۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰
چالش های پیش روی شرکت های کشتیرانی در زمینه پوشش های P&I بین المللی پس از اجرایی شدن برجام؛

اهمیت برخورداری از پوشش های P&I بین المللی

نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۶۰۹۱۵
اهمیت برخورداری از پوشش های P&I بین المللی
طی 200 سال اخیر ، کلوپ های عضو انجمن بین المللی یا همان IGA به عنوان یک کارتل بیمه ای بزرگترین قرارداد اتکایی در سطح دنیا را به نام خود ثبت کرده اند . در گذر زمان هر یک از این کلوپ ها ی 13 گانه عضو IGA در صحنه تجارت و حمل و نقل دریایی به یک برند بین المللی و معتبر تبدیل شده و درجه اعتبار خود را تا جایی که مستقیماً بر نحوه و امکان عقد قراردادهای چارترینگ و فاینانس  و وضع قوانین و تصویب کنوانسیون های دریایی تاثیر گذار باشند بالا برده اند.
علاوه بر این ، بنادر محل تردد کشتی ها برخورداری مالکین از پوشش های کلوپ های بین المللی را به عنوان یکی از ابزارهای کنترل ریسک خود می دانند و بعضاً( در شرایط مناسب اقتصادی) از پذیرش کشتی هایی که فاقد اینگونه پوشش ها هستند سر باز می زنند چرا که نام این کلوپ های بیمه ای نشانگر آن است که در صورت وقوع خسارات احتمالی توسط کشتی تحت پوشش آنها ، فرآیند رسیدگی به خسارات حادث شده و پرداخت هزینه های مرتبط بدون مشکل و وفق شیوه های مشخص ، با رعایت قوانین محلی و بین المللی به بهترین نحو ممکن انجام می پذیرد . 
انجمن متشکل از 13 کلوپ بیمه ای ، با تجمیع حق بیمه های کشتی های ورودی که بالغ بر 95 درصد تناژ کشتی های دنیا است صندوق هایی با توانگری مالی قابل ملاحظه ایجاد کرده اند و با پیروی از قانون صرفه جویی در مقیاس و منطبق کردن اندازه شرکت ها با ظرفیت بازار و تعداد مشتریان علاوه بر ارائه خدمات ارزان قیمت ، خود را به عنوان حامیان مالکان کشتی ها در زمان وقوع حوادث منجر به خسارت مطرح کرده اند ،به نحوی که در صورت وقوع خسارات ناشی از تصادم و یا طرح دعوی حقوقی توسط اشخاص ثالث علیه مالکان در بنادر محل تردد کشتی ها ، با ارائه تضامین مالی لازم علاوه بر اینکه از تاخیر غیر ضروری کشتی ها و ضرر و زیان های ناشی از آن جلوگیری می کنند بلکه مانع پرداخت مبالغ نقدی بابت اخذ ضمانتنامه بانکی توسط مالک کشتی شده و بدینوسیله از کاهش نقدینگی مالک کشتی نیز جلوگیری می کنند. 
علاوه بر این کلوپ های عضو انجمن بین المللی در حوزه آموزش پرسنل دریا و خشکی از طریق صدور دستورالعمل های کنترل ریسک و برگزاری سمینارها و دوره های آموزشی فعال بوده و درکنار تحقیقات بر روی علل ریشه ای وقوع حوادث ، در اعمال سیاست های کنترل و پیشگیری از خسارات بسیار موفق عمل کرده اند.
چالش های موجود در اخذ پوشش از بازار بیمه بین الملل
• در حوزه پوشش های بدنه و ماشین آلات ، به دلیل محدودیت سقف تعهد بیمه گران بین المللی هیچگونه مشکلی از نظر اخذ پوشش بیمه ای نداریم لیکن ظرفیت های داخلی علی رغم وجود پاره ای از مشکلات فنی ،پاسخگوی نیاز های ما هستند و در این حوزه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با قبول بخشی از ریسک های مرتبط با ارائه ضمانت نامه ایفای تعهدات فعلاً برنامه جدیدی در دستور کار نداشته و همچنان به اخذ پوشش از بازار داخلی در رشته بدنه و ماشین آلات ادامه می دهد.
• در حوزه P&I با مشکلات جدی داخلی و خارجی مواجه هستیم . البته اینکه می گویم مشکلات داخلی ما جدی است به این معنی نیست که توان انجام کار را نداریم بلکه احتمالاً پس از گسترش فعالیت بازرگانی کشتیرانی در حوزه بین الملل ، نیازمند ترمیم و تقویت ساختار های داخلی را داریم . از جمله اینکه می بایست بسترهای قانونی مناسب جهت فعالیت کلوپ های داخلی فراهم شود که انجام این امور در عین اینکه امکان پذیر بوده ولی زمان بر است . 
درخصوص کلوپ های خارجی مشکلات مربوط به تحریم های اولیه آمریکا مانعی جدی بر سر راه مشارکت بیمه گران آمریکایی در قرارداد اتکایی انجمن کلوپ های بین المللی ایجاد کرده است و همین موضوع در کنار مشکلات بانکی مانع برقراری قرارداد با کلوپ های بین الملل توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بوده است.
علی ایحال به کلوپ های اروپائی زمان داده ایم تا مشکلات خود را حل کنند و در صورت عدم توانایی آنها به حل مشکل ، خودمان رأساً اقدام خواهیم کرد. راه حل موضوعات در درگیر کردن طرفین برجام اعم از 1+5 و ایران است این درحالیست که نگاه جامعه دریایی بین الملل فقط معطوف به خزانه داری آمریکاست. 
در حال حاضر رقبای ما در صنعت کشتیرانی و حمل و نقل دریائی از امکانات کلوپ های بین المللی برخوردار بوده در یک صحنه نابرابر به راحتی سهم تجاری ما از بازار حمل و نقل را ازآن خود می کنند . این شرایط نمی تواند ادامه پیدا کند و خودمان باید در راستای احقاق حق پیش قدم باشیم.
سخن آخر
باید به این موضوع توجه کنیم که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به مانند بسیاری از شرکت های دیگر داخلی در زمان تحریم بالاجبار آستانه تحمل ریسک و اشتهای ریسک پذیری مجموعه را به طور نامتعارف افزایش داده است که البته پس از اجرایی شدن برجام درصدد تعدیل میزان ریسک پذیری شرکت بوده و در این راستا می بایست از فرآیندهای کنترل و انتقال ریسک به نحو احسن استفاده کنیم.
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از فعالان عرصه حمل و نقل بین الملل در نظر دارد ، ضمن برخورداری از پوشش های استاندارد بیمه ای مسیر را برای باز پس گیری سهم از بازار حمل و نقل بین المللی هموار ساخته ودر عین حال در راستای عمل به دستورات ابلاغی تحت عنوان اقتصاد مقاومتی نسبت به تقویت و توانمند سازی ساختارهای داخل کشور در حوزه بیمه دریایی با همکاری شرکت های بیمه ای داخلی و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران همت ورزد.
کاپیتان محمدرضا محمدی بنایی
مدیرعامل شرکت افرامارین کیش
 
برچسب ها: بیمه دریایی
ارسال نظرات
آخرین اخبار