۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲

طرح یک کمربند یک جاده؛ فرصتی برای صنعت کشتیرانی

مشاور ارشد بانک تجاری صنعتی چین خواستار تمرکز مالکان کشتی بر طرح یک کمربندیک جاده که مستعد خلق فرصت های جدید در صنعت کشتیرانی است، شد.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۶۴۶۵۲
طرح یک کمربند یک جاده؛ فرصتی برای صنعت کشتیرانی
به گزارش گروه بین الملل مانا، طرح یک کمریند یک جاده با سرمایه گذاری های چشم گیری در بخش زیر ساختی، مسیر تجاری مدرنی را خلق می کند که می تواند فرصت هایی را برای صنعت کشیرانی به ارمغان آورد.
مشاور ارشد مشاور ارشد بانک تجاری صنعتی چین (ICBC) گفت: با توجه به دامنه وسیع پروژه های سرمایه گذاری در صنعت کشتیرانی، صاحبان کشتی باید مناطق جغرافیایی را شناسایی و سرمایه گذاری کنند که مستعد رشد و شکوفایی باشد.
Yaseen Anwar افزود: در این راستا، می توان به کشورهای عضو انجمن ملت های آسیایی جنوب شرقی اشاره کرد که با پیاده سازی طرح شهری سازی، یک فرصت خوبی برای تردد کشتی های کوچکتر در مسیر تجاری آسیا –اروپا را فراهم می سازند.
مشاور ارشد مشاور ارشد بانک تجاری صنعتی چین با اشاره به طرح های شرکت سرمایه گذاری دولتی چین CITIC تصریح کرد:این شرکت در نظر دارد تا بر روی 300 پروژه که از سنگاپور تا ترکمنستان امتداد دارند، سرمایه گذاری کند.این پروژه ها شامل: راه آهن، بزرگراهها، خطوط لوله های گاز، گریدهای نیرو و زیر ساختارهای دیگری است که اتصال چین به اروپا، آفریقا و بالعکس را افزایش می دهد، ناگفته نماند که در جهت اجرای این پروژها، مصالح ساختمانی باید به کشورهای مذکور حمل شود.
Yaseen Anwar بیان داشت: با توجه به اینکه صنعت کشتیرانی با مشکلاتی از قبیل اضافه باردست و پنجه نرم می کند، صاحبان کشتی نباید فقط به فرصت های تجاری در مسیرهای دریایی موجود، متمرکز باشند، بلکه باید لینک های ارتباطی جدید بالقوه که توسط طرح یک کمربند یک جاده خلق می شود را کشف و بر روی آنها سرمایه گذاری کنند.
کمربند اقتصادی جاده ابریشم کشورهایی آسیای میانه، آسیای غربی،خاور میانه و اروپا را تحت پوشش می دهد، مسیرهای جدید همچنین می تواند فرصت های کشتیرانی را برای مناطقی چون بندر روتردام هلند، پیرائوس در یونان، گوادر در پاکستان وLithuania،ایجاد کند.
مشاور ارشد ICBC افزود: در این راستا بندر گوادر، خاورمیانه و آفریقا برای ترانشیب کالا به مناطق غربی چین و آسیای مرکزی ، مسیرهای مقرون به صرفه خواهند شد.
وی تصریح کرد: بندرگوادر یکی از نقاط اصلی طرح یک کمربند یک جاده است، جایی که مسیرهای دریایی و خشکی به هم الحاق می شوند. در سال 2006، چین برای ساختن و کامل کردن فاز اول توسعه این پروژه که زیر نظر کریدور اقتصادی پاکستان –چین بود، مشارکت کرد. کریدور مذکور، با سرمایه 45 میلیارد دلار و با هدف تقویت زیرساخت ها در پاکستان و افزایش ارتباطات اقتصادی با چین، شکل گرفت.
کشتیرانی دولتی کاسکوی چین نیز در ماه جاری بیشترین سهام بزرگترین بندر یونان پیرائوس را خریداری کرد. ناگفته نماند که بندر پیرائوس یه عنوان دروازه اصلی برای بازارهای اروپایی تحت طرح یک کمربندیک جاده چین،به شمار می آید.
بندر روتردام هلند هم که یکی از نقاط اصلی در طرح یک کمربند یک جاده محسوب می شود در اکتبر سال گذشته، یک یادداشت تفاهم با بانک چینی برای ایجاد یک ائتلاف تجاری استراتژیک بلند مدت در راستای کشف فرصت های تجاری به صورت مشترک به امضا رساند.
وی در پایان با اشاره به کاهش قیمت های کالاهایی مثل نفت خام، فولاد و بتون خاطر نشان ساخت: این مسئله منجر به افت قیمت ها، تسریع در روند اجرای پروژه ها و تحریک رشد و خلق فرصت های جدید در صنعت کشتیرانی خواهد شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار