۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱

پل 700 متری بر روی اروندرود احداث می شود

مدیر کل راه آهن جنوب از توافقات اتصال خط ریلی شلمچه – بصره با عراق خبر داد.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۶۴۷۳۶
پل 700 متری بر روی اروندرود احداث می شود
به گزارش مانا نشستی درخصوص توسعه صنعت حمل و نقل ریلی - دریایی در راستای بررسی چالش ها و ارائه راهکارهای لازم برای افزایش سهم حمل و نقل ریلی برگزار شد.
دراین نشست مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهربا اشاره به ضرورت احیاء پتانسیل های بندرخرمشهر و به ویژه پایانه ریلی گفت: این بندر با اخذ مجوزهای لازم از سازمان بنادر و دریانوردی، نسبت به احداث پایانه ریلی با اعتباری معادل 125 میلیارد ریال اقدام کرد.
عادل دریس، کاهش قیمت تمام شده کالا، ترافیک استهلاک جاده ای و افزایش ایمنی را از جمله مزایای حمل و نقل ریلی عنوان کرد و افزود: با وجود مزایای حمل و نقل ریلی متأسفانه صاحبان کالا و فعالان تجاری به دلیل مشکلاتی از قبیل زمان بر و تک خطه بودن ریل و تعرفه های بالا نسبت به استفاده از این نوع حمل و نقل، رغبتی نشان نمی دهند.
وی همچنین موافقت خود را با پیشنهاد، تشکیل کارگروه بررسی قیمت ها و ارزیابی تعرفه ریلی در بندرخرمشهر اعلام کرد. 
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر ادامه داد: ساختمان اداری مجاور باسکول ریلی بندر خرمشهر مهیا شده است و این بندر آمادگی خود را برای استقرار دفتر مشترک هماهنگی بین صاحبان کالا و شرکت های حمل و نقل ریلی اعلام می کند.
دریس خاطر نشان کرد: با توجه به تأکید دولت بر تسریع روند پاکسازی اروند رود، اقدامات لازم از سوی کمیته حقوقی اروند در حال پیگیری است.
در ادامه نشست، مدیر کل راه آهن جنوب ضمن ابراز امیدواری از رفع مشکلات بخش حمل و نقل ریلی بندرخرمشهر افزود: در خصوص اتصال خط ریلی شلمچه – بصره توافقاتی با کشور عراق صورت گرفته و مقرر شده پلی به طول 700 متر بر روی اروندرود احداث شود. 
عبدالکریم درویش زاده گفت: درحال حاضر در استان خوزستان نزدیک به ده میلیون ظرفیت و در خارج از استان بیش از شش میلیون تن ظرفیت جابجایی بار وجود دارد.
وی با بیان اینکه روزانه 12 هزار تن مصالح ساختمانی به مرز شلمچه وارد می شود اظهار کرد: راه آهن متأسفانه هیچ سهمی در این باره ندارد و ما دربحث تعرفه ها آمادگی هر نوع همکاری با بندرخرمشهر را داریم.
در ادامه مدیر کل بازرگانی و بازاریابی راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: امیدواریم با همکاری اپراتورها و شرکت های حمل و نقل فعال در حوزه ریلی و دریایی بتوانیم عملیات حمل و نقل ریلی در بندرخرمشهر را فعال تر از گذشته کنیم.
سید مرتضی علی احمدی در ادامه افزود: سهم حمل و نقل ریلی در بنادر کشور در سال 93، هشت و نیم میلیون تن بوده و در سال 94 به بیش از ده میلیون تن بوده رسیده است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر تسهیلات بسیار خوبی در زمینه حمل و نقل کانتینر فراهم شده است و در سال 95 هدف گذاری 30 درصدی را در این عرصه در نظر گرفته ایم.
یاد آور می شود؛ پروژه حمل و نقل ریلی در بندرخرمشهر در سال 93 با اعتباری بالغ بر 125 میلیارد ریال به بهره برداری رسید. خط راه آهن بندرخرمشهر با 2/2 کیلومتر طول، هفت هکتارمحوطه بارانداز،کانال هدایت سطحی به طول یک کیلومتر،ساختمان اداری به مساحت 220مترمربع و مجهز به سیستم باسکول دینامیکی(توزین در حال حرکت) باقابلیت حمل انواع کانتینر، مصالح ساختمانی و مواد جامد، به شبکه سراسری راه آهن کشور متصل است
شایان ذکر است در این نشست که در سالن اجتماعات اداره کل سازمان بنادر بندر خرمشهر برگزار شد، اداره کل بازرگانی و بازاریابی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، اداره صنعت، معدن و تجارت ، اتاق بازرگانی،صنایع و معادن شهرستان خرمشهر،سازمان منطقه آزاد اروند، کارگزاران دریایی و بندری، صاحبان کالا و فعالان اقتصادی حضور داشتند .
ارسال نظرات
آخرین اخبار