۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳

کاهش 80 درصدی صادرات کیلکا در سال گذشته

رئیس اتحادیه کیلکاگیران استان مازندران از کاهش 80 درصدی صادرات ماهیان کیلکا به کشورهای همسایه در سال گذشته خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۳۰۱۰
کاهش 80 درصدی صادرات کیلکا در سال گذشته
مهرداد قلی پور به خبرنگار مانا گفت: هر ساله از میزان کیلکای صید شده 12 درصد در بازار داخلی و خارجی مصرف می شود و بیش از 85 درصد آن متاسفانه تبدیل به پودر ماهی با کاربری های مختلف می شود.
مدیر عامل اتحادیه ماهیگیران کیلکای استان مازندران تاکید کرد: هم اکنون بیش از 95 درصد کیلکای صید شده در آبهای خزر به پودر ماهی تبدیل می شود.
به گفته وی، سالانه حدود 100 هزارتن پودرماهی در کشور مصرف می شود که دو هزار تن آن از صید کیلکا در گیلان و مازندران تامین می شود.
این مقام مسئول در اتحادیه ماهیگیران کیلکای استان مازندران تاکید کرد: پودرهای ماهی تولید شده در کشور از کیفیتی به مراتب بالاتر از پودرهای وارداتی برخوردار هستند.
وی در ادامه خاطرنشان ساخت: سال 93 از مجموع 13 هزار تن ماهی کیلکای صید شده، 550 تن ماهی صادر شد.
رئیس اتحادیه کیلکاگیران استان مازندران بیان کرد: سال91 رقم صادرات ماهیان کیلکا به کمتر از 120 تن رسیده است.
وی با اشاره به اینکه صادرات کیلکای ایران به سایر کشورها حدود چهار سال است که آغاز شده است، اظهار داشت: بیشترین میزان صادرات کیلکا به ترکمنستان و ارمنستان صورت می گیرد.
رئیس اتحادیه کیلکاگیران استان مازندران خاطرنشان ساخت: البته کیلکا به سایر کشورهای همسایه از جمله پاکستان و افغانستان نیز صادر می شود.
وی دلیل کاهش صادرات ماهیان کیلکا را به مشکلات ارزی مرتبط دانست و گفت: کشورهای خریدار کیلکای ایران به دلیل مشکل در تامین دلار نتوانستند، کیلکای ایران را خریداری کنند.
وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از کیلکای صادر شده از ایران هر ساله به ترکمنستان صادر می شود، خاطرنشان ساخت: در ترکمنستان کیلکا بسیار پرطرفدار است به همین دلیل بازار هدف صادرات کیلکا را این کشور تعیین کرده ایم.
وی با بیان اینکه صادرات به ترکمنستان از طریق ترانزیت زمینی صورت می گیرد، اذعان داشت: همانگونه که ذکر شد در سال گشته نتوانستیم به دلیل مشکلات ارزی، کیلکای زیادی را به این کشور صادر کنیم.
به گفته رئیس اتحادیه کیلکاگیران استان مازندران، صادرات کیلکا به بازارهای جهانی بازده اقتصادی بسیار مناسبی را برای صیادان به همراه خواهد داشت اما اگر کیلکاهای صادراتی با انجام اعمال فراوری روی آنها صادر شوند، بازده اقتصادی بیشتری خواهد داشت.
قلی پور گفت: به طور مثال تهیه کیلکای دودی، سس ماهی کیلکا، ترشی کیلکا و سایر محصولاتی که می توان در قالب تنوع غذایی فراوان از کیلکا به دست آورد.
وی تاکید کرد: تحقق این امر نیازمند خرید تجهیزاتی برای کارخانه های صنایع شیلاتی است که به دلیل قیمت بالا به راحتی نمی توان آنها را خریداری کرد.
رئیس اتحادیه کیلکاگیران استان مازنداران اظهار داشت: سازمان شیلات ایران قول پرداخت وام برای این امر داده است اما پس از سه سال هنوز موفق به دریافت تسهیلات لازم نشده ایم.
وی اذعان داشت: امیدواریم دولت و سازمان شیلات ایران توجه ویژه ای به وضعیت کیلکاگیران داشته باشند تا آنها نیز بتوانند با فعالیت خود، سود قابل قبولی را به دست آوردند.
قلی پور، با اشاره اینکه ارزش پروتئین موجود در کیلکا از گوشت قرمز یک و نیم درصد بیشتر است، گفت: متاسفانه به دلیل ریز بودن این گونه ماهی، خرید و مصرف آن مورد توجه مردم نیست.
وی تصریح کرد: البته این بی توجهی به ارزش غذایی کیلکا فقط در ایران دیده می شود چرا که سایر کشورهای دنیا اهمیت زیادی به مصرف این ماهی می دهند.
مدیر عامل اتحادیه کیلکای مازندران خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که باعث شده تا این ماهی در کشور ما کمتر مورد استقبال قرار گیرد، بی توجهی به بسته بندی مناسب این محصول است.
وی یادآور شد: سال گذشته(93) 600 تن کیلکا به کشور ترکمنستان صادر شد و این در حالی است که سال 92 حدود 400 تن کیلکا به این کشور صادر شده بود.
قلی پور اذعان داشت: ماهیان کیلکای صادراتی در صنایع شیلاتی داخلی بسته بندی مناسب شده و سپس صادر می شوند.
برچسب ها: کیلکا
ارسال نظرات
آخرین اخبار