۱۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
بررسی عملکرد بندر چابهار در سال 94:

خارجی ها آمدند؛ صادرات رشد کرد، واردات افت

نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۶۰۹۱۴
خارجی ها آمدند؛ صادرات رشد کرد، واردات افت
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت:رشد واردات کالا و تزانزیت نسبت به سال گذشته با هفت درصد رشد منفی مواجه شد. اما در زمینه صادرات به ویژه صادرات کلینکر با 67 درصد رشد مثبت روبرو بوده ایم.  
سیاوش رضوانی در گفتگو با مانا در بررسی روند فعالیت بندر چابهار در سال 94 گفت: در سال 94 براساس برنامه های پیش بینی و طراحی شده قبلی اهدافی همانند جذب سرمایه گذار خارجی برای بندر چابهارتعیین شده بود. بر این اساس هند برای تامین تجهیزات بندر چابهار تفاهم نامه سرمایه گذاری به مبلغ 85میلیون دلار با شرکت آریا بنادرایرانیان امضاء کرد. 
وی در تشریح مفاد تفاهم نامه با طرف هندی اظهار داشت: بر اساس این تفاهم نامه همزمان با سرمایه گذاری 85میلیون دلاری تامین تجهیزات در بندر چابهار، هدایت کشتی ها به سمت این بندر، تخلیه و بارگیری و نگهداری کالا و هدایت 250هزارTEU کانتینر در سال به بندر جزو تعهدات هندی ها اعلام شد. از سوی دیگردولت هند نیز مبلغ 150میلیون دلار برای سرمایه گذاری در بندر و پسکرانه های چابهارمصوب کرده است که امیدواریم در سال جاری محقق شود.
رضوانی درباره بازدید و ابراز تمایل سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در بندر چابهار در سال گذشته عنوان کرد: از دیگر سرمایه گذاران خارجی که به عنوان بخش خصوصی از این بندر بازدید کردند می توان از یک شرکت چینی نام برد که به این شرکت پیشنهاد شده است در زمینه پتروشیمی برای ساخت اسکله های نفتی و راه اندازی فاز دو سرمایه گذاری کند. همچنین با شرکت های چند ملیتی سوئیسی در زمینه ایمنی، آلودگی و بانکرینگ مذاکراتی صورت گرفته است. از سوی دیگر تیم های فنی کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه همانند کره ، از این بندر بازدید کردند.
وی با بیان اینکه در سال های گذشته قراردادهایی در حدود40 میلیارد و 90 میلیون ریال در بحث ترانزیت سوخت و ساخت آب شیرین کن منعقد شده بود گفت: در سال 94 قرارداد سرمایه گذاری نیز با رقم بیش از 7700میلیارد ریال در زمینه پتروشیمی با تناژ 23میلیون تن صادرات منعقد شد.
رضوانی در توضیح این قرارداد گفت: این قرارداد از نظر ریالی و تناژی از بزرگترین سرمایه گذاری ها در بنادر کشور است که از این مقدار تناژ 15 میلیون تن آن به فرآورده های پتروشیمی و مایعات پتروشیمی اختصاص دارد و حدود هشت میلیون تن نیز بصورت کالای خشک و مواد اولیه است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به تعداد قراردادهای منعقده شده در سال 94 خاطر نشان کرد: علاوه بر قرارداد مذکورو بر اساس مجوز ماده 31، سه قرارداد دیگر نیز دریافت شد.
وی ادامه داد: قرارداد سرمایه گذاری به مبلغ 190میلیارد ریال در زمینه صادرات قیر و ساخت انبارهای ساده و مکانیزه با شرکت رز سفید منعقد شد که در حال انجام است. همچنین قرارداد ترانزیت سوخت برعهده شرکت ایران مارین سرویس است .
رضوانی درباره مقصد کالاهای صادراتی پتروشیمی از بندرچابهار اظهار داشت : کالاهای پتروشیمی به کشورهای حاشیه خلیج فارس، دریای عمان ، اقیانوس هند صادر می شوند.
وی با اشاره به تمایل زیاد عمانی ها برای سرمایه گذاری در بندر چابهار و توسعه ارتباط بین بنادر کشور، راه اندازی خط کشتیرانی ایران ـ عمان را یکی از مصادیق شکل گیری این همکاری ها بین دو کشور دانست و در تشریح آن گفت : پیش از این برای تردد از اسکله های مسافری بین ایران ـ عمان و کراچی برنامه ریزی هایی شده بود که در اواخرسال 94 پروژه آن کلید خورد. در این زمینه و در جهت توسعه آن تبادلات فکری بین ایران و عمان همچنان ادامه دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان کوتاه شدن زمان سفر عمان به ایران را از مزایای این خط دانست و خاطر نشان ساخت: راه اندازی این خط کشتیرانی با استقبال مقامات عالی رتبه عمانی روبرو شد به طوری که وزیر امور خارجه عمان به همراه هیئت اقتصادی از مسیر دریایی ایجاد شده بین دو کشور طی زمان سه ساعت و نیم وارد بندر چابهار شدند که ارزشی نمادین داشت و می توان آن را نشانه ای از روابط مستحکم دو کشور و تمایل قوی آنها برای توسعه روابط اقتصادی دانست.
رضوانی افزود: راه اندازی اولیه این خط جزء برنامه های سال 94 بوده است که امیدواریم در آینده نزدیک با راه اندازی کامل این خط، سفری ها دریایی به صورت سیتماتیک و روتین صورت گیرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در پاسخ به این پرسش که توسعه خطوط ریلی متصل به بندر چابهار در چه شرایطی است عنوان داشت: راه آهن چابهار به زاهدان سه سال بعد از شروع فعالیت بندر به بهره برداری خواهد رسید.
به گفته وی با توجه به طرح توسعه، بندرچابهارتا اواخر سال 95 به بهره برداری خواهد رسید .
رضوانی در تشریح آمار واردات و صادرات کالا در سال 94 از بندر چابهار گفت: علیرغم تلاش های صورت گرفته در این بندر، رشد واردات کالا و ترانزیت نسبت به سال گذشته با هفت درصد رشد منفی مواجه شد اما در زمینه صادرات به ویژه صادرات کلینکر با 67درصد رشد مثبت روبرو بوده ایم.
برگزاری مناقصه تامین تجهیزات فاز یک طرح توسعه بندرچابهار یکی از موضوعات مهم سال 94 بود که رضوانی درباره آن گفت: برگزاری این مناقصه بر عهده شرکت آریا بنادرایرانیان است. در حال حاضر پاکت های مناقصه از بخش های دولتی و بخش های خصوصی داخلی و خارجی دریافت شده است و متولی این مزایده شرکت آریا بنادرایرانیان است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار