۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴

انتقال آب کارون به شادگان از تیر ماه کلید می خورد

تیر ماه امسال، پروژه انتقال آب رودخانه کارون به تالاب بین المللی شادگان به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های ملی به بهره برداری خواهد رسید.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۴۴۴۰
انتقال آب کارون به شادگان از تیر ماه کلید می خورد
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: : تالاب بین المللی شادگان یکی از مهمترین منابع زیست محیطی استان خوزستان محسوب می شود که احیا و حفاظت آن در دستور کار مستقیم دولت قرار گرفته است.
احمدرضا لاهیجان زاده ادامه داد: با افتتاح این پروژه پنج متر مکعب آب در ثانیه و در مجموع 150 میلیون مترمکعب آب از رودخانه کارون وارد تالاب شادگان خواهد شد.
وی در ادامه افزود: ورود سالانه 150 میلیون متر مکعب آب از رودخانه کارون به تالاب شادگان در مقایسه با حق آبه که در گذشته از طریق سیلابهای این رودخانه به تالاب وارد می شد، بسیار اندک است.
لاهیجان زاده اذعان داشت: با بهره برداری از پروژه انتقال آب کارون به تالاب شادگان شاهد احیای بخش های جنوبی تالاب بین المللی شادگان باشیم.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زست استان خوزستان بیان کرد: پروژه انتقال آب رودخانه کارون به تالاب بین المللی شادگان هم اکنون با 80 درصد پیشرفت فیزیکی همراه است.
وی در ادامه گفت: عملیات ساخت دیواره کانال انتقال آب کارون به شادگان به طول شش کیلومتر هم اکنون ساخته شده است.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان همچنین از پیشرفت 90 درصدی ساخت ایستگاه پمپاژ آب کانال انتقال آب رودخانه کارون به تالاب بین المللی شادگان خبر داد.
لاهیجان زاده ادامه داد: بنا به اعلام پیمانکار مربوطه ، اواخر اردیبهشت ماه عملیات ساخت ایستگاه پمپاژ نیز به اتمام خواهد رسید.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان عنوان کرد: یکی از مهمترین عملیات تکمیل پروژه انتقال آب رودخانه کارون به تالاب شادگان تامین برق مورد نیاز برای پمپاژ آب است.
وی اظهار امیدواری کرد: هر چه سریعتر اعتبارات لازم جهت تامین برق مورد نیاز ایستگاه پمپاژ تامین و شاهد آغاز به کار طرح انتقال آب باشیم.
این مقام مسئول در استان خوزستان، خاطرنشان ساخت: در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز برای پیشبرد این طرح، پیش بینی می شود تیرماه امسال شاهد افتتاح پروژه بزرگ انتقال آب روخانه کارون به تالاب بین المللی شادگان باشیم.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زست استان خوزستان بیان کرد: پروژه اعتبار انتقال آب از رودخانه کارون به تالاب شادگان در مجموع به 60 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
لاهیجان زاده با اشاره به اینکه آب انتقالی از کارون از منطقه جنوبی تالاب شادگان واقع در دارخوین در جنوب تالاب از طریق کانالی به طول شش کیلومتر وارد تالاب شادگان خواهد شد، یادآور شد: عملیات ساخت این کانال شش کیلومتری به اتمام رسیده است.
وی اذعان داشت: همانگونه که پیش از این ذکر شد با اتمام ساخت ایستگاه پمپاژ در سال جاری شاهد افتتاح پروژه خواهیم بود.
این مقام مسئول در محیط زیست استان خوزستان در خصوص اثرات این پروژه بر محیط زست منطقه خاطرنشان ساخت: انتقال آب کارون به تالاب بین المللی شادگان به هیج وجه اثرات سوء زیست محیطی بر رودخانه کارون نخواهد داشت.
وی یادآور شد: در گذشته رودخانه کارون به عنوان یکی از منابع مهم تامین کننده آب تالاب شادگان محسوب می شده است که هم اکنون این امر به صورت طبیعی صورت نمی گیرد.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان تاکید کرد: به این گونه که سیلات این رودخانه از چندین مسیر مختلف وارد تالاب شادگان می شده است.
لاهیجان زاده افزود: این سیلابهای ورودی به تالاب به دلیل خشکسالی سالهای اخیر و سدسازی در رودخانه کارون که باعث کنترلهای سیلابی شد، چند سالی است که قطع شده است.
این مقام مسئول در استان خوزستان اظهار داشت: بخشی از حق آبه تالاب بین المللی شادگان در گذشته به صورت طبیعی از رودخانه کارون تامین می شده است.
برچسب ها: کارون شادگان
ارسال نظرات
آخرین اخبار