۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۴

لنج سازی سنتی خوزستان در آستانه فراموشی!

پرونده« مهارت‌های سنتی ایرانیان در لنج‌سازی و لنج‌رانی در خلیج فارس» در سال 2011 به‌عنوان هشتمین اثر ناملموس ایرانی به ثبت جهانی رسید اما روز به روز شاهد فراموشی این صنعت در خوزستان هستیم.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۰۳۷۵
لنج سازی سنتی خوزستان در آستانه فراموشی!
مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: استان خوزستان با دارا بودن بخشی از نوار ساحلی خلیج فارس و ارتباط بین المللی از طریق حمل و نقل دریایی طی سالیان سال، دارای تاریخچه قدیمی دریانوردی است.
دکتر خسرو نشان افزود: سند دریانوردی کشف‌شده مربوط به هزاره‌ چهارم پیش از میلاد در تپه چغامیش دزفول و ماکت قایق کشف‌شده مربوط به اواخر هزاره‌ پنجم قبل از میلاد در انبارهای شوش از دیگر گواهان قدمت فرهنگ دریانوردی و ماهیگیری در این استان است.
وی به صنعت لنج سازی سنتی در خوزستان به‌نام گلافی اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه هم اکنون شرایطی فراهم شده است که این صنعت از رونق افتاده و روز به روز شاهد فراموشی هر چه بیشتر آن توسط بومیان ساحل نشین هستیم.
وی با اشاره به اینکه لنج گونه‌ای از کشتی کوچک یا قایق بزرگ باری و مسافری است که در خلیج‌فارس و دریای عمان و اقیانوس هند دیده می‌شود، خاطرنشان ساخت: لنج‌ها بر پایه قایق‌های بادبانی رایج در خلیج فارس ساخته می‌شوند.
این مقام مسئول در استان خوزستان بیان کرد: پرونده « مهارت‌های سنتی ایرانیان در لنج‌سازی و لنج‌رانی در خلیج فارس» در سال 2011 به‌عنوان هشتمین اثر ناملموس ایرانی به ثبت جهانی رسید.
به گفته دکتر نشان، این رخداد در ششمین اجلاس میراث ناملموس سازمان «یونسکو» که در جزیره‌ی « بالی» اندونزی برگزار شد صورت گرفت.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان تصریح کرد: ثبت جهانی مهارت های سنتی ایرانیان در لنج سازی و لنج رانی خلیج فارس می تواند تاثیر بسزایی در احیای هر چه سریعتر این صنعت داشته باشد.
وی تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم شاهد احیای این هنر دریایی نیز در استان خوزستان باشیم و بتوانیم در نهایت از آن در راستای جذب گردشگران به استان خوزستان بهره برداری کنیم.
وی در ادامه گفته های خود بر ضرورت ساخت موزه دریایی در استان خوزستان تاکید کرد و گفت: استان خوزستان به دلیل داشتن نوار ساحلی مشترک با خلیج فارس، وجود تالاب های بسیار مهم و نیز رودخانه های پرآب از پتانسیل بسیار بالایی برای ساخت موزه برخوردار است.
این مقام مسئول در استان خوزستان اذعان داشت: موزه دریا عبارت است از به تصویرکشیدن همه‌ آنچه که به دریا، کشتی‌ها، زمان، ستارگان و ارتباطشان با مردم مربوط می‌شود.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: در ادوار بسیار دور که راه‌آهن، سفرهای هوایی و مسیرهای خشکی مناسبی برای سفر و تجارت وجود نداشت ارتباطات بین الملل از طریق دریاها و اقیانوس‌ها صورت می‌گرفت.
به گفته وی، در جهان بیش از هزار موزه‌ دریا وجود دارد و با توجه به اینکه ایران به‌عنوان مقصد جدیدگردشگری در دنیا معرفی شده است لزوم ایجاد موزه‌های دریا با توجه به‌قدمت صنعت دریانوردی در کشور و از جمله خوزستان احساس می‌شود. 
وی خاطرنشان ساخت: استان خوزستان دارای بنادر اقتصادی و تجاری مهمی از جمله بندر امام خمینی (ره)، بندر ماهشهر، بندر هندیجان، بندر آبادان و خرمشهر و بندر شادگان است که ظرفیت احداث این موزه‌های دریایی در آنها وجود دارد.
این مقام مسئول در استان خوزستان با اشاره به وجود بندر خرمشهر در استان خوزستان به عنوان قدیمی ترین بندر کشور تصریح کرد: همین امر باید مسئولان استانی را برآن دارد تا استان خوزستان را به عنوان مرکزی مناسب برای ساخت موزه دریایی اعلام کنند.
دکتر نشان بیان کرد: ساخت موزه دریایی به اعتبارات کلانی نیاز دارد که لازم است این اعتبارات با کمک سایر سازمان های مرتبط که وضعیت مالی مناسبی در مقایسه با سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری برخوردار هستند تامین شود.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان گفت: در این میان سازمان بنادر و دریانوردی نیز می تواند در راستای تحقق این امر یاری رسان باشد و بخش یاز اعتبارات لازم برای ساخت موزه دریایی در استان خوزستان را تامین کند.
برچسب ها: لنج سازی
ارسال نظرات
آخرین اخبار