۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳

احیای جنگل های حرا در خلیج گواتر با همکاری پاکستان

در راستای احیا، حفاظت و توسعه جنگل های دریایی حرا واقع شده در خلیج گواتر و منطقه حفاظت شده گاندو، به زودی همکاری های منطقه ای بین ایران و پاکستان انجام خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۴۵۱۸
احیای جنگل های حرا در خلیج گواتر با همکاری پاکستان
سرپرست دفتر سواحل و تالاب های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست به خبرنگار مانا گفت: در حال حاضر بسیاری از طرح های محیط زیست دریایی با همکاری های منطقه ای در حال اجرا است.                                                                   
شهرام فداکار، همکاری های فرامرزی بین کشورهای همسایه در راستای حفاظت از محیط زیست دریاها را بسیار با اهمیت دانست.
وی به همکاری منطقه ای برای حفاظت از منطقه حفاظت شده گاندو در خلیج گواتر اشاره کرد و گفت: در این راستا همکاری با پاکستان را آغاز کرده ایم.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: این همکاری ها در راستای احیا، حفاظت و توسعه جنگل های حرا با همکاری ICON صورت خواهد گرفت.                                                                  
وی اذعان داشت : در منطقه حفاظت شده گاندو واقع در مرز مشترک ایران و پاکستان به وسعتی بالغ بر 671 هکتار جنگل دریایی حرا وجود دارد.
فداکار با اشاره به تلاش برای احیای این جنگل های طی سالهای اخیر گفت: سالانه در ایران 10 هکتار جنگل به جنگلهای دریایی حرا در گاندو افزود می شود.
سرپرست دفتر سواحل و تالاب های ساحلی معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه این پروژه در مرحله مقدماتی است، افزود: به این منظور مکاتباتی با بخش محیط زیست دولت پاکستان صورت گرفته است.                                      
فداکار گفت: توسعه همکاریهای منطقه ای باعث حفاظت بیش از پیش از محیط زیست منطقه خواهد شد.                            
وی یادآور شد: جنگل های دریایی حرا که به صورت طبیعی در منطقه خلیج گواتر وجود دارند، به عنوان مناطق حساس دریایی محسوب می شوند و وجود آنها باعث افزاش ذخایر آبزیان از طریق تخم گذاری در این جنگل های دریایی می شود.        
همکاری کنوانسیون رامسر در حفاظت از جنگل های دریایی حرا در گاندو                                                       
سرپرست دفتر سواحل و تالاب های ساحلی معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در ادامه بیانات خود در خصوص حفاظت از گاندو، از همکاری با کنوانسیون رامسر در راستای حفاظت هر چه بیشتر منطقه حفاظت شده گاندو در خلیج گواتر واقع در مرز مشترک ایران و پاکستان خبر داد. 
وی تاکید کرد: به زودی و طی سال 2016 میلادی شاهد اجرایی شدن طرح مدیریت زیست محیطی در منطقه گاندو با همکاری پاکستان و کنوانسیون رامسر خواهیم بود.                                                                                                
فداکار عنوان کرد: علاوه بر حفاظت از منطقه گاندو، سایر زیستگاه های ساحلی مرزی بین دو کشور پاکستان و ایران تحت مدیریت طرح مدیریت زیست محیطی قرار خواهند گرفت.                                                                                                   
توسعه پایدار در سواحل مکران با شناسایی مناطق حساس ساحلی                                                
این مقام مسئول در معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست پهنه بندی زیستگاه های ساحلی از جمله سواحل مکران با وسعت هزار کیلومتر را یکی دیگر از پروژه های در حال اجرا توسط سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد و گفت: بر اساس این طرح ملی ، نقاطی از سواحل که امکان ایجاد صنایع بدون آسیب رسانی به محیط زیست وجود دارد شناسایی و چگونگی توسعه در آنها بررسی خواهد شد.                           
به گفته فداکار، این امر در راستای طرح توسعه سواحل مکران در برنامه ششم توسعه صورت می گیرد که اجرایی شدن آن بدون شک توسعه پایدار را به همراه خواهد داشت.
برچسب ها: خلیج گواتر
ارسال نظرات
آخرین اخبار