۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹

عملی شدن اقتصاد مقاومتی؛ توجه به زیرساخت هاست/لزوم تبدیل بنادر ایران به هاب محمولات ترانزیتی منطقه

برای تحقق اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل باید زیرساخت ها به خوبی شکل گیرد در غیر این صورت اقتصاد مقاومتی می تواند تنها به عنوان شعار مطرح باشد.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۶۴۳۸۷
عملی شدن اقتصاد مقاومتی؛ توجه به زیرساخت هاست/لزوم تبدیل بنادر ایران به هاب محمولات ترانزیتی منطقه
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص چگونگی دستیابی به اقدامات عملی به منظور تحقق اهداف و برنامه های اقتصاد مقاومتی در بخش حمل و نقل گفت: هموار شدن و راه اندازی کامل پنجره واحد گمرک یکی از موارد موثر در این زمینه است که خوشبختانه به سمت و سوی مناسبی پیش رفته است و در این خصوص اظهار کالا از لحظه ورود کشتی به آب های ایران تا زمانی که کشتی به بندر برسد و تخلیه شود می تواند سهم بسیار بزرگی را در عدم توقف کالا در بنادر و مرزهای ورودی ایجاد کند.
سیده فاطمه مقیمی در ادامه افزود: در بحث های مربوط به تسهیلات اجرایی در مسائل بانکی امیدواریم با تک نرخی شدن ارز که سالهاست صحبت می شود این مهم حاصل شود. 
وی با اشاره به نسل سوم بنادر و مگاپورت ها گفت: ما باید شرایط مطلوبی را با کشورهای طرف معاملاتمان ایجاد کنیم زیرا نمی توانیم بدون هم ترازی با مجموعه بین الملل در یک مجموعه کلی حرکت کنیم. به این منظور بحث های سرمایه گذاری در بنادر باید شکل جامعی به خود بگیرد و سرمایه گذاران خارجی را نسبت به سرمایه گذاری در بنادر ،مسیر های جاده ای و ریلی متقاعد کنیم.
وی در ادامه اظهار داشت: شاکله همه این موارد داشتن قوانین خوب و مدرن و جلوگیری از قوانین زائد ، مزاحم و دست و پاگیر است و در این خصوص انتظار این است مجلس دهم در شروع کار خود قبل از اینکه بخواهد قوانین جدید را اجرایی کند قوانین مزاحم را از سر راه بردارد.
مقیمی گفت: همچنین امیدوارم آئین نامه های مربوط به قانون بهبود فضای کسب و کار که رئیس جمهور اخیرا امضاء کرده اند اجرایی شود.
وی خاطر نشان کرد: برای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل باید زیرساخت ها به خوبی شکل گیرد در غیر این صورت اقتصاد مقاومتی می تواند تنها به عنوان شعار مطرح باشد.
وی با اشاره به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه، دسترسی به آب های آزاد در شمال و جنوب کشور و برداشته شدن تحریم ها گفت: باید زیرساخت های مربوط به ایجاد اسکله های متناسب برای پهلوگیری کشتی های پاناماکس را ایجاد کنیم تا به یک هاب برای کالاهای ترانزیتی منطقه تبدیل شویم. زیرا کمتر کشوری موقعیت ایران را دارد و با توجه به 15 کشوری که در همسایگی داریم باید میزان تناژ را به جایگاهی که مطلوب است و قابلیت آن را داریم برسانیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار