۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر:

رقابت درحوزه دریای خزر نابرابر است

نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۶۴۳۴۲
رقابت درحوزه دریای خزر نابرابر است
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر مسئولین نظام را مسبب ایجاد انگیزه صادراتی در تجار دانست. 
مهندس علی اکبر غنجی در گفتگو با مانا؛ درباره علت رکود حمل و نقل دریایی در دریای خزر گفت: سال 94 با رکود آغاز شد و عملا پیش بینی هایی که طبق سال 93 انجام شده بود را تحت شعاع قرارداد. 
وی افزود: در سال 93 میزان تقاضا و عرضه و همچنین واردات و صادرات خصوصا صادرات بصورت چشمگیری با افزایش رو به رو بود به گونه ای که بیش از دو میلیون تن کالا در این سال حمل شد و همین امر سبب ایجاد افق مناسب در صادرات شد.
عضو اتحادیه مالکان کشتی ادامه داد: بر این اساس پیش بینی می شد که در سال 94 نیز بتوانیم رقم تناژ را حفظ کنیم و درآمد را تا حدودی افزایش دهیم اما اتفاقات غیرمترقبه همچون سقوط قیمت نفت، افت ارزش نرخ تسعیر ارز کشورهای حاشیه دریای خزر که ابتدا از آذربایجان شروع شد و سپس به روسیه، قزاقستان و ترکمنستان رسید،تاثیر بسزایی در کاهش صادرات در سال 94 داشته است از سوی دیگر واردات کالا بویژه واردات آهن آلات با کاهش قیمت نفت و رقابتی بودن این کالا در تولیدات داخلی و خارجی سبب شد که واردکنندگان رغبتی به واردات نداشته باشند.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر درباره بلوغ کشتیرانی خزر افزود: با توجه به وجود مشکلات ذکر شده کشتیرانی دریای خزر نیز در این رقابت بدون دریافت امتیاز خاصی در دریای خزر حضور داشته است و تنها از سوخت نیمه یارانه ای به عنوان امتیاز استفاده می کرد که از اواخر اردیبهشت ماه سال گذشته این امتیاز نیز قطع شد و سوخت خود را با نرخ خلیج فارس تهیه کرده است و از سوی دیگر با توجه به رکود و کاهش درآمد خطوط کشتیرانی، دیگر هزینه های تمام شده ازجمله خدمات ارائه شده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی یا تعرفه ها بندری هیچ کاهشی نداشته است. بنابراین درآمد کشتیرانی خزر به دلیل مسائل بین المللی و مسائل منطقه کاهش محسوسی پیدا کرد.اما خوشبختانه با تمامی سقوط ها و رکودها، کشتیرانی خزر با ایجاد یک بدنه پویا و بکار گیری نیروهای متخصص و کارآمد بلوغ خود را نشان داده و توانسته است سهم خود دراین بازار کم، افزایش دهد.
وی با اشاره به حجم واردات و صادرات در این منطقه خاطر نشان کرد: در بخش واردات غلات، آهن آلات، چوب و.. با حمل یک میلیون و 343 هزار تن ، حدود ده درصد رشد را نسبت به سال 93تجربه کرده اما در بخش صادرات در سال 93، 797هزار و 744 تن حمل شد؛ درسال94، 433هزار تن حمل انجام شد، بنابراین با 44درصد کاهش صادرات روبه رو بوده است که این نشان دهنده کاهش صادرات کشور است و علت آن مربوط به مشکلات ذکر شده همانند سقوط قیمت نفت، کاهش نرخ تسعیر ارز و مسائلی مربوط به تحریم های روسیه که سبب افت صادرات در شمال کشور شد، بویِژه در بخش سیمان که بشدت صادرات آن در شمال کشور کاهش یافت. 
عضو اتحادیه مالکان کشتی درباره ساخت پروژه سیلو در بندر انزلی اظهار داشت: مجوزهای ساخت پروژه سیلو در بندر انزلی دریافت شد که بر اساس آن در سال جاری کشتیرانی دریای خزر صاحب سیلو می شود که نقش زیادی در افزایش حمل و نقل خواهد داشت.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر ایجاد مسیرهای جدید را بعنوان برنامه های مهم کشتیرانی خزر عنوان کرد و افزود: از اواخر اسفندماه94 ایجاد مسیرهای جدید در بندر ماخاچ کالاو بندر اوسان و همچنین تلاش برای عدم وابستگی به آستارا خان از مهم ترین برنامه های کشتیرانی دریای خزر بوده است.
وی با اشاره به افزایش سی هزار تنی حمل کشتیرانی دریای خزر خاطر نشان کرد: این شرکت در بهمن ماه به نسبت دی ماه با افزایش سی هزار تنی حمل روبه رو بود که پیش بینی می شود که در سال 95 به 200هزار تن در ماه حمل برسد.
غنجی با اشاره به نوسازی ناوگان کشتیرانی دریای خزر در سال 96 افزود: کشتیرانی دریای خزر با ایجاد مکانیزیم های مناسب زیر رشد هزینه ای و نرم تورمی بوده و تنها حدود 15درصد افزایش هزینه داشته است. بنابر این امید است از سال96 بتواند ناوگان خود را نوسازی کند و همچنین به حوزه های دیگر نیز ورود کند.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با اشاره به اینکه کشتی های کشتیرانی دریای خزر یک روز بدون سفر نداشته اند خاطر نشان کرد : در سال گذشته تمامی برنامه ها به درستی پیش رفت و کشتی ها یک روز بی سفر وبدون برنامه نداشته اند اما حجم تناژ کالا نسبت به سال 93 پایین بوده است چرا که در سال 93 کشتی ها دو سربار حمل می کردند اما در سال 94 سفر صادراتی به شدت کاهش پیدا کرده بود.
عضو اتحادیه مالکان کشتی مسئولین نظام را مسئول اصلی ایجاد انگیزه برای صادرات دانست و گفت: خطوط کشتیرانی به عنوان ناوگان حمل کننده، ایجاد کننده تجارت نیست بلکه مسئولین نظام و مقامات کشوری باید به فکر این باشند که انگیزه های صادراتی را افزایش دهند.
غنجی با اشاره به اینکه کشتیرانی دریای خزر با ایجاد خطوط منظم، از صادرات در شمال کشور حمایت کرده است. عنوان کرد: این شرکت با ایجاد خطوط منظم، از صادرات در شمال کشور حمایت کرده است اما خود بدرستی مورد حمایت قرار نگرفته است.
وی ادامه داد: سازمان بنادر و دولت باید به منطقه خزر یک نگاه وِیژه ای داشته باشند و تنها به درآمدهای بنادر جنوب توجه نکنند چرا که دریای خزر پیشانی کشور در شمال ایران محسوب می شود و در بحثهای رژیم حقوقی بسیار تاثیر گذار است ومی تواند سبب افزایش دریانوردی شود و زمینه را برای رقابت بخش خصوصی در منطقه را ایجاد کند. اما متاسفانه این نگاه تا به امروز ایجاد نشده است.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با اشاره به امکان اشتغالزایی در این منطقه اذعان داشت: منطقه خزر دارای سه استان مهم است که می تواند سبب اشتغال زایی شود و از سوی دیگر کشتیرانی دریای خزر می تواند منتقل کننده اصلی کریدور شمال ـ جنوب باشد، امیدواریم این نگاه در مجلس جدید تعریف شود و نمایندگان استانهای شمالی عنایت بیشتری به بخش دریانوردی داشته باشند. در سال گذشته در مورد حذف یارانه های سوخت هیچ نهادی از این بنگاه اقتصادی حمایت نکرد حتی نمایندگان شهر های شمالی هم در مجلس پیگیر این موضوع نشدند .
غنجی با اشاره به تاسیس مرکز آموزشی در بندر انزلی گفت: با کمک موسسه آموزشی کشتیرانی، مرکز آموزشی از فروردین ماه آغاز به کار می کند و تاخیر ایجاد شده به دلیل عدم صدور مجوزها بوده است که در طول یکسال به سختی توانستیم این مجوزهارا دریافت کنیم. امیدوارم با کمک مسئولین استانی و نمایندگان مجلس نیروهای متخصص و آموزش دیده را وارد جامعه دریایی و بازارهای جهانی کنیم.
عضو اتحادیه مالکان کشتی با اشاره به عدم استفاده کشتیرانی دریای خزر از امکانات دولتی در سال 94 اذعان داشت: در سال گذشته ازهیچ امتیاز دولتی همانند بارهای دولتی ، یارانه سوخت و... استفاده نشده است و سود پرداختی به سهام داران سود خالصی است که از یک عملیات و فضای سخت کسب شده است که بر این باوریم که اثرات و برکات این سود برای سهام داران قابل توجه باشد.
وی با تاکید بر کاهش سن متوسط ناوگان در دریای خزرگفت : سن متوسط ناوگان در دریای خزر باید کاهش یابد و برای این کار نیاز به دسترسی به بازارهای پولی ارزان قیمت است. بنابراین سازمان بنادرو دریانوردی باید به شرکتهای که تجربه خوبی درکشتیرانی دارند، تسهیلات با سود کم اختصاص دهد تا این شرکتها با کمک بسته های مالی ارزان قیمت کشتی خریداری کنند و بتوانند سن متوسط ناوگان در دریای خزرراکاهش دهند.
غنجی با تاکید بر سخت بودن رقابت با کشورهای حاشیه دریای خزر گفت: رقابت در منطقه خزر بسیار سخت است چرا که کشورهایCIS به کانال ولگا دسترسی دارند و با هماهنگی داخلی می توانند از ولگا خارج شوند و یا روسیه در زمستان می تواند از دریای سیاه استفاده کند اما این امکان برای ما وجود ندارد و این یک رقابت نابرابراست.
ارسال نظرات
آخرین اخبار