۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷

گشت دریایی محیط زیست در خلیج فارس/شناور تحقیقاتی به زودی راه اندازی می شود

با همکاری راپمی و سازمان حفاظت محیط زیست ایران، گشت دریایی محیط زیست در آبهای خلیج فارس امسال انجام خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۴۴۸۵
گشت دریایی محیط زیست در خلیج فارس/شناور تحقیقاتی به زودی راه اندازی می شود معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مانا تصریح کرد: حفاظت از بخش دریایی به تنهایی از عهده یک کشور برنمی آید، از این رو نیازمند همکاری کشورهای همسایه خلیج فارس و دریای عمان هستیم.                                               
پروین فرشچی خاطرنشان کرد: عامل اصلی بسیاری از آلودگی ها در آبهای خلیج فارس و دریای عمان از کشورهای دیگر منشا می گیرد.          
وی یادآور شد: بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته و هماهنگی های انجام شده با راپمی، امسال شاهد برگزاری گشت دریایی مشترک در آبهای خلیج فارس با حضور کارشناسان محیط زیست ایرانی خواهیم بود.                                             
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: با توجه به دارا بودن مرز مشترک طولانی سواحل ایران در خلیج فارس و دریای عمان، نقش ایران در حفاظت محیط زیست خلیج فارس و آبهای عمان بسیار حائز اهمیت است.                                     
به گفته وی، ایران در بسیاری از برنامه های زیست محیطی تدوین شده از سوی راپمی در آبهای خلیج فارس و دریای عمان نقش اساسی ایفا می کند و به عنوان یکی از اعضای اصلی این کنوانسیون همواره در حفاظت محیط زیست آبهای جنوبی اقدامات لازم را انجام می دهد.                        
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه بیانات خود گفت: در حین انجام گشت های دریایی در آبهای خلیج فارس و دریای عمان، تعیین پارمترهای آلودگی در طول گشت دریایی در این آبهای از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.                            
وی بیان کرد: مسئله مهم تر در گشت های دریایی، تهیه گزارش های منطقه ای از آخرین وضعیت زیست محیطی آبهای خلیج فارس است.                                                                                                                       
معاون محیط زیست دریایی سزامان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: برگزاری گشت های دریایی محیط زیست در خلیج فارس هزینه های بسیار زیادی را به دنبال خواهد داشت که بیشتر آن ازسوی راپمی تامین می شود.                                                    
فرشچی با تاکید بر ضرورت خودکفا شدن ایران در تامین شناورهای تحقیقاتی در آبهای کشور و نقش موثر آن در حفاظت هر چه بیشتر دریاهای کشور اذعان داشت: امیدواریم بتوانیم از شناور ایرانی برای انجام این گشت دریایی در آبهای خلیج فارس بهره مند شویم.                         
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نخستین شناور تحقیقاتی کشور که هم اکنون با نظارت پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی وعلوم جوی کشور، مراحل پایانی ساخت را طی می کند می تواند در این گشت دریایی به کار گرفته شود.                               
وی بیان کرد: بر اساس اخبار اعلام شده قرار است این شناور اردیبهشت ماه امسال به بهره برداری رسد و بر اساس تفاهم نامه های صورت گرفته با پژوهشگاه اقیانوس شناسی، ارگان های دریایی می توانند در صورت لزوم برای انجام کارهای تحقیقاتی از این شناور استفاده کنند.                    
فرشچی در ادامه گفته های خود بر لزوم ساخت شناورهای تحقیقاتی برای پایش در آبهای انحصاری- اقتصادی کشور تاکید کرد و گفت: باید شرکت های کشتی سازی نسبت به ساخت شناورهایی جهت کنترل آبهای ساحلی نظارت و کنترل لازم را داشته باشند.                                 
وی اظهار امیدواری کرد: با انجام همکاریهای فرامرزی و بهره گیری از امکانات کشورهای همسایه و راپمی بتوانیم محیط زیست خلیج فارس بیش از پیش حفاظت کنیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار