۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۵

دبی کارون بالای 900متر مکعب در ثانیه

دبی (آورد) کارون به عنوان بزرگترین و پرآب ترین رودخانه ایران روز شنبه به رقم 900متر مکعب در ثانیه رسید که در یک دهه گذشته بی سابقه است.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۶۴۴۷۲
دبی کارون بالای 900متر مکعب در ثانیه
فرماندار اهواز در گفتگو با خبرنگار مانا با اعلام این خبراظهار داشت: سیلاب کارون که ناشی از رهاسازی آب پشت سد دز در شمال خوزستان است سبب تخریب بخشی از اراضی دو سوی این کارون شده است.
اسماعیل ارزانی بیرگانی با اشاره به اینکه  سیلاب اخیر و افزایش شدید دبی رودخانه کارون برای اهواز نگران کننده نیست افزود: تدابیر لازم برای کنترل سیلاب و پیشگیری از خسارات بیشتر اتخاذ شده است.
وی گفت: هم اکنون آب کارون کاملا گل آلود است و همین مسئله باعث مرگ و میر ماهیان در این رودخانه شده است.
فرماندار اهواز افزود: با وجود لایروبی چند سال اخیر و ساخت دیوار ساحلی و ایمن سازی دو سوی کارون از شهروندان خواسته می شود در بیتوته کردن در کنار کارون خودداری کنند.
هاشم بالدی مدیرکل بحران استانداری خوزستان با اشاره به اینکه سیلاب اخیر نگرانی های زیادی ایجاد کرده است گفت: با همکاری های بین بخشی و هماهنگی کامل دستگاههای اجرایی ، سیلاب خوزستان تحت کنترل است ولی در حوضه کارون و دز با مشکلاتی برای مردم همراه بوده است.
بنا به این گزارش روز شنبه بسیاری از شهروندان اهوازی با حضور در کنار کارون عکس های یادگاری و سلفی گرفتند.
به گفته برخی شهروندان اهوازی، پرآبی کارون سالی بابرکت برای خوزستانی ها رقم خواهد زد و تا حدودی زیادی نگرانی و سایه خشکسالی و کمبود آب در خوزستان را برطرف کرده است.
کارون که از کوههای زردکوه بختیاری سرچشمه می گیرد پس از عبور از مناطق مرکزی خوزستان و سیراب کردن بیش از 2.5میلیون نفر از ساکنان استان به اروندرود می ریزد و از آنجا راهی خلیج فارس می شود.
در سال های اخیر رودخانه کارون با چالش هایی نظیر رسوب گذاری ، شوری ، کم آبی و آلودگی های زیست محیطی و برداشت آب از سرشاخه های آن مواجه بوده است.
برچسب ها: کارون
ارسال نظرات
آخرین اخبار