۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵

صنعت گردشگری 15 متولی دارد

حداقل 15 متولی برای گردشگری وجود دارد که باید یکپارچه شوند و تحت حمایت دولت قرار گیرند تا دولت بودجه لازم را در اختیار آنها قرار دهد.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۶۰۸۱۹
صنعت گردشگری 15 متولی دارد
دکتر ایرج افشارسیستانی پژوهشگر و ایران شناس در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه در مقایسه درآمد 34 میلیاردی ترکیه از گردشگری، سهم ایران 6 میلیارد دلار است افزود: ایران از نظر گونه‌های زیستی و جاذبه‌های طبیعی در ردیف پنجم جهان و از نظر آثار باستانی و تاریخی در ردیف دهم و از نظر صنایع‌دستی با توجه به 250 رشته فعال، در ردیف سوم جهان قرار دارد اما گردشگری از رونق برخوردار نیست زیرا پروازهای منظم و ناوگان هوایی، جاده‌ای، ریلی و واحدهای پذیرایی مناسب نداریم.
وی خاطر نشان کرد: اکثر واحدهای پذیرایی کهنه و فرسوده هستند. از سوی دیگر با کمبود مراکز زیستی مواجه ایم. در حال حاضر 2500 مرکز زیستی با 150 هزار تخت در کشور وجود دارد که این تعداد پاسخگوی نیاز گردشگران داخلی و خارجی نیست. کشور به تعداد 450 هزار تخت نیاز دارد تا به استاندارد جهانی برسد.
این پژوهشگر و ایران شناس گفت: متأسفانه آمار بالای تلفات تصادفات رانندگی در جاده‌های ناامن و غیراستاندارد به 30 هزار نفر رسیده است و ایران از این لحاظ در رتبه نخست جهان قرار دارد. اما کسی پاسخگو نیست.
وی با اشاره به نبود متولی یکپارچه برای امر گردشگری در سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: ارزش‌افزوده‌ و توانایی‌های گردشگری کشور نسبت به کشورهای دیگر بسیار بالاست اما به آن توجه نمی‌شود. 
وی خاطر نشان کرد: دولت، کارگزار و متولی خوبی در امر گردشگری نیست. دولت باید کارگزاری را به بخش‌خصوصی واگذار کند، بخش‌خصوصی هم باید صنفی بیندیشد و ملی گام بردارد در غیر این صورت گردشگری کشور هیچ‌گاه پیشرفت نخواهد کرد و به رقم 20 میلیون گردشگر در افق 1404 نخواهیم رسید. 
برچسب ها: گردشگری
ارسال نظرات
آخرین اخبار