۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷

سال 95 سال رشد و بالندگی بازار سرمایه

نویسنده: امیر فلاح
کد خبر: ۶۴۲۲۱
سال 95 سال رشد و بالندگی بازار سرمایه	بورس تهران که پس از قرائت بیانیه رفع تحریم ها از رکود دو ساله خارج شد و رکورد های بی سابقه ای را به ثبت رساند در اسفند ماه سال 94 و روزهای آغازین سال 95 از آهنگ رشد خود کاست و در تعادل نسبی شروع به حرکت کرد.
همین امر کافی بود تا بار دیگر این سوال ایجاد شود که آیا رشد دو ماه دی و بهمن صعودی هیجانی بوده است و حال این عطش در بین بازیگران تالار حافظ تخلیه شده و یا بازار به نوعی در حال اصلاح برای رشدی دوباره است.
بر همین اساس مانا گفتگویی با فردین آقا بزرگی مدیر عامل کارگزاری بانک آینده ترتیب داد تا از او درباره روند این روزهای بورس جویا شود.
آقا بزرگی با تشریح شرایط این روزهای بازار سرمایه و ورود نقدینگی به این بازار تصریح کرد : عوامل متعددی را می توان برای کاهش آهنگ رشد بیان کرد که با شیب متعادلی از اسفند ماه آغاز و در این روزها امتداد آن را مشاهده می کنیم.
وی ادامه داد به صورت سنتی شرکت های بزرگ حقوقی در پایان سال نیازمند تامین نقدینگی هستند لذا مشاهده می کنیم در اسفند ماه حجم قابل توجهی از نقدینگی توسط این شرکت ها از بازار خارج می شود . همچنین شاهد عرضه اوراق های مختلفی ار جمله اوراق 5000 میلیاردی صنعت نفت بودیم که اگر با دقت بخواهیم بررسی کنیم این عوامل را می توانیم از علل کاهش آهنگ رشد برشماریم .
مدیرعامل کارگزاری بانک آینده با ابراز امیدواری و تاکید بر بهینه بودن شرایط بازار سرمایه افزود :اتفاق ویژه ای که در حال حاضر به وقوع پیوسته و همچنان ادامه دارد ورود نقدینگی به بازار سرمایه است و این نقدینگی خود باعث بالندگی هرچه بیشتر بورس خواهد شد .
همچنین از پس رفع برخی تحریم ها و اتصال دوباره شبکه سوئیفت ،مبادلات تسریع خواهد شد و شرایط بهتری برای شرکت ها رقم خواهد خورد از سوی دیگر باید به ورود سرمایه گذار خارجی نیز توجه کرد که یکی از نکات مهم اقتصاد پساتحریم است .
وی ادامه داد: بهبود در فضای کلی اقتصاد و کسب و کار در شرایط فعلی باعث رونق در بخش های مختلف به ویژه بازار سرمایه می شود و امروز تصور بازاری جز بازار های پولی و سرمایه ای متشکل از بین رفته است و از اهمیت خارج شده لذا این تغییر رویه در روند کلی اقتصاد را می توان در گزارشات توجیهی شرکت ها نیز مشاهده کرد .
آقابزرگی با تشریح روند رشد محیر العقول شرکت های خودرویی به عنوان لیدر این روزهای بورس افزود : اینکه رشد این گروه را حبابی تلقی کنیم به نظر دور از تحلیل دقیق باشد زیرا حباب زمانی اتفاق می افتد که رشد قیمت با روند سوددهی و شرایط شرکت همگام و همسان نباشد برای مئال شرکت ایران خودرو در حالی که دارای زیان انباشته بود مشاهده می شود که برای سال جاری هم زیان را پوشش می دهد و هم سود قابل توجهی را پیش بینی کرده است .
همچنین سرمایه گذاری های کلانی در این بخش در حال وقوع است که تا وزارت صنعت نیز رسیده است که می توان از عوامل عمده اقبال این روزهای این گروه برشمرد .
مدیر عامل کارگزاری بانک آینده در ادامه با بررسی سهام گروه حمل و نقلی ها و به خصوص سهام کشتیرانی تصریح کرد: شرکت کشتیرانی شرکتی یگانه در ناوگان حمل و نقل دریایی کشور است و از شرکت های قابل توجه و مهم محسوب میشود و مشاهده می شود که مدیرعامل این شرکت اخبار مناسب و خوبی از آینده ناوگان مخابره می کند که میتواند در سهم تاثیر گذارد و نباید فراموش کرد که قبل از شروع طوفانی رشد شاخص در بورس ،سهام این شرکت یکی از مورد وثوق ترین شرکت ها در بازار سرمایه تلقی می شد و شاهد صف 50 میلیونی خرید در نماد این شرکت بودیم ومی توان امیدوار بود با حمایت خوب سهامداران عمده این شرکت، رشد و افزایش قیمت در این شرکت نیز همگام با دیگر سهم های بازار اتفاق افتد .
آقابزرگی در پایان شرایط کلی بورس را مثبت ارزیابی کرده و ابراز امیدواری کرد با حرکت نقدینگی در بازار سرمایه شاهد روزهای بهتری در سال 95 خواهیم بود .
برچسب ها: بورس
ارسال نظرات
آخرین اخبار