۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱

دو تالاب بین المللی شادگان و هورالعظیم جان می گیرند

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ، سیلاب و بارندگی های اخیر در خوزستان و مناطق بالادست را در تجدید حیات دو تالاب مهم و بین المللی شادگان و هورالعظیم تعیین کننده دانست و گفت: حداقل دست آوردهای این سیلاب کم سابقه این است که شرایط زیست محیطی این دو تالاب از حالت بحران خارج می شوند.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۶۴۴۷۷
دو تالاب بین المللی شادگان و هورالعظیم جان می گیرند
احمدرضا لاهیجان زاده در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: بخشی از این سیلاب های اخیراز طریق رودخانه های کرخه ، کارون ، مارون و جراحی به این دو تالاب هدایت شده و امیدواریم برای حق آبه این دو تالاب در سال جاری مشکیل نداشته باشیم.
وی ذخیره سازی آب در پشت سد کرخه که در چند سال اخیر در وضعیت بحرانی و فاجعه آمیزی قرار داشت یک منبع مهم تامین حق آبه تالاب هورالعظیم بیان کرد و افزود: بر اثر سیلاب های اخیر حدود چهار میلیارد متر مکعب آب در پشت  سد کرخه که بزرگترین سد خاکی خاورمیانه است ذخیره سازی شده است.
لاهیجان زاده افزود: سیلاب اخیر اگرچه خسارات زیادی بر بخش های کشاورزی ، راه و زیربناهای استان خوزستان وارد کرد ولی شرایط شکننده محیط زیست استان را از وضعیت خطر وهشدار نجات داد و امیدواریم بتوانیم با مدیریت درست منابع ، نگرانی های دوستداران محیط زیست را برای تامین آب این دو تالاب برطرف کنیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود:هرچند سیلاب اخیر ، دبی رودخانه کرخه به عنوان تنها تامین کننده آب تالاب هورالعظیم را افزایش زیادی نداشته است ولی با ذخیره سازی آب در دریاچه سدکرخه نگرانی چندانی در تامین حق آبه تالاب در فصل تابستان نداریم.
وی بخش های خشکیده دو تالاب شادگان و هورالعظیم را در بروز و شکل دهی ریزگردها را موثردانست و افزود: با افزایش رطوبت خاک بخش های خشک شدن این تالاب و سرازیر شدن آب کرخه  و کارون امید داریم شاهد کاهش ریزگردها باشیم ونگرانی ها را در این مورد کاهش دهیم.
حمید چیت چیان وزیر نیرو در سفر اخیر خود به خوزستان ، سیلاب اخیر را نه تنها تهدید بلکه یک فرصت بی بدیل برای رونق کشاورزی و رفع ریزگردها عنوان کرده  و گفته بود در سالهای اخیر هیچگاه شاهد چنین بارش های خوبی در استان و حوضه های کرخه و دز نبودیم.
سیلاب و باران های سنگین هفته های گذشته در استان های غربی کشور سبب به راه افتادن روان آب های مهیب و بروز خسارت به زیرساخت های استان خوزستان شد.
گفته می شود بارندگی ها و حجم روان های آب اخیردراستان خوزستان در70سال اخیر بی سابقه بوده است.
برچسب ها: تالاب شادگان
ارسال نظرات
آخرین اخبار