۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰

ضرورت راه اندازی کریدورترانزیتی خلیج‌فارس-دریای سیاه

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در دیدار با سفیر بلغارستان گفت: راه‌اندازی کریدورترانزیتی خلیج‌فارس-دریای سیاه علاوه بر افزایش مبادلات تجاری و ترانزیتی٬ نقش مهمی بر توسعه مناسبات منطقه‌ای خواهد داشت.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۶۴۷۷۲
ضرورت راه اندازی کریدورترانزیتی خلیج‌فارس-دریای سیاهبه گزارش مانا در این ملاقات امیر امینی ضمن تبیین نتایج هجدهمین نشست کمیسیون مشترک دو کشور در تهران که اسفندماه سال ۹۴ پس از وقفه هشت ساله برگزار شد٬ اظهار کرد: برگزاری این نشست سرفصل نوینی را در ارتقای روابط دو کشور گشوده است.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی٬ مرور آخرین وضعیت اجرایی کردن موضوعات مرتبط با تفاهمات به عمل آمده در نشست‌های پیشین (سومین نشست کمیته حمل و نقل و هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور)، تأکید بر نهایی کردن موافقت‌نامه پنج جانبه ترانزیتی خلیج‌فارس-دریای سیاه و راه‌اندازی آن از موضوعاتی بودند که به طور مبسوط برای طرف بلغاری تبیین شد.
امینی با اشاره به اینکه کریدور ترانزیتی خلیج‌فارس-دریای سیاه یکی از سرشاخه‌های کریدور تراسیکا است خاطر نشان کرد : این کریدور یکی از سرشاخه‌های کریدور تراسیکا است و راه‌اندازی آن علاوه بر افزایش مبادلات تجاری و ترانزیتی٬ نقش مهمی بر توسعه مناسبات منطقه‌ای خواهد داشت.
وی افزود: همچنین توضیحات لازم درباره سرمایه‌گذاری در کریدور حمل و نقلی شماره ده یعنی مسیر بندر امام خمینی (ره) به سمت شمال غرب کشور ایران برای سفیر بلغارستان ارائه شد.
امینی نقش زنجیره تأمین، پارک‌های لجستیک و بنادر خشک را برای طرف بلغاری تبیین کرد و اذهان داشت : پرکردن خلاء ناشی از عدم وجود زیرساخت‌های مناسب در این حوزه‌ها از طریق جذب سرمایه‌گذاری در سراسر کریدور ترانزیتی بین چهار کشور ایران٬ ارمنستان٬ گرجستان و بلغارستان ضروری است. .
معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: حضور بخش‌های خصوصی کشورهای مسیر کریدور به ویژه دو کشور ایران و بلغارستان در سرمایه‌گذاری در حوزه‌های پارک‌های لجستیک٬ پایانه‌های مرزی٬ بنادر خشک و غیره می‌تواند نقش مهمی در راه‌اندازی و اجرایی کردن کریدور داشته باشد.
درادامه پلند اکوف نیز ضمن اعلام رضایت از برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی دو کشور در تهران گفت: مقرر است نخست وزیر بلغارستان در رأس هیأتی متشکل از بخش‌های خصوصی و دولتی این کشور در دوره زمانی ۹ تا ۱۶ خرداد به تهران سفر کند.
سفیر بلغارستان بر ضرورت ادامه مذاکرات راجع به موافقت‌نامه پنج جانبه ترانزیتی خلیج‌فارس- دریای سیاه تأکید کرد و افزود: بعضی سازمان‌های دولتی و بخش‌های خصوصی فعال در حوزه‌های مختلف به ویژه تولید روغن موتور بلغارستان آمادگی لازم برای سرمایه‌گذاری در ایران را دارند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار