با اشاره به نقش مهم جنگل‌های حرا در حفاظت از سواحل و فرسایش خاک تصریح کرد: اجرای طرح‌های عمرانی بدون مطالعات زیست محیطی مانند احداث اسکله‌ها، رفت و آمد کشتی‌ها و نشست گازوئیل و مواد نفتی توسط کشتی‌ها و لنج‌ها، می‌تواند حیات جنگل‌های حرا را به مخاطره بیاندازد.
غیبی از تغییرات اقلیمی و خشکسالی ها در استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان به عنوان رویشگاه‌های درختان حرا را از مهم‌ترین تهدید‌ها برای جنگل‌های حرا یادکرد.
رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال کشور، حیات جنگل‌های حرا را وابسته به رسوبات حاصله از سیلاب‌ها دانست و گفت: سیلاب‌ها، شوری آب را تغییر داده و با غنای گل و لای، بستر تکثیر درختان را ایجاد می‌کند.
وی با اشاره به وسعت 30 هزار هکتاری سواحل سه استان بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان تصریح‌کرد: از این رقم، قریب به 20 هزار هکتار از جنگل‌های حرا در استان هرمزگان واقع شده است.
غیبی با اشاره وجود دو گونه درختان حرا و چندل در جنگل های حرا در سواحل جنوبی کشور، گفت: درختان حرا از گونه غالب در این جنگل هاست که تقریبا بیش از 95 درصد پوشش گیاهی را شامل می‌شوند.
برچسب ها: جنگل حرا
ارسال نظرات
آخرین اخبار