۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
امسال؛

آغاز تهیه نقشه باستان شناسی خلیج فارس

رئیس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری از آغاز تهیه نقشه باستان شناسی خلیج فارس در سال جاری خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۴۵۶۷
آغاز تهیه نقشه باستان شناسی خلیج فارسدکتر حمیده چوبک در گفتگو با خبرنگار مانا تصریح کرد: تهیه نقشه باستان شناسی خلیج فارس به عنوان یکی از پروژه های مهم پژوهشکده باستان شناسی مطرح است.                                                                                                                                            
رئیس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری تاکیدکرد: با در اختیار داشتن نقشه باستان شناسی خلیج فارس می توان به راحتی برای انجام کاوش های باستان شناسی در سواحل و زیرآب برنامه ریزی و اولویت ها را تعیین کرد.        
وی همچنین عنوان کرد: بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته، عملیات اجرایی تهیه نقشه باستان شناسی خلیج فارس از نیمه دوم امسال آغاز خواهد شد.
به گفته این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، این پروژه پژوهشی برای تهیه نقشه باستان شناسی خلیج فارس از غربی ترین سواحل استان خوزستان آغاز می شود و با ادامه در سواحل خلیج فارس و مکران تا مرز پاکستان ادامه خواهد داشت.          
وی گفت: به این منظور سواحل خلیج فارس از خرمشهر تا پسابندر در چابهار مورد بررسی و شناسایی باستان شناسی قرار خواهد گرفت.      
دکتر چوبک بیان کرد: همچنین به منظور تهیه نقشه باستان شناسی خلیج فارس، مطالعات پژوهشی در جزایر خلیج فارس نیز انجام خواهد شد.    
وی با اشاره به اینکه تهیه نقشه باستان شناسی خلیج فارس یک پروژه کلان است، گفت: پیش بینی می شود تهیه این نقشه باستان شناسی حداقل دو سال به طول بیانجامد.                                                                                                                 
وی در خصوص تامین اعتبارات لازم جهت تهیه نقشه باستان شناسی خلیج فارس گفت: اعتبار این پروژه از منابع ملی تامین خواهد شد.      
رئیس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری اذعان داشت: هنوز اعتبارات مطالعات باستان شناسی سال 95 ابلاغ نشده است و به محض ابلاغ این اعتبارات، هزینه مورد نیاز برای تهیه نقشه باستان شناسی خلیج فارس در سال جاری تخصیص خواهد یافت.
وی درباره این پروژه ملی اظهار کرد: پروژه تهیه نقشه باستان شناسی خلیج فارس به طور قطع در سال جاری آغاز خواهد شد.              
به گفته این مقام مسئول در پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری تهیه نقشه باستان شناسی خلیج فارس مستلزم بررسی و کاوش در کرانه های جنوبی خلیج فارس است که به طور دقیق انجام خواهد شد.                                               
وی اظهار داشت: همچنین بررسی و شناسایی آثار تاریخی در سواحل مکران نیز از اهمیت بسیار بالایی در تهیه نقشه باستان شناسی خلیج فارس برخوردار است.
وی عنوان کرد: به منظور تهیه نقشه باستان شناسی خلیج فارس از تمام ظرفیت های کشور در بخش میراث فرهنگی بهره خواهیم برد.         
به گفته وی، تمام ادارات میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان های ساحلی خوزستان، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان با این پروژه همکاری خواهند داشت.                                                                                   
رئیس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، اظهار امیدواری کرد: تمام شرایط در سال جاری برای آغاز این پروژه مهیا باشد.                                                                               
به گفته وی، تهیه نقشه باستان شناسی خلیج فارس نقش بسیار مهمی در آشکار شدن زوایای مختلف تاریخ دریانوردی ایران خواهد داشت.
برچسب ها: خلیج فارس
ارسال نظرات
آخرین اخبار