۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱

نظارت محیط زیست بر طرح جامع توسعه چهار جزیره ایران

در راستای تهیه طرح جامع توسعه جزایر خلیج فارس هم اکنون طرح جامع توسعه جزایر لاوان، فارور بزرگ، ابوموسی و هندورابی با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست در حال انجام است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۴۵۱۹
نظارت محیط زیست بر طرح جامع توسعه چهار جزیره ایران
سرپرست دفتر سواحل وتالاب های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست به خبرنگار مانا گفت: یکی از سیاست های جدید دولت این است که تمام جزایر خلیج فارس را به جزایر مسکونی تبدیل کند بنابراین هم اکنون پروژه های طرح جامع توسعه جزایر خلیج فارس در دست تهیه است.
شهرام فداکار با اشاره به اینکه به منظور تهیه طرح جامع توسعه جزایر خلیج فارس، دستگاه های مختلف و متعددی دخیل هستند گفت: هم اکنون طرح توسعه جزیره هندورابی با نظارت سازمان منطقه آزاد کیش تهیه و به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه شده و در دفتر سواحل و تالاب های ساحلی مورد بررسی قرار گرفته است.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: به همین منظور بازدیدهای میدانی متعددی از جزیره هندورابی صورت گرفته است.
طرح توسعه جزیره هندورابی زیستگاه های مرجانی را تهدید می کند
وی اظهار داشت: نگرانی سازمان محیط زیست در خصوص طرح توسعه جزیره هندورابی این است که زیستگاه های مرجانی متعددی که در حوالی جزیره قرار گرفته اند با اجرایی شدن طرح توسعه مورد تهدید جدی قرار خواهند گرفت.
فداکار اذعان داشت: بر این اساس در جانمایی زیرساختهایی نظیر اسکله و موج شکن در جزیره هندورابی باید نهایت دقت برای جلوگیری از وارد شدن هر گونه آسیب به محیط زیست دریایی منطقه و آبسنگ های مرجانی با ارزش این منطقه، صورت گیرد.
سرپرست دفتر سواحل و تالاب های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: به این ترتیب با رعایت موازین زیست محیطی، شاهد توسعه پایدار در جزایر خواهیم بود.
جزایر هندورابی و فارور بزرگ، تنها ظرفیت توسعه گردشگری را دارند
وی در ادامه به طرح توسعه جزیره فارور بزرگ نیز اشاره کرد و اظهار داشت: بهتر است در این جزیره هیچ گونه دخل و تصرف انسانی صورت نگیرد.
به گفته وی، این جزیره با طبیعت منحصر به فرد خود محل تخم گذاری بسیاری از پرندگان دریایی خلیج فارس خصوصا تخم گذاری لاک پشت های دریایی نیز محسوب می شود.
وی بیان کرد: همچنین عرصه این جزیره به گونه ای نیست که بتوان با ایجاد طرح توسعه نسبت به استقرار جمعیت در آن اقدام کرد.
تهیه طرح جامع توسعه جزایر هندورابی و فارور بزرگ توسط منطقه آزاد کیش 
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اختیار دو جزیره هندورابی و فارور بزرگ به سازمان منطقه آزاد کیش واگذار شده است، گفت: هر گونه طرح توسعه ای در این جزایر، باید مطابق با ملاحظات زیست محیطی صورت گیرد.
وی در ادامه یادآور شد: استعداد هر دو جزیره در زمینه توسعه در زمینه گردشگری و طبیعت گردی بسیار قوی است و وجود محدودیت های در این جزایر، اجازه سایر کاربری ها را به سرمایه گذاران بخش خصوصی نمی دهد.
به گفته فداکار، ظرفیت های اکولوژیکی موجود در جزایر هندورابی و فارور بزرگ به گونه ای است که نمی توان سایر صنایع را در این جزیره استقرار داد.
تهیه طرح جامع توسعه ابوموسی توسط نیروی دریایی 
وی در ادامه بیانات خود به طرح جامع توسعه جزیره ابوموسی اشاره کرد و گفت: طرح جامع توسعه جزیره ابوموسی توسط نیروی دریایی در حال تهیه است.
فداکار بیان کرد: با توجه به جمعیت ساکن در جزیره ابوموسی و وجود امکانات مناسب، این جزیره از قابلیت زیادی برای توسعه در زمینه گردشگری برخوردار است.
تهیه طرح توسعه جزیره لاوان توسط منطقه ویژه اقتصادی لاوان 
سرپرست دفتر سواحل وتالاب ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست، یادآور شد: همچین مدیریت جزیره لاوان نیز به منطقه ویژه اقتصادی لاوان واگذار شده است.
به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، هم اکنون طرح جامع توسعه جزیره لاوان توسط منطقه ویژه اقتصادی لاوان در حال تهیه است.
وی خاطرنشان ساخت: توسعه این جزایر با رعایت ملاحظات زیست محیطی امکان دارد و هم اکنون این امر در معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در حال پیگیری است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار