۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸

لایروبی خورهای دریایی؛ تهدید جدی برای آبزیان

معاون محیط‌ زیست دریایی رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: 90 درصد گونه‌های آبزی که ارزش اقتصادی دارند در خورها زیست می‌کنند و هرگونه لایروبی خورها، تهدیدی برای آبزیان است.
نویسنده: امین رجب زاده
کد خبر: ۶۴۷۸۰
لایروبی خورهای دریایی؛ تهدید جدی برای آبزیان
به گزارش خبرنگار مانا از بوشهر، پروین فرشچی در همایش خلیج‌فارس، محیط‌ زیست در بوشهر با اشاره به اینکه استان بوشهر از جایگاه مهمی در خلیج فارس برخوردار است اظهار داشت: ظرفیت‌های استان بوشهر در حوزه خلیج فارس باید بیش از پیش تبیین و ارائه شود.
وی با اشاره به اینکه 11 جزیره مسکونی در ایران داریم اما هیچ شناختی زیست‌محیطی در مورد این 11 جزیره وجود ندارد بیان کرد: در همین ارتباط شناسنامه زیست‌محیطی جزایر ایران تدوین خواهد شد ضمن اینکه تدوین سند توسعه فناوری گردشگری دریایی نیز ضروری است.
معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر پایش منظم پایش‌های زیست‌محیطی دریایی گفت: به‌منظور بررسی منظم محیط‌ زیست دریایی کشور، باید تقسیم‌بندی فضایی برای استان‌ها داشته باشیم.
فرشچی با تاکید بر هماهنگی لازم بین دستگاه‌های دریایی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای اظهار داشت: بین نهادها و ارگان‌های دریایی حتماً باید هماهنگی فرا بخشی بهبود یابد چرا که در 6 سال آینده 70 درصد توسعه در استان‌های ساحلی صورت می‌گیرد.
وی افزود: اگر آمادگی لازم برای توسعه نداشته باشیم وضعیت محیط‌ زیست از این بدتر خواهد شد.
معاون سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: یک معظل بزرگ در استان بوشهر این است که بین نهادهای دولتی درزمینهٔ حفاظت از محیط‌ زیست دریایی، توافق و همکاری مستقیم وجود ندارد.
فرشچی اظهار داشت: با توجه به لایروبی خورها در بوشهر، 90 درصد گونه‌های آبزی که ارزش اقتصادی دارند در این خورها زندگی می‌کنند و هرگونه تهدید خورها، تهدیدی برای آبزیان است.
وی بیان داشت: هیچ توسعه‌ای در مناطق ساحلی بدون مطالعه و جانمایی و مجوز در کنار ملاحظات زیست‌محیطی نباید صورت گیرد.
معاون سازمان حفاظت محیط‌ زیست خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری زیست‌محیطی در کشور وجود ندارد یعنی سرمایه‌گذاری روی صنایعی که حامی محیط‌ زیست است به‌خوبی صورت نمی‌گیرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار