۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶

هشت اردیبهشت؛ آغاز صید صنعتی تابستانه

صید صنعتی تابستانه از تاریخ هشتم اردیبهشت ماه با هفت فروند شناور صید صنعتی کلاس فردوس در آبهای عمان آغاز خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۴۵۷۳
هشت اردیبهشت؛ آغاز صید صنعتی تابستانه

مدیر عامل کنسرسیوم صید صنعتی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: با اتمام صید صنعتی زمستانه در اوایل فروردین ماه، صیادان در حال آماده سازی شناورها برای آغاز صیدصنعتی تابستان هستند.
امان الله حیات داوودی افزود: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، صید صنعتی تابستانه از تاریخ هشتم اردیبهشت ماه امسال آغاز خواهد شد.
وی یادآور شد: در این فصل از صید قرار است هفت فروند شناور صید صنعتی کلاس فردوس به صید در آبهای عمان بپردازند.
عضو عالی کمیته آبزیان با اشاره به اینکه صید صنعتی تابستانه تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت، اظهار امیدواری کرد: امسال شرایط به گونه ای باشد که مانند سال گذشته شاهد کاهش میزان صید نباشیم.
حیات داوودی بیان کرد: بر اساس آمار اخذ شده طی مدت صید تابستانه سال گذشته، حدود چهار هزار و 200 تن انواع ماهیان ماکول و غیر ماکول در آبهای عمان توسط شناورهای صید صنعتی صید شد.
وی با اشاره به کاهش دو هزار تنی صید صنعتی تابستان در سال گذشته گفت: این آمار در حالی است که سال 93 بیش از شش هزار تن ماهی توسط شناورهای صید صنعتی در آبهای عمان صید شده بود.
این فعال بخش خصوصی در امر صیادی تاکید کرد: دلیل کاهش میزان صید به کاهش میزان ذخایر آبزیان در آبهای عمان مربوطه می شود.
به گفته عضو کمیته عالی آبزیان، سال گذشته هر کدام از شناورهای صید صنعتی به صورت ماهانه 150 تن و در مجموع هر شش فروند ماهانه 900 صید داشته اند.
وی تصریح کرد: اکثر ماهیان ماکولی که سال گذشته توسط شناورهای صید صنعتی صید شدند، از گونه های حصون و سلطان ابراهیم بودند که این ماهیان از قیمت ارزانی در بازار فروش برخوردارند.
حیات داوودی در ادامه به کاهش صید ماهیان غیر ماکول در سال گذشته طی صید صنعتی خبر داد و گفت: صید ماهیان غیر ماکول به لحاظ صادرات از ارزش زیادی برخوردار است.
وی یادآور شد: عمده ماهیان غیر ماکول که هر ساله طی صید صنعتی صید می شوند شامل ماهی مرکب، ریبون و مار ماهی است که سال گذشته مار ماهی صید نشد و میزان صید ماهیان مرکب نیز به شدت کاهش یافت.
وی با بیان اینکه ماهی مرکب ایران از گونه "سپیا" است اظهارداشت: این گونه بهترین نوع ماهی مرکب در دنیا است و طرفداران بسیاری دارد و ماهیان مرکب صید شده توسط شناورهای صید صنعتی عمدتاً هر ساله به کشورهای چین و ژاپن صادر می شوند.
حیات داوودی بیان کرد: همچنین ماهی غیرماکول ریبون که طول آن بین 80 سانت تا یک متر متغیر است از دیگر گونه هایی است که در صید صنعتی صید می شود که این گونه ماهی نیز عمدتاً به کشورهای جنوب شرق آسیا به ویژه کره جنوبی، ویتنام و چین صادر می شود.
وی به کاهش 20 درصدی صید زمستانه در سال گذشته اشاره کرد و گفت: صید صنعتی زمستانه که از اوایل پاییز امسال آغاز شده تا پایان اسفند ماه سال گذشته ادامه داشت.
مدیر عامل کنسرسیوم صید صنعتی بیان کرد: سال گذشته نیز هفت فروند شناور صیدصنعتی کلاس فردوس در آبهای عمان به صید زمستانه پرداختند.
به گفته وی، مجوز صید صنعتی زمستانه برای صید ماهیان میکتوفیده از سوی سازمان شیلات ایران برای شناورهای صید صنعتی صادر شده است که بر این اساس 60 درصد صید شناورهای صید صنعتی در فصل زمستان به صید ماهیان میکتوفیده باید اختصاص داشته باشد و 40 درصد مابقی نیز می تواند شامل صید سایر ماهیان شود.
حیات داوودی یادآور شد: تا چند سال پیش صیدصنعتی زمستانه انجام نمی شد اما با پیگیری های کنسرسیوم صید صنعتی برای تامین بخشی از هزینه های صید صنعتی، مجوز صید زمستانه از سازمان شیلات اخذ شد.
به گفته عضو عالی کمیته آبزیان، از زمانی که مجوز صید زمستانه از سوی شیلات صادر شده است، خسارات های وارده به صید صنعتی ناشی از کاهش صید به دلیل محدودیت مکانی در شش ماهه اول سال تا حدودی  جبران شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار