۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱
به زودی و در گیلان:

کاوش باستان شناسی سه کشتی تاریخی آغاز می شود

از سوی پژوهشکده باستان شناسی و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، کاوش های باستان شناسی بر روی سه کشتی مدفون در سواحل استان گیلان به زودی آغاز خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۴۵۶۳
کاوش باستان شناسی سه کشتی تاریخی آغاز می شودسرپرست گروه باستان شناسی زیرآب پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری به خبرنگار مانا گفت: بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته، سه فروند کشتی تاریخی که چندی پیش در سواحل استان گیلان، شناسایی شدند، امسال مورد کاوش و بررسی بیشتر قرار خواهند گرفت.
حسین توفیقیان افزود: البته انجام این کاوش منوط به تامین اعتبار لازم از سوی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان است.    
وی تصریح کرد: پس از انجام کاوش های باستان شناسی روی این کشتی ها، لازم است به منظور حفاظت از آن ها، کشتی های تاریخی به مکان مطمئنی منتقل شوند.                                                                                                                      
به گفته وی، بهترین مکان برای نگهداری این کشتی ها، موزه تخصصی است که باید این موزه هر چه سریعتر در استان گیلان ساخته شود.
این کارشناس پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: بررسی های اولیه مشخص کرده که این کشتی متعلق به دوران صفویه و قاجاریه هستند.                                                                           
وی تاکید کرد: بررسی های تاریخی نیز حاکی از آن است که تا قبل از دوره صفویه در دریای خزر، کشتیرانی وجود نداشته است.               
به گفته این باستان شناس زیرآب، تاریخ حکایت از آن دارد که مسافرت های دریایی از دوره صفویه در آبهای مازندران شکل می گیرد به این ترتیب که اروپاییان از طریق رودخانه ولگا در روسیه و سپس با وارد شدن به دریای خزر به ایران سفر می کردند.                                          
وی تاکید کرد: به این ترتیب از دوره صفویه دریانوردی در دریای مازندران شروع می شود؛ اینکه چرا تا قبل صفویه دریانوردی در این دریا وجود نداشته است، موضوعی است که آشکار شدن آن نیازمند بررسی های بیشتر تاریخی است.                                                      
توفیقیان بیان می کند:در گذشته یک طرف دریای خزر ایران و طرف دیگر اتحادیه جماهیر شوری وجود داشت که با غنی شدن تجارت بین دو کشور، تجارت دریایی شکل می گیرد.                                                                                              
وی اذعان داشت: این در حالی است که دریانوردی در خلیج فارس از دوره های پیش از تاریخ وجود داشته است به طوری که تاریخ دریانوردی در این خلیج را به هزار پنجم پیش از میلاد نسبت داده اند.
این کارشناس پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری عنوان کرد: یکی از عوامل اصلی رونق تجارت دریایی در خلیج فارس این است که همواره در حاشیه این خلیج تمدن های بسیار بزرگی در طول تاریخ شکل گرفته اند.                              
به گفته وی، خلیج فارس در طول تاریخ حلقه اتصاص تمدن های شرق و غرب بوده است و ارتباط این تمدن ها از طریق ایران صورت می گرفته است.
وی اظهار امیدواری کرد: هر چه سریعتر با تخصیص اعتبارات لازم، کاوش های باستان شناسی روی کشتی های تاریخی شناسایی شده در سواحل استان گیلان انجام شود.                                                                                                      
توفیقیان ، همچنین به وجود یک کشتی تاریخی متعلق به دوره صفویه در سواحل شهرستان نکا در استان مازندران اشاره کرد و گفت: این کشتی نیز بدون انجام کاوش های باستان شناسی و حفاظت مناسب، به حال خود رها شده است که امید می رود برنامه مشخصی برای کاوش و حفاظت از این شناور هر چه سریعتر تدوین شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار