۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲

سه کشتی تاریخی در سواحل گیلان شناسایی شد

از سوی پژوهشکده باستان شناسی، سه فروند کشتی تاریخی متعلق به دوره صفویه و قاجاریه در سواحل استان گیلان شناسایی شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۴۵۴۴
سه کشتی تاریخی در سواحل گیلان شناسایی شدسرپرست گروه باستان شناسی زیرآب پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: طی سال گذشته عملیات شناسایی سه کشتی تاریخی در سواحل استان گیلان انجام شد.                                
حسین توفیقیان افزود: عملیات شناسایی این کشتی های تاریخی به درخواست اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان انجام شد.
ویبا بیان اینکه طی سال گذشته این کشتی های تاریخی شناسایی و بررسی های اولیه به روی آنها انجام شد گفت: به همین منظور هم اکنون گزارشی کامل از این کشتی های به گل نشسته در سواحل استان تهیه شده است.                                                        
توفیقیان اظهار داشت: این گزارش که شامل چهار بخش است جهت اجرایی شدن ادامه پروژه به اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان مازندران ارائه شده است.                                                               
وی تاکید کرد: به منظور انجام کاوش های باستان شناسی لازم است این کشتی ها از زیر شن و ماسه خارج شود و به طور کامل مورد کاوش قرار گیرند.
توفیقیان اذعان داشت: هر سه مورد کشتی شناسایی شده در ساحل قرار گرفته و بخش اعظمی از این کشتی ها، مدفون است.
به گفته وی سرپرست گروه باستان شناسی زیرآب پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، دو فروند از این کشتی ها به گل نشسته در ساحل چمخاله استان گیلان بررسی شده اند که یکی از آنها دیده می شود و دیگری کاملاً مدفون است.                
وی یادآور شد: در سالهای گذشته این شناورها دیده نشده بودند بنابراین این امکان وجود دارد که به دلیل طغیان آب رودخانه و یا جابجایی خط ساحلی این شناورها سر از آب بیرون زده و در ساحل به گل نشسته اند.                                                                                
وی گفت: اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان موظف است با قرار دادن یگان حفاظت میراث فرهنگی در کنار کشتی های کشف شده نسبت به حفظ وضع موجود اقدام کند تا از تخریب احتمالی این کشتی های تاریخی جلوگیری کند.           
وی خاطرنشان ساخت: در وهله دوم این اداره کل باید اعتبارات لازم جهت انجام کاوش های باستان شناسی روی کشتی های مکشوفه را تامین کند.
توفیقیان بیان کرد: باید شرایطی فراهم شود تا بتوانیم این کشتی های مدفون شده را بدون وارد شدن هیچ گونه آسیبی به آنها از زیر شن و ماسه خارج کنیم.
این کارشناس پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد: در مرحله بعد از کاوش، حفاظت و مرمت کشتی های کشف شده باید در دستور کار قرار گیرد.                                                                                                                       
وی یکی دیگر از اقدامات مهم در راستای حفاظت از کشتی های تاریخی مکشوفه در سواحل گیلان را ساخت و ایجاد موزه باستان شناسی زیرآب در استان گیلان اعلام کرد.                                                                          
توفیقیان با بیان اینکه با ساخت این موزه، امکان انتقال کشتی ها به آنجا برای نگهداری و حفاظت بیشتر وجود خواهد داشت گفت: از سوی دیگر با ساخت موزه، این امکان فراهم خواهد شد تا عموم مردم با تاریخ دریانوردی ایران بیش از پیش آشنا شوند.                                         
وی در پایان سخنان خود همچنین از شناسایی یک فروند کشتی تاریخی در سواحل شهرستان نکا در استان مازندران خبر داد و گفت: این شناور برای بررسی های بیشتر باید مورد کاوشهای باستان شناسی قرار گیرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار