۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان:

بندر گوادر حریف چابهار نمی شود/طرح توسعه بندر چابهار با قدرت ادامه دارد

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: اقدامات اولیه احداث فاز اول بندر شهید بهشتی در چابهار در حال انجام است و امیدواریم تا پایان سال جاری 85 تا 90 درصد از بندر مورد بهره برداری قرار گیرد.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۶۴۵۳۵
بندر گوادر حریف چابهار نمی شود/طرح توسعه بندر چابهار با قدرت ادامه داردسیاوش رضوانی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه پیمانکار و سرمایه گذار فاز یک بندر شهید بهشتی، شرکت آریا بنادر ایرانیان است گفت: در سال گذشته هندیها نیز برای سرمایه گذاری و تامین تجهیزات اعلام آمادگی کردند که تفاهم نامه آن بین وزراء دوکشور به امضا رسید .
وی با اشاره به آماده بودن پیش نویس قرار داد با طرف هندی اظهار داشت : پیش نویس این قرارداد تهیه شده اما هنوزنهایی نشده است و پیش بینی می شود در نیمه اول سال 95 این تفاهم نامه منتج به قرارداد شود .
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان درباره اقدامات عملیاتی هندی ها در این بندر عنوان کرد: تا به امروز فعالیت عملیاتی از سوی هندی ها صورت نگرفته است .
رضوانی در این زمینه خاطرنشان ساخت: با وجود این تفاهم نامه ما منتظر هندی ها نمی مانیم و به فعالیتهای خود در زمینه توسعه بندر ادامه می دهیم.
وی اعلام داشت: در حال حاضر پروژه در حال انجام و تجهیزات در حال خریداری است.
رضوانی با بیان اینکه بدون حضور هندی ها هم می توانیم این فاز را راه اندازی کنیم افزود: این اصرار هندی ها بود که 85 میلیون دلارتجهیزات در این بندر مستقر کنند، البته بر اساس تفاهم نامه ، بندر می بایست 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد تا این تجهیزات مستقر شود ضمن اینکه قرار داد تا به امروز نهایی نشده است با این وجود اقدامات اولیه احداث فاز اول بندر شهید بهشتی در چابهاردر حال انجام است و امیدواریم تا پایان سال جاری 85 تا 90 درصد از بندر مورد بهره برداری قرار گیرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به تمایل عمانی ها و چینی ها برای سرمایه گذاری در حوزه پتروشیمی بندر چابهار تاکید کرد : با بازدید های متعدد چینی ها و عمانی ها از بندر چابهار، آمادگی سرمایه گذاری در حوزه پتروشیمی از سوی این دو کشور اعلام شد علاوه بر این اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان سرمایه گذاری در فاز دو بندر شهید بهشتی را نیز به آنها پیشنهاد داده است.
رضوانی در پاسخ به اینکه باتوجه به پیشرفت طرح توسعه بندر گوادر پاکستان آیا بندر چابهار اهمیت خود را در منطقه از دست نمی دهد؟ به مزیت های بندر چابهار نسبت به بندر گوادر پاکستان اشاره کرد و گفت: هر بندر توانمندی ها و امکانات خاص خود را دارد و امکانات کشتیرانی، سرمایه گذاری ها و ایجاد امنیت برای بخش خصوصی و...در بندرچابهار در وضعیت مناسبی است .
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: هر بندری بنا به مزایای خود فعالیت می کند، بنابراین بنادر دیگر نمی توانند جایگاه بندر چابهار در منطقه را تحت تاثیر قرار دهند. بندر گوادر هم تا کنون پیشرفت قابل توجه ای نداشته است. این بندر دارای 600متر اسکله و تعداد محدودی تجهیزات است ضمنا اراضی پشتیانی آن نیز کامل نبوده ودارای مشکلاتی است.
وی با اشاره به اینکه بندر گوادر پاکستان برای پهلو گیری کشتی ها عمق مناسبی ندارد، در صورتی که عمق آب در چابهار منفی 16- است تصریح کرد:گفته می شود چینها در بندر گوادر سرمایه گذاری خواهند کرد اما تاکنون اتفاق خاصی رخ نداده در حالی که بندر چابهار نسبت به بندر گوادر پاکستان در حوزه ترانزیت و ترانشیپ موقعیت بهتری دارد و از بعد مسافت دریایی به کشورهای حاشیه خلیج فارس دسترسی بهتری دارد. بنابراین گوادر حریف چابهار نمی شود.
وی با اشاره به طرح توسعه پسکرانه بندر چابهار عنوان کرد : در حال حاضر پروژه راه آهن چابهار 15 درصد پیشرفت داشته است و پیش بینی می شود پس از گذشت سه سال ازآغاز بهره برداری فاز اول بندر شهیدبهشتی ، خط راه آهن چابهار نیز افتتاح شود . همچنین می توان گفت با احداث جاده جدید و بازسازی جاده قدیم ،برای حمل مقدار تناژ کنونی در زمینه حمل و نقل جاده ای مشکلی نخواهیم داشت .
ترمینال مسافربری دریایی چابهار امسال راه اندازی می شود
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در پایان با اشاره به برنامه ریزی ها صورت گرفته و فراهم کردن بستر لازم برای راه اندازی ترمینال مسافربری دریایی گفت: ترمینال مسافربری دریایی در بندر شهید کلانتری چابهار، شهریور ماه امسال رسماً کار خود را آغاز خواهد کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار