۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲

استراحت مطلق!

بازار سرمایه پس از آغاز سال جدید روند متفاوتی را در پیش گرفته و در حالی که در سه ماه پایانی سال 94 شاهد رشد خیره کننده ای برای بورس بودیم این روزها شرایط متفاوتی در حال رقم خوردن است به قسمی که می توان گفت بازار در "استراحت مطلق" به سر می برد!
نویسنده: امیر فلاح
کد خبر: ۶۴۳۸۴
استراحت مطلق! به گزارش مانا، در حالی بازار سرمایه اولین ماه سال 95 را شروع کرد که تمام پیش بینی ها برای این سال نشان از رشد در بازار سرمایه است و اگرچه همچنان شمایل بنیادین بازار نشانگر روزهای خوبی در سال جاری است اما فروردین ماه بورس همچون آسمان تهران ابریست و شرایط با روزهای ما قبل تحویل سال متفاوت است .
رشد خیره کننده بورس از پس رفع و لغو تدریجی تحریم ها به نحوی بود که آمار نشان از ورود 1500 میلیارد تومان نقدینگی جدید از سمت معامله گران حقیقی به این بازار میدهد که رقمی خیره کننده است .
در کنار این عامل ، کاهش پلکانی و چشمگیر نرخ سود بانکی بر جذابیت بازار سرمایه در مقابل بازار پول افزود و در حالی که بزرگترین ریسک سیستماتیک سیاسی رفع گردید حمایت از بورس در رقابت بین حرکت نقدینگی بین بازار پولی یا سرمایه باعث جذاب تر شدن بورس تهران شد .
اما بالا گرفتن اختلافات داخلی بر سر برجام و اظهار نظر های متناقض در بین مسئولین در مورد نحوه و شکل رفع تحریم ها کافی بود تا معامله گران را به فاز تردید وارد کند ،معامله گرانی که پس از کسب سود های قابل توجه در زمستان 94 در فکر تجدید ارزیابی و بازنگری در سود های خود بودند .
همچنین می توان به تسویه خریدهای اعتباری و نیز نبود خبری ویژه و جدید در موارد تاثیرگذار بر بازار را از دیگرعوامل افت شاخص بورس و درجا زدن آن در ارتفاع 80 هزار واحد نام برد .
هر آنچه هست هر رشدی نیازمند اصلاحی در بازار است و به نظر میرسد بازار سرمایه با جمیع اتفاقات در حال اصلاح خود است و شاید به تعبیری در فاز استراحت باشد اما نباید فراموش کرد رشد بیش از حد و غیر قابل دفاع در برخی صنایع مانند گروه خودرویی ها باعث شد در این روزها که خبر هایی از نوع قرارداد های پی در پی که درست و غلط در پایان سال گذشته در شبکه های مجازی برای دفاع از سود ده بودن خودرویی ها دست به دست می شد نیست بازار بیش از پیش واقعی شود و نقطه اصلاحی برای نماگران خود ترسیم کند .
آنچه این روزها بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد کند شدن نحوه ورود نقدینگی به این بازار متشکل و مهم است و در حالی که آهنگ تزریق نقدینگی هم زمان با رشد در حال صعود بود در این روزها نیز با رفتار برخی سهامداران عمده برای تامین نقدینگی بر هم خورد و از رشد آن کاسته شد و این در حالی میتواند خطرناک باشد که با کاهش نرخ سود بانکی و نوسان دوباره قیمت دلار در بازار آزاد بار دیگر این نقدینگی به سمت بازار غیر متشکل سوق پیدا کند .
هرچند تحلیل گران همچنان بر آینده بورس امیدوار هستند و مانند مدیر صندوق سرمایه گذاری تدبیر گران فردا پیش بینی سود 35 درصدی در سال جاری برای بازار سرمایه کنند اما باید نحوه عملکرد این روزها را به خوبی دنبال کرد و هر استراحتی را دال بر ورود به رکود نگرفت اما نباید بار دیگر مانند رفتار سهامداران گروه خودرویی هیجانی شد .
بر همین اساس امروز سه شنبه شاخص کل با ریزش 153 واحدی در ارتفاع 80109 واحدی ایستاد . شاخص کل هم وزن نیز با 30.9 واحد افت در ارتفاع 13819.9 قرار گرفت .
همچنین امروز در حالی که شاخص بازار اول با 178 واحد افت در ارتفاع 56370 بود بازار دوم 88 واحد رشد را به خود دید و در ارتفاع 173336 قرار گرفت .
شاخص آزاد شناور نیز 508 واحد ریزش را تجربه کرد تا مانند دیگر شاخص های کلیدی بازار شرایط خوبی نداشته باشد و در ارتفاع 92008 قرار گیرد .
همچنین در این روز معامله گران بازار سرمایه 1.1 میلیارد برگه سهم را در غالب 94 هزار و 282 دفعه معاملاتی به ارزش 2823 میلیارد ریال معامله داد و ستد قرار دادند که ما حصل آن ارزش بازار به 3456694.6 میلیارد ریال بالغ شد .
در این روز در حالی که مپنا با 74.8،فارس با 56.7 و همراه با 48.02 بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص داشتند ،ایران خودرو با 60.2،سایپا با 54.6 و بانک ملت با 49.13 بیشترین تاثیر منفی را در ریزش امروز بازار سرمایه گذاشتند .
به نظر می رسد با اتمام ماه فروردین و شروع فصل مجامع بازار جان تازه ای به خود گیرد و روند صعودی خود را دوباره بدست آورد .
برچسب ها: بورس
ارسال نظرات

نظرات کاربران

سهامدار حقیقی Germany ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۳
0
0
با سلام
تا زمانیکه دید سهامداران در بورس از کوتاه مدت و نوسانی به میان مدت و سرمایه گذاری تغییر نکند، شاهد افت و خیزهای زیادی در بازار سرمایه خواهیم بود که منجر به ایجاد سفته بازی میشود.
یکی دیگر از کاستی های بورس تهران، نبود بازارگردان در شرکت های بورسی است؛ بازارگردان از این جهت اهمیت دارد که به هنگام پایین آمدن ارزش سهام از یک قیمت مشخص، شروع به خرید سهم کرده و با عرضه سهام از فزایش بی رویه و بی دلیل قیمت ها جلوگیری میکند.
آخرین اخبار