۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴

رشد 80 درصدی صید فانوس ماهیان در آبهای عمان

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: ظرف مدت چهار سال آینده صید فانوس ماهیان در آبهای دریای عمان به 100 هزار تن در سال خواهد رسید.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۴۳۰۴
رشد 80 درصدی صید فانوس ماهیان در آبهای عمانمختار آخوندی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: صید فانوس ماهیان طی سال گذشته پنج هزار و 700 تن بوده است.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در ادامه تصریح کرد: این آمار در حالی است که امسال میزان صید فانوس ماهیان به 10 هزار تن افزایش یافته است.                                                                                        
به گفته وی، این آمار ثبت شده از صید فانوس ماهیان حاکی از رشد 80 درصدی صید این گونه ماهیان در مقایسه با مدت مشابه سال ماقبل آن است.
وی دلیل این افزایش میزان صید را ، افزایش ناوگان صیادی اختصاصی صید فانوس ماهیان و توجه ویژه سازمان شیلات ایران و بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این حوزه عنوان کرد.                                                                          
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران در ادامه سخنان خود افزود: هم اکنون صید فانوس ماهیان توسط 30 فروند شناور اختصاصی در آبهای عمان در حال انجام است.                                                                                 
وی یادآور شد: همچنین 9 فروند شناور صید صنعتی کلاس فردوس نیز در آبهای عمان به صید فانوس ماهیان می پردازند.
آخوندی در ادامه گفته های خود اذعان داشت: صیادان همراه با صید فانوس ماهیان سایر گونه های ماهیان را نیز صید می کنند.
به گفته مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، هم اکنون هر فروند شناور صید فانوس ماهیان به مدت 45 روز در آبهای عمان به صید می پردازد و سپس برای تخلیه به ساحل باز می گردند.                                              
وی با بیان انیکه ذخایر فانوس ماهیان بسیار غنی و کوتاه عمر هستند، بیان داشت: بر اساس برآورد صورت گرفته از سوی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، ذخیر سالانه فانوس ماهیان در آبهای عمان دو میلیون و 300 هزار تن است.
آخوندی در ادامه گفته های خود بیان کرد: بر اساس اعلام موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، می توان سالانه بین 200 تا 300 هزار تن از این گونه ماهیان را صید کرد.
وی گفت: بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته از سوی سازمان شیلات ایران در فاز نخست پروژه صید فانوس ماهیان قرار است تا سال 99 میزان صید فانوس ماهیان به 100 هزار تن در سال خواهد رسید.
آخوندی اذعان داشت: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته طی سه فاز، میزان صید سالانه فانوس ماهیان به 300 هزار تن در سال خواهد رسید.
به گفته مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، با وجود اینکه تحقیقات در خصوص صید فانوس ماهیان در آبهای عمان سابقه پنجاه ساله دارد اما طی این سالها هیچ گاه برنامه ریزی مشخصی برای بهره برداری از این منابع غنی آبزیان دریای عمان صورت نگرفته بود.
آخوندی بیان کرد: از سال 87 با همکاری مشترک سازمان شیلات ایران، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و بخش خصوصی با وارد کردن یک فروند شناور صید فانوس ماهیان از کشور تایلند، برداشت فانوس ماهیان در حجم انبوه از دریای عمان آغاز شد.
وی اظهارداشت:برداشت فانوس ماهیان طی سالهای اخیر ادامه یافت به طوری که با برنامه ریزیهای صورت گرفته به زودی به اهداف کلان تعیین شده برای حداکثر برداشت از این گونه آبزیان خواهیم رسید.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران تصریح کرد: فانوس ماهیان گونه های آبزیان محسوب می شوند که دارای عمر کوتاهی هستند و به عنوان خوراک سایر آبزیان در دریا مورد استفاده قرار می گیرند، بنابراین می توان با صید فراوان این گونه ماهیان، بهره مناسبی دریافت کرد.
وی بیان کرد: این گونه ماهیان از ارزش پروتئینی و غذایی بالایی برخوردارند که متاسفانه هم اکنون با قیمت فوق العاده پایین در کارخانه های صنایع شیلاتی به پودر ماهی تبدیل می شوند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار