۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲

ثبت مناطق ساحلی عمان در فهرست میراث طبیعی

مناطق ساحلی استان سیستان و بلوچستان قبل از ایجاد هر گونه امکانات گردشگری، در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت خواهند رسید.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۴۴۳۶
ثبت مناطق ساحلی عمان در فهرست میراث طبیعی
مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: مناطق ساحلی استان سیستان و بلوچستان به دلیل بکر بودن و دارا بودن شرایط خاص طبیعی از ویژگی های منحصر به فردی برخودار هستند.
کامبیز مشتاق گوهری با اشاره به اینکه طرح توسعه گردشگری دریایی و ساحلی در نوار ساحلی استان سیستان و بلوچستان همگام با طرح توسعه سواحل مکران در برنامه ششم توسعه در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: به همین منظور قبل از ایجاد هر گونه امکانات گردشگری در این سواحل باید نسبت به حفاظت از آنها اقدام کرد.
وی گفت: به همین منظور قرار است با شناسایی مناطق ساحلی ویژه و حفاظت شده نسبت به ثبت آنها در فهرست میراث طبیعی ملی کشور اقدام کنیم.
این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان در ادامه یادآور شد: بر این اساس با ثبت مناطق ساحلی در فهرست میراث طبیعی ملی کشور، امکانات گردشگری در این مناطق مطابق با الگوی خاص ایجاد خواهد شد.
مشتاق گوهری در ادامه بیان کرد: به این ترتیب توسعه گردشگری در سواحل و دریا، کاملاً مطابق با رعایت موازین زیست محیطی و بدون وارد شدن هیچ گونه آسیبی به طبیعت در نوار ساحلی مکران ایجاد خواهد شد.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان اظهار امیدواری کرد: بتوانیم با برنامه ریزیهای در حال انجام، گام موثری در راستای توسعه گردشگری نوار ساحلی دریای عمان همگام با حفاظت محیط زیست منطقه برداریم.
وی با اشاره به تهیه طرح جامع پهنه بندی گردشگری سواحل مکران خاطرنشان کرد: به زودی این طرح تهیه می شود که نقش بسیار مهمی در توسعه گردشگری منطقه دارد.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این طرح نیز بر پایه رعایت موازین زیست محیطی تهیه می شود.
به گفته این مقام مسئول در گردشگری استان سیستان و بلوچستان سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ایجاد امکانات گردشگری دریایی و ساحلی در نوار ساحلی عمان باید، موظف به اجرای کامل طرح جامع پهنه بندی گردشگری سواحل مکران خواهند بود.
وی در ادامه بر ضرورت سرمایه گذاری در نوار ساحلی مکران تاکید کرد و گفت: می توانیم در دوران پساتحریم نسبت به جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی ملی و منطقه ای برای توسعه امکانات و تاسیسات گردشگری اقدامات لازم را انجام دهیم.
به گفته وی، هم اکنون ظرفیت های بی شماری برای امکان سرمایه گذاری در نوار ساحلی مکران در امور مرتبط با گردشگری اعم از هتل، رستوران، کلوپ دریایی و ... وجود دارد.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان در خصوص جاذبه های گردشگری دریایی نوار ساحلی جنوبی استان سیستان و بلوچستان گفت: کوه های مریخی، کوه های گل افشان، جنگل های حرا، تالاب صورتی، خلیج زیبای گواتر و سواحل صخره ای از جمله جاذبه های گردشگری طبیعی در این منطقه به شمار می روند.
وی یادآور شد: همچنین روستای تاریخی تیس واقع در نزدیکی چابهار دارای آثار تاریخی متعدد چند هزار ساله است که به جذابیت منطقه افزوده است.
مشتاق گوهری اذعان داشت: البته هم اکنون تعدادی کلوپ مختص ورزشهای دریایی در شهرستان چابهار به گردشگران خدمات ارائه می دهند.
به گفته وی، فعالیت کلوپ غواصی در این شهرستان از رونق خوبی برخوردار است و گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری استان سیستان و بلوچستان همچنین به فعالیت شناورهای کف شیشه ای در شهرستان چابهار خبر داد.
وی اظهار امیدواری کرد: با جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی در آینده نزدیک شاهد تحولی بزرگ در گردشگری نوار ساحلی مکران باشیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار