۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹

پیش بینی صید 20 هزار تن فانوس ماهی در سال جاری

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران از پیش بینی صید حداقل 20 هزار تن فانوس ماهیان طی سال جاری خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۴۳۰۵
پیش بینی صید 20 هزار تن فانوس ماهی در سال جاری مختار آخوندی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: همانطور که پیش از این اعلام شد، صید فانوس ماهیان در سال گذشته با میزان 10 هزار تن از رشد 80 درصدی نسبت به سال ماقبل آن برخوردار بود.                                   
وی با اشاره به اینکه میزان ناوگان صیادی امسال به تدریج تا پایان سال به 70 تا 100 فروند خواهد رسید، گفت: انتظار داریم امسال با افزایش 100 درصدی میزان صید، شاهد صید حداقل 20 هزار تن فانوس ماهیان در آبهای عمان باشیم.                  
وی گفت: بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته از سوی سازمان شیلات ایران در فاز نخست پروژه صید فانوس ماهیان قرار است تا سال 99 میزان صید فانوس ماهیان به 100 هزار تن در سال خواهد رسید.                                                     
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در گفت: بر اساس برآورد صورت گرفته از سوی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، ذخیر سالانه فانوس ماهیان در آبهای عمان دو میلیون و 300 هزار تن است.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران بیان کرد: بر اساس اعلام موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، می توان سالانه بین 200 تا 300 هزار تن از این گونه ماهیان را صید کرد.                                                                                            
آخوندی اذعان داشت: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته طی سه فاز، میزان صید سالانه فانوس ماهیان به 300 هزار تن در سال خواهد رسید.
وی با اشاره به اینکه با تحقق این امر شاهد تحولی بزرگ در امر صیادی کشور خواهیم بود، گفت: انتظار می رود روز به روز به میزان سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ورود به صنعت صید فانوس ماهیان افزود شود.           
وی یادآور شد: از آنجا که صندوق توسعه ملی تسهیلات خوبی برای خرید شناور در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد، سرمایه گذاران بخش خصوصی بیشتری برای ورود به این بخش ترغیب شده اند.                                     
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران اذعان داشت: متاسفانه هم اکنون مقدار زیادی از ماهیان صید شده به پودر ماهی تبدیل می شود.
وی با اشاره به ارزش پروتئینی و غذایی این گونه ماهیان افزود: باید این گونه ماهی با فراوری وارد سبد غذایی خانواده ها شود.
آخوندی اظهار داشت: با این اقدام قیمت فروش فانوس ماهیان نیز افزایش می یابد و سود اقتصادی بیشتری عاید صیادان خواهد شد.
وی یادآور شد: در حال حاضر قیمت هر کیلو فانوس ماهی 600 تومان است که در مقایسه با سرمایه به کار گرفته شده برای صید، رقم بسیار ناچیزی است.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی اظهار داشت: هم اکنون توجیه اقتصادی صید فانوس ماهیان به صید همزمان سایر گونه های آبزی همراه با آنها مربوط می شود.                                                                     
وی در ادامه بیانات خود تصریح کرد: باید با تنوع فراوری فانوس ماهیان و افزایش مصرف انسانی این گونه آبزیان، ارزش افزوده صید این گونه ماهیان را افزایش دهیم.                                             
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران با بیان اینکه، فانوس ماهیان در کشورهای جنوب شرقی آسیا به ویژه چین از طرفداران بسیاری برخوردار هستند، گفت: هم اکنون بخشی از فانوس ماهیان صید شده به چین صادر می شوند.                            
آخوندی همچنین بر ضرورت تقویت بازارهای صادراتی این گونه ماهیان تاکید کرد و گفت: صادرات فانوس ماهیان می تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور ایفا کند.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون سالانه مقدار قابل توجهی پودر ماهی به کشور وارد می شود، اذعان داشت: با صید قابل توجه این گونه ماهیا ن می توانیم علاوه بر صادرات، نیاز بازار داخلی را در زمینه پودر ماهی تامین کنیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار