۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷

افزایش چشمگیرِ نرخ‌ کشتی‌های کیپ‌سایز

شاخص بالتیک کشتی‌های کیپ‌سایز (BCI)، در نیمه دوم ماه مارس سال میلادی جاری، افزایش چشمگیری را شاهد بود.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۶۳۲۰۸
افزایش چشمگیرِ نرخ‌ کشتی‌های کیپ‌سایزبه گزارش گروه بین الملل مانا شاخص بالتیک کشتی‌های کیپ‌سایز (BCI)، در طول مدت نیمه دوم ماه مارس سال میلادی جاری (2016)، نسبت به نرخ‌های پایین پیشین، افزایش چشمگیری را شاهد بود و از سطح 197 واحد در 18 مارس به 345 واحد در روز جمعه، اول آوریل افزایش یافت. البته در هفته پایانی ماه مارس به دلیل تعطیلات عید پاک در انگلیس، مقدار این شاخص ارزیابی نشد.
بر اساس این گزارش اگرچه نرخ کشتی‌های کیپ‌سایز در سطحی بالاتر از نرخ‌هایِ پایینِ پیشین قرار گرفته ولی همچنان کمتر از نرخ‌های سال گذشته است.
متوسط نرخ اجاره زمانی این کشتی‌ها نیز به میزان یک هزار دلار در روز افزایش یافت و به سطحی بالاتر از سه هزار دلار رسید که دلیل اصلی این امر بهبود نگرش‌ها در مسیر C3 برزیل به چین بیان شده که در آن نرخ کرایه از 5.78 دلار به ازای هر تن در 18 مارس به 6.35 دلار افزایش یافته است.
"Erik Stavseth" تحلیلگر بانک سرمایه‌گذاری Arctic Securities، در گزارشی آورده است: قیمت فولاد نیز در سال جاری به دلیل کاهش ذخایر و افزایش فعالیت در بازار املاک در چین، حدود 25 درصد افزایش یافته است. ما شاهد بهبود تقاضای میلگرد به عنوان اولین نشانه برای افزایش تقاضای فولاد از سوی چین بوده‌ایم که می‌تواند به بهبود بازار فله خشک کمک کند.
همچنین گزارش‌هایی مبنی بر افزایش تقاضا در آتلانتیک به دلیل شرایط یخبندان در بنادر بارگیری وجود دارد.
براساس گزارش بروکرهای GFI در روز پنج‌شنبه، همه این شرایط سبب افزایش منحنی آتی (Forward curve) شده است. انتظار می‌رود نرخ کرایه در ماه آوریل با 100 دلار افزایش به 2200 دلار به ازای هر روز و در ماه مه با 200 دلار افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل، به 3300 دلار برسد. البته همچنان به دلیل مازاد ظرفیت حمل موجود، نرخ‌ها نسبت به آنچه انتظار می‌رود کمتر است.
 
در طول هفته گذشته به دلیل چهار روز تعطیلات آخر هفته عید پاک، تعداد معاملات انجام شده در بازار نقدی محدود بود و تنها هفت معامله توسط موسسه کلارکسون گزارش شده است. در حالی که در چهار روز کاری قبلی 30 معامله در این بازار انجام شده بود.
در بازار اجاره زمانی، فقط یک معامله گزارش شده است. کشتی Norfolk ساخت سال 2002، برای مدت 12 ماه با نرخ 4350 دلار به ازای هر روز اجاره داده شد. براساس گزارش بازار بورس بالتیک در لندن، متوسط درآمد کشتی‌های کیپ‌سایز در سه ماهه اول سال، نصف درآمد سال گذشته و فقط 2700 دلار در روز بوده و همین امر سبب افزایش میزان اوراق‌سازی شده است.
براساس اطلاعات سایت VesselsValue، پس از اعزام کشتی ساخت 1996 جهت اوراق‌سازی، قبل از تعطیلات عید پاک، دو فروند کشتی 17 و 24 ساله در طول هفته گذشته جهت اوراق‌سازی به یاردهای پاکستانی فروخته شدند.
براساس آخرین ارقام منتشر شده از سوی Arrow Research، در طول سه ماهه اول سال میلادی جاری، 39 فروند کشتی کیپ‌سایز با ظرفیت 6.8 میلیون DWT، از ناوگان حذف شدند و حدود 12 کشتی در آینده نزدیک به ناوگان اضافه خواهد شد.
در بازار خرید و فروش کشتی‌های دست‌دوم نیز ارزش کشتی‌ها کاهش بیشتری را تجربه کرد. براساس اطلاعات سایت VesselsValue، یک فروند کشتی 11 ساله به قیمت 75/11 میلیون دلار فروخته شد. در حالی که در ماه سپتامبر یک کشتی مشابه به قیمت 17 میلیون دلار فروخته شده بود.
شرکت (Mitsui Osk Lines (MOL نیز اعلام کرده است: در بازار نابسامان فعلی و در راستای تغییر ساختار شرکت، ناوگان کیپ‌سایز خود را به میزان 10 درصد کاهش داده است. از آنجایی که بخش عمده زیان‌ها‌ی متحمل شده ناشی از وضعیت بازار فله خشک است، کاهش ناوگان کیپ‌سایز این شرکت، شامل لغو قراردادهای اجاره و فروش کشتی‌های ملکی خواهد بود.
برچسب ها: کیپ سایز کشتی
ارسال نظرات
آخرین اخبار