۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴

نقش برجسته کشتیرانی جمهوری اسلامی در اقتصاد کشور

کشتیرانی باید با کمک مجلس، دولت و قوه قضائیه راه ارتباطی منظمی برای توجیه نقش کشتیرانی در اقتصاد کشور بوجود آورد.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۶۴۸۹۸
نقش برجسته کشتیرانی جمهوری اسلامی در اقتصاد کشور
به گزارش خبرنگار مانا معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه در دیدار مدیر عامل و جمعی از مدیران ارشد و مسئولان کشتیرانی جمهوری اسلامی اظهار داشتند: کشتیرانی در دوران دفاع مقدس، تحریم و آینده نقش برجسته ای داشته و دارد که با بخش هوایی، ریلی و زمینی قابل قیاس نیست.
حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی ‌اژه‌ای به عوامل شناخت بیشتر و حمایت لازم از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اشاره کردند و افزودند: توجه بیشتر مسئولان در دولت و مجلس به دلیل تغییرات دوره ای و فقدان آشنایی لازم و کافی با اقتصاد دریا از جمله عواملی است که باعث می شود به جایگاه دریا در اقتصاد کشور کم توجهی شود لذا ضروری است مسئولان دست اندرکار در این دو قوه به نقش و جایگاه حمل و نقل دریایی واقف و حمایت های لازم را از ناوگان ملی کشور داشته باشند.
وی به بیان اینکه مردم نیز به لحاظ تخصصی با فعالیت های کشتیرانی آشنایی کمتری دارند تاکید کردند: بنابراین کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران می بایست با کمک سه قوه مجریه ، مقننه و قضائیه راه ارتباطی منظمی را برای توجیه نقش کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در اقتصاد کشور بوجود آورد.
سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به نقش و جایگاه ناوگان ملی در اقتصاد کشور گفتند: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران باید به چند عامل توجه داشته باشد ابتدا اینکه در تجارت، منافع ملی را سرلوحه فعالیت قرار دهد سپس همانطور که در گذشته و در شرایط دشوار دفاع مقدس و دوران تحریم ها توانست کشور را در بحران های خاص یاری دهد، اکنون نیز با توجه به نقش برجسته اش در اقتصاد کشور، می تواند جایگاه مهمی داشته باشد.
وی خاطر نشان کردند: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران باید موضوعات مربوط به حقوق حمل و نقل دریایی و مشکلات را احصاء و با رایزنی با مجلس و قوه فضائیه راه حل مناسب ارائه کند که در آن پیشنهادها و کمبودهای حقوقی اعلام، تا قوانین مناسبی در این خصوص وضع شود.
به گفته آقای محسنی اژه ایی همچنین باید سعی شود از تعدد قوانین که بعضا باعث سوء برداشت هایی می شود جلوگیری به عمل آورد.

 
 
هیچ محدودیتی برای تردد در بنادر دنیا نداریم
در ابتدای این دیدار نیز رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان تاریخچه، توانمندیها و ظرفیت های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت : این ناوگان به عنوان بزرگترین ناوگان ملی در منطقه، نقش اساسی در واردات و صادرات کشور و منطقه دارد .
سعیدی افزود: در سالهای اخیر دول غربی با اعمال تحریم ها قصد داشتند تا صادرات و واردات کشور را مختل کنند، اما در این مدت همکاران ما در شرکت توانستند نیازهای کشور را بخوبی تامین کنند . 
مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به لغو تحریم ها خاطر نشان کرد : پس از برجام تصمیم بر آن شد با توسعه ناوگان، خطوط از دست رفته احیاء شود و امکان تردد به تمامی بنادر دنیا فراهم شود.
سعیدی ادامه داد: در حال حاضر مشکلات بیمه و موسسات رده بندی که در دوران تحریم با محدودیتهای رو به رو بوده است را حل کرده ایم، بنابراین دیگرهیچ محدودیتی برای تردد در بنادر دنیا نداریم .
وی با اشاره به بازگشت اولین کشتی ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از سفربه اروپا اذعان داشت: با لغو تحریم ها اولین کشتی این شرکت که حدود یک ماه و نیم گذشته راهی بنادر اروپا شده بود به ایران بازگشت و در حال حاضر خط منظم کشتیرانی بصورت ماهانه در این مسیر فعال شده و همچنین سومین کشتی برای سفر به آمریکا لاتین بارگیری شده است. 
مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برنامه این ناوگان تاکید کرد: تقویت خطوط آسیای شرقی یکی از برنامه های ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است که در حال حاضر رتبه 23 جهان را دارا است. 
سعیدی با تاکید نسبت به تعامل بیشتر کشتیرانی و قوه قضائیه، خواستار تخصصی تر شدن دادگاهها در بخش حقوق دریاها شد و از معاون قوه قضائیه درخواست کرد توجه و عنایت بیشتری به این مهم در قوه قضائیه صورت پذیرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار