۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰

کادر دریایی کشتی های ناوگان تجاری، ایرانی می شود

در حال حاضر بیش از 10 درصد نیروهای شاغل در کادر دریا غیر ایرانی هستند و طی شش سال آینده کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به مقطعی خواهد رسید که تمام نیروهایش چه در بخش عرشه و چه مهندسی کشتی ایرانی خواهند شد.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۶۴۶۵۸
کادر دریایی کشتی های ناوگان تجاری، ایرانی می شود
به گزارش خبرنگار مانا رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر امروز در حاشیه مراسم اعزام دانشجویان جدید کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به دانشگاه دریانوردی نوشهر در جمع خبرنگاران گفت: با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح بخش قابل توجهی از افراد واجد برای جذب در کادر دریا از میان واجدین شرائط خدمت سربازی انتخاب شدند. این افراد از ابتدای ورود به کشتیرانی بورسیه می شوند به گونه ای که علاوه بر گذراندن دوره آموزشی سربازی خود، در بخش مهندسی و عرشه به ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ملحق می شوند.
دکتر سعیدی افزود: کشتیرانی به مهندسین مکانیک و الکترونیک و سایر رشته ها نیز نیاز دارد که این نیروها از طریق فارغ التحصیلان دانشگاه های داخلی تامین خواهد شد. 
وی با بیان اینکه این دوره ها قطعا افزایش می یابد تا جایی که تمام نیروهای دریانورد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از نیروهای داخلی خواهند بود گفت: ما این ظرفیت را داریم که حتی نیروهای متخصص و آموزش دیده خود را صادر کنیم به طوریکه هم اکنون با برخی شر کت های بزرگ کشتیرانی در حال مذاکره هستیم که نیروهایی را برای آنها آموزش دهیم.
دکتر سعیدی با بیان اینکه در حال حاضر تنها 10 درصد نیروهای شاغل بر روی ناوگان غیرایرانی هستند گفت: طی شش سال آینده کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به مقطعی خواهد رسید که تمام نیروهایش چه در بخش عرشه و چه مهندسی کشتی ایرانی خواهند بود.
اهمیت اقتصادی بودن ساخت کشتی در داخل 
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در خصوص سفارش ساخت کشتی نیز گفت: ظرفیت های محدودی در داخل کشور وجود دارد که متاسفانه به دلیل مشکلات تحریم و ... در طول سال های گذشته نتوانسته رشد و توسعه پیدا کند این ظرفیت باید با مشارکت با شرکت های معتبر بین المللی توسعه پیدا کند. بدون مشارکت با شرکت های صاحب تکنولوژی نمی توانیم پیشرفتی در بخش ساخت کشتی داشته باشیم.
وی با اشاره به اهمیت اقتصادی بودن و مدت زمان ساخت کشتی در شرکت های بزرگی مانند کشتیرانی افزود: در حال حاضر مدت زمان ساخت بزرگترین کشتی ها در دنیا حدود دو سال است بنابراین سرعت ساخت کشتی بسیار مهم است لذا باید بخش کشتی سازی در کشور تقویت شود تا این مدت ساخت در داخل با کشتی سازی ها دنیا رقابت کند.
به گفته دکتر سعیدی قیمت، کیفیت و بازار ساخت و فروش کشتی در داخل نیازمند رقابت با کشتی سازی های رقیب در دنیا است.
وی به وجود دو ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش ایران اشاره کرد و گفت: اگر به مرحله ای برسیم که کشتی ها در داخل ساخته شوند قطعا این دو شرکت کشتیرانی در کشور مایل هستند کشتی های خود را به کشتی سازان داخلی بسپارند. اما این دو ناوگان ملی کشور چنانچه بخواهند با رقبای بین المللی رقابت کنند می بایست به سرعت ناوگان خود را توسعه دهند و اگر نتوانند به سرعت ناوگان خود را نوسازی کرده و توسعه دهند از دامنه رقابت بین المللی حذف می شوند. بنابراین کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم رویکرد ساخت داخل را دنبال می کند و هم به سفارشاتی که باید از خارج تحویل بگیرد ادامه می دهد.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: از سوی دیگراین شرکت در دوران تحریم قراردادهای ساخت کشتی با کشتی سازی های خارجی داشته است که به دلیل تحریم معلق مانده است بنابراین اولویت اول این است که این قراردادها را مجددا احیا کنیم.
مشکلات بیمه ای و رتبه بندی کشتی ها حل شد
وی با اشاره به دوران پسا برجام در بخش کشتیرانی گفت: مشکل بیمه ای و رتبه بندی کشتی ها یک معضل بسیار مهم بود که حل شده است زیرا کشتی ها بدون رتبه بندی نمی توانند تردد داشته باشند.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به راه اندازی خطوط کشتیرانی به اروپا گفت: حدود هفت سال بود که به دلیل تحریم ها خط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به اروپا قطع شده بود اما با برداشته شدن تحریم ها خطوط ما به شمال و جنوب اروپا و بنادر هامبورگ، آنتو‌رپ و جنوا در ایتالیا وسپس به اسپانیا به طور دائمی برقرار شده است.
دکتر سعیدی از احیای خط خلیج فارس به آمریکای لاتین و بنادر برزیل ، آرژانتین و اوروگوئه خبر داد و گفت: با برقراری این خطوط صادرات و واردات از کشورهای آمریکای لاتین با هزینه کمتری انجام خواهد شد.
وی با اشاره به صادرات 40 میلیارد دلاری محصولات پتروشیمی گفت: بخشی از این محصولات عمدتا از طریق ترکیه به اروپا صادر می شد اما اکنون این محصولات به طور مستقیم از طریق کشتی های ایرانی به اروپا صادر می‌شود که ارزش افزوده بالاتری دارد و بسیاری از هزینه‌هایی که از طریق ترکیه انجام می‌شد، حذف شده است.
دکتر سعیدی در خاتمه به مبادلات مالی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اشاره و تاکید کرد: پس از برجام مشکلات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بخش نقل و انتقالات بانکی حل شده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار