۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷

11جزیره کارون دوباره از زیر آب بیرون آمد

11جزیره رودخانه کارون که در جریان این سیلاب محو شده بودند با کاهش دبی (آورد) این رودخانه و فروکش کردن سیلاب، دوباره از زیر آب سر بر آورد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۶۴۷۸۱
11جزیره کارون دوباره از زیر آب بیرون آمد
به گزارش مانا در دو هفته اخیر با افزایش دبی رودخانه کارون و به راه افتادن سیلاب مهیب ، این 11جزیره که مامن پرندگان مهاجر و محل تخم گذاری آنان بودند زیرآب رفته بودند.
معاون سازمان آب و برق خوزستان به خبرنگار مانا گفت: سطح این جزایر بر اثر طغیان  کارون مملو از رسوب شده و ارتفاع آنان اندکی افزایش یافته است.
هوشنگ حسنونی زاده افزود: این جزایر به همین شکل باقی خواهند ماند تا برای سال های آینده دوباره پرندگان مهاجر در این جزایر فرود آیند و به کارون طراوت دوباره ای ببخشند
وی گفت: با وجود فروکش کردن طغیان کارون ، آب آن همچنان گل آلود و پرشتاب است.
حسنونی زاده ، دبی (آورد) کارون هم اکنون بین 400 تا 420 متر مکعب در ثانیه رسیده است در حالی که در اوج سیلاب مهیب دبی آن از 1400متر مکعب در ثانیه گذشته بود.  
گفته می شود بر اثر سیلاب اخیر کارون و کاهش اکسیژن آب ، هزاران قطعه ماهی بومی تلف شده است و به همین دلیل صیادان محلی تا مدتها نمی توانند از کارون بهره ای ببرند.
دهها صیاد مجاز محلی با بلم سنتی و قایق های کوچک از ماهیگیری در کارون امرار معاش می کنند.
کارون به عنوان بزرگترین و پرآب ترین رودخانه دائمی ایران، از کوههای زردکوه بختیاری و لرستان سرچشمه می گیرد و پس از عبور از مناطق مرکزی به اروندرود ملحق  و در نهایت راهی خلیج همیشه فارس می شود.
در دو دهه اخیر کارون با چالش هایی نظیر رسوب گذاری ، کاهش عمق ، آلودگی های زیست محیطی ، شوری و کم آبی روبرو بوده که به نظر می رسد سیلاب اخیر نقش مهمی در تجدید حیات این رودخانه داشته است.
برچسب ها: کارون
ارسال نظرات
آخرین اخبار