۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳

بازگشت به جایگاه اصلی بین الملل؛ برنامه اصلی کشتیرانی در سال های آتی

نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۶۳۰۷۰
بازگشت به جایگاه اصلی بین الملل؛ برنامه اصلی کشتیرانی در سال های آتی
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال 1346 تأسیس شد و فعالیت حمل ونقل دریایی خود را در سال 1347 با به کارگیری دو فروند کشتی کوچک در حوزه خلیج فارس و چهار فروند کشتی اقیانوس پیما آغاز کرد.در حال حاضر گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با حدود نیم قرن فعالیت درخشان در صنعت جهانی حمل‌ونقل دریایی و با دارا بودن شبکه بین المللی مطمئن و توانایی ارائه خدمات متنوع حمل ونقل، سریع و فراتر از انتظارات مشتریان، به عنوان یک شریک جهانی شایسته برای صاحبان کالا و مشتریان خود شناخته می شود.
دکتر محمد سعیدی مذاکره‌ کننده پیشین هسته‌ای کشورمان هم اکنون مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره این شرکت است. در ادامه گفت‌وگویی با ایشان در زمینه وضعیت کشتیرانی کشور در شرایط کنونی و تاثیرات تحریم و پساتحریم بر این حوزه با توجه به حجم بالای کار بین الملل در این بخش داشته ایم.
سعیدی در پاسخ به اینکه تحریم‌ها چه اثری بر کشتیرانی کشور داشته اند، گفت: یکی از بخش‌های مورد تحریم با آغاز تحریم ها در سال 2008 کشتیرانی ایران بود، در واقع تصور کشورهای غربی این بود که با تحریم کشتیرانی موجب اختلال صادرات و واردات کشور شده و به اقتصاد و به تبع آن مردم ایران ضربه وارد کنند، البته با توجه به قطع ارتباط خطوط کشتیرانی دنیا پیش بینی می شد که با وجود دیگر تحریم ها ایران ضعیف و منزوی شود.
تحریم ها کاهش درآمد و فعالیت کشتیرانی را به همراه داشت
وی با بیان اینکه تحریم ها اثرات نامطلوب متعددی داشت، افزود: جلوگیری از نوسازی ناوگان کشتیرانی یکی از این آثار مخرب بود با توجه به اینکه نوسازی یک اقدام ضروری است و همین عدم نوسازی باعث آسیب به بدنه کشتیرانی کشور شد، در واقع با فسخ و تعلیق قراردادهای این بخش و Pending آنها، سیستم ناوبری کشور تضعیف و در نهایت توان رقابت با رقبای قوی در صحنه بین الملل از ما گرفته شده بود.
سعیدی در پاسخ به موارد تحریم های این شرکت گفت: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مواردی چون کارکنان و مدیران کشتیرانی، شرکت ها، بیمه اتکایی و رتبه بندی تحریم شده بود، به طوری که در بحث خدمات دهی و حمل و نقل، شرکت های داخلی و خارجی از بیمه های اتکایی بین المللی با مرکزیت لندن و رتبه بندی کشتی ها محروم شده بودند و این باعث مشکل در حمل و نقل دریایی و عدم اجازه برای پهلوگیری در بنادر بین الملل دنیا می شد.
وی با بیان اینکه کاهش درآمد کشتیرانی از دیگر تبعات تحریم ها بوده، اظهار کرد: با وجود تعطیلی بیشتر خطوط کشتیرانی کشور و اینکه کشتی های ایران اجازه ورود به بنادر اروپایی را نداشتند درآمد و فعالیت این شرکت کاهش یافته بود. 
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: با این وجود مدیریت و کارشناسان شرکت تمام تلاش خود را کردند تا اجازه ندهند آسیب وارده به این بخش تاثیر سهمگینی در اقتصاد کشور داشته باشد و تمام تلاش خود را برای صادرات محصولات کشور و واردات مورد نیاز از منطقه خاورمیانه انجام دادند.
سعیدی در پاسخ به شرایط کنونی این شرکت و عملکرد دوران مدیریت خود گفت: این شرکت هم اکنون 159 فروند کشتی دارد و تمام تمرکز کنونی شرکت احیای قراردادهای خارجی معلق شده است البته با توجه به گذشت زمان احیای آنها با شرایط جدید سخت و پیچیده خواهد بود. در واقع احیای قراردادهای فسخ شده و معلق هدف مهم در وضعیت کنونی کشتیرانی است. و از طرف دیگر احیا خطوط قبلی و ایجاد خطوط جدید کشتیرانی در بنادری که صرفه اقتصادی دارد.
وی با بیان اینکه جدای از تحریم ها شرایط رکود اقتصادی جهان نیز تاثیراتی بر عملکرد این شرکت در سال 94 داشته است، افزود: به دلیل رکود اقتصادی در اروپا و آسیای شرق امسال با کاهش حمل و نقل کالا در زمینه کانتینری و بالک مواجه بودیم و در نتیجه کاهش درآمد داشته ایم، البته ممکن است این وضعیت تا سال بعد ادامه داشته باشد.
برنامه ریزی در راستای گسترش حمل و نقل بین المللی
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر راهکار شرکت کشتیرانی در این شرایط گفت: برنامه ریزی های جدید شرکت به سمت سرویس دهی و ارائه خدمات در عرصه حمل و نقل بین المللی است و ایجاد خطوط بین الملل در مسیرهای آسیای شرقی و افریقای شرقی به سمت آفریقای غربی، جنوب آفریقا، اروپا و آمریکای لاتین و حتی آمریکای مرکزی است تا بخشی از این کاهش درآمد جبران شود. 
سعیدی افزود: این برنامه ریزی ها منتج به امضای توافق با مهم ترین شرکت های بین المللی دنیا شد از جمله انعقاد قرارداد همکاری با سومین شرکت بزرگ دنیا که این توافقات در افزایش خدمات و سرویس دهی مشترک آثار مثبت خود را در سال آینده نشان خواهد داد.
وی ادامه داد: ایجاد شراکت با دو شرکت خارجی ایتالیایی و آلمانی در سه ماه گذشته از دیگر رویدادهای مهم بوده است که مسئولیت آن پوشش حمل و نقل کشتیرانی در جنوب اروپاست و شرکت آلمانی نیز با همین شرایط شمال اروپا را پوشش خواهد داد و با انعقاد این قراردادها مقدمات جهت حرکت کشتی ها به سمت اروپا و توقف در بنادر مختلف آن آغاز شده است.
رکود اقتصاد بین الملل فرصت و تهدید 
رییس هیئت مدیره شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که چالش ها و فرصت های کنونی پیش رو این شرکت چیست، گفت: همان طور که اشاره شده با توجه به پیش بینی های بانک جهانی و صندوق بین المللی، اقتصاد کشورهای اروپایی، آسیای شرقی و چین دچار کاهش و رکود اقتصادی در سال 2016 شده است، که بعنوان یک چالش قطعا در صنعت حمل و نقل تاثیر منفی خواهد گذاشت ولی از یک سو می تواند فرصتی ارزنده جهت توسعه صنعت کشور و ارتقا فن آوری با جذب سرمایه گذار خارجی برای ما باشد.
سعیدی توضیح داد: ایران منطقه مهم با پروژه های ویژه است، ویژگی خاص اقتصاد ایران در بخش های مختلف چون صنایع بالادستی و پایین دستی نفت، معادن، دارو و حمل و نقل کالا هر شرکت سرمایه گذار خارجی را علاقمند به همکاری و سرمایه گذاری بلند مدت در ایران می کند.
رشد منابع خارجی رشد اقتصاد کشور را به همراه دارد
وی ادامه داد: بی شک حضور سرمایه گذار خارجی در کنار نیروی انسانی رقم زننده اتفاق های خوب در حوزه های مختلف خواهد شد، انتقال دانش و افزایش تولید با استفاده از منابع خارجی رشد پنج درصدی را برای اقتصاد کشور در سال آینده رقم خواهد زد و در سال های آینده این رشد به تدریج هشت درصد خواهد شد که در نتیجه شاهد رفع بیکاری، جهش فناوری در بخش های بیوتکنولوژی، IT و نانو تکنولوژی خواهیم بود.
سعیدی در خصوص لغو تحریم های این شرکت و برنامه های آتی گفت: در دوران پساتحریم مدیران و شرکت های کشتیرانی از لیست تحریم خارج شدند و اجازه همکاری موسسه های رتبه بندی و بیمه های اتکایی اروپایی به این شرکت داده شد، البته یک مشکل کوچک در بخش بیمه های اتکایی که بخشی از سهامش مربوط به شرکت‌های آمریکایی است که در حال پیگیری آن از طریق وزارت امور خارجه هستیم.
وی در جواب به خدمات و سرویس دهی کنونی این شرکت گفت: فعالیت اصلی این شرکت در بخش های حمل ونقل کانتینری، فله و کالای عمومی، سوخت رسانی و حمل فراورده های نفتی، حمل ونقل دریایی در حوزه دریای خزر، جابه‌جایی بار و مسافر در حوزه خلیج فارس و دریای عمان، حمل ونقل ترکیبی و حمل مایعات و گازهای شیمیایی است.
سعیدی با بیان اینکه منبع درآمد شرکت به ترتیب از بخش های کانتیری، فله بانکرینگ و مسافربری است، افزود: در زمینه مسافربری کشتیرانی والفجر این امر را برعهده دارد و ناوگان این بخش به دلیل شرایط قبلی این ناوگان قدیمی شده و نیاز به نوسازی دارد، البته گسترش این بخش با توجه به ظرفیت های گردشگری کشور با همکاری سازمان هایی چون میراث فرهنگی ضروری به نظرمی رسد.
مدیرعامل کشتیرانی کشور ادامه داد: با توجه به حضور شرکت های خارجی در صنایع بالادستی نفت این شرکت به دنبال گسترش بخش خدمات رسانی فراساحل نیز هست، همچنین با اهمیت به این نکته که بخشی از درآمد این شرکت از طریق عملیات فیدرینگ تامین می شود، که در شرایط جدید امیدواریم حمل مستقیم کالا از بنادر اروپایی، آسیای شرقی و آمریکای لاتین به بندرعباس یا بندر امام خمینی (ره) بعنوان بنادر مبدا به طور مستقیم به بنادر مقصد حمل را داشته باشیم. 
وی بخش حمل و نقل ترکیبی را دیگر منبع درآمد این شرکت عنوان و اظهار کرد: برای تکمیل زنجیره این بخش در سه ماه گذشته به حمل و نقل ریلی این بخش، حمل و نقل زمینی را نیز اضافه کردیم و هم اکنون زنجیره را تکمیل کردیم و البته در خصوص بازار CIS و دریای خزر به دنبال پوشش بهتر و بیشتری هستیم.
توسعه صنعت بانکرینگ در دستور کار
سعیدی در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه حضور کشتیرانی در صنعت بانکرینگ گفت: یکی از منابع درآمد و سود صنعت بانکرینگ و سوخت رسانی است که شرکت کشتیرانی ایران قبلا وارد آن شده بود و از این بابت مخازن 50 هزار تنی در بندرعباس دارد؛ و در راستای توسعه یک پروژه مهم در منطقه قشم دارد که تا سه ما آینده به بهره برداری خواهد رسید که با ورود آن به بازار خدمات دهی ظرفیت بانکرینگ این شرکت 100 هزار تن خواهد شد. البته در توسعه این بخش به غیر از بنادر کشور ایجاد یک سیستم بانکرینگ در منطقه شرق آسیا و اروپا در دستور کار است.
وی در خصوص سهام شرکت کشتیرانی اینگونه توضیح داد: 51 درصد سهام این شرکت متعلق به سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری است. همچنین حدود 22 درصد سهام این شرکت متعلق به سهام عدالت است و حدود 17 درصد سهم نیز متعلق به شرکت بازرگانی و دولتی است. 
مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه این شرکت حدود شش هزار و 900 پرسنل دارد که سه هزار و 500 نفردر بخش خشکی و بقیه در دریا مشغول به کار هستند، افزود: کشتیرانی کشور در سنگاپور، سئول، شانگهای چین، دبی و اخیرا در ایتالیا و آلمان دفاتر شرکت های بین المللی دارد، به علاوه دو شرکت مشترک با عنوان کشتیرانی ایران و هند و ایران و مصر نیز دارد.
سعیدی تاکید کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از شرکت‌های مهم بین‌المللی و از طرف دیگر تنها ناوگان ملی کشور در زمینه حمل‌ونقل و صادرات و واردات هم اکنون در جایگاه بیست و سوم دنیا قرار دارد و متأسفانه در سال‌های تحریم رتبه اصلی خود را از دست داده است که در این ارتباط یکی از اهداف اصلی در پنج سال آینده بازگشت به جایگاه اصلی در صحنه بین‌الملل است. از سوی دیگر پیروزی اخیر کشورمان در حوزه دیپلماسی که با مدیریت ریاست محترم جمهوری اسلامی و وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی صورت گرفت فصل جدیدی را در حوزه اقتصاد بین‌الملل و صنعت حمل‌ونقل دریایی کشورمان ایجاد کرده است که امیدواریم در سال‌های آتی شاهد رشد و بالندگی این صنعت در کشورمان باشیم.
منبع: ویژه نامه نوروزی روزنامه ایران 
ارسال نظرات
آخرین اخبار