۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴

عصری جدید در عرصه‌ حمل‌ونقل ایران

پس از آن که بازرسان بین‌المللی تایید کردند که ایران تمام خواسته‌های آنان را برآورده و برنامه‌ی اتمی خود متوقف کرده است، در ۱۶ ژانویه‌ آمریکا و کشورهای اروپایی تحریم‌های مالی و نفتی را که پیش‌تر اعمال کرده بودند، لغو کردند تا بار دیگر اهمیت ژئوپالیتیک برهمگان عیان شود.
نویسنده: مجید یوسفی
کد خبر: ۵۹۹۷۶
عصری جدید در عرصه‌ حمل‌ونقل ایران
به گزارش گروه بین الملل مانا با برداشته شدن تحریم‌ها، حدود ۱۰۰ میلیارد دلار دارایی بلوکه شده‌ ایران آزاد و دریچه‌هایی به سوی تجارتی گشوده شد که در نهایت برای تمامی بخش‌های حمل‌ونقل پربهره شمرده می‌شود. 
لغو تحریم‌ها راه تهران برای بازگشت به بازار انرژی را هموار کرد. انتظار این است که در بازاری که عرضه‌ نفت با قیمت ارزان‌ بسیار بیشتر از تقاضا است، اوضاع به نفع بازار تانکرها باشد؛ اما واقعیت این است که همه چیز منوط به نحوه‌ ورود مجدد ناوگان ایران به بازار است. لغو تحریم‌ها، همچنین راه را برای دست‌یابی ایران به بازاری جدید در زمینه‌ گاز طبیعی مایع هموار کرد. ایران پتانسیل آن را دارد تا به یکی از بزرگ‌ترین صادرکننده‌ها‌ی گاز طبیعی مایع در جهان شود. 
تقاضا برای شناورهای فله با شروع به سرمایه‌گذاری ایران در بخش تولید و توسعه‌ زیرساخت‌های این بخش افزایش خواهد یافت؛ اگرچه که این کار به نوعی حمایت از بازاری محاصره‌ شده خواهد بود. البته کمی زمان خواهد برد تا تاثیر فعالیت ایران در این بخش محسوس شود.
در بخش حمل‌ونقل کانتینری نیز، بعضی از خطوط آسیایی همین حالا هم دادوستد با ایران را آغاز کرده‌اند.
مرسک لاین، بزرگ‌ترین اپراتور کانتینری جهان نیز، در نظر دارد تا به بازار ایران بازگردد. اگرچه این شرکت بزرگ هنوز تصمیمی در رابطه با زمان آغاز به کار خود با ایران نگرفته است، شرکت حمل‌ونقل مدیترانه معروف به 2M Partner که شریک مرسک لاین محسوب می‌شود، به بازار ایران بازگشته است. همچنین، شرکت حمل‌ونقل امارات متحده‌ عربی نیز خطوط خود به/از ایران را مجدداً راه‌اندازی کرد.
بنادر جهان نیز شدیداً خواهان نوسازی روابط تجاری خود با ایران هستند. مقامات بندر آنتورپ در ماه اکتبر چهارمین هیئت خود را راهی ایران کردند تا در راستای ارتقا روابط تجاری، تفاهم‌نامه‌ای به امضا برسانند.
انچمن P&I نیز در طول چند هفته‌ گذشته، همزمان باتصمیم‌گیری شرکت‌های بیمه‌کننده‌ کشتی‌ها در خصوص آغاز به کار مجدد با ایران، مرتباً به ایران سفر کرده‌اند. در طول چند سال گذشته شرکت‌های بیمه‌کننده‌ کشتی به دلیل تحریم‌های اعمال شده بر ایران، از همکاری با ایران منع شده بودند.
P&I شمالی، که در مدت تحریم ایران نوعی پوشش برای بیمه کردن کشتی‌های ایرانی فراهم کرده بود، اعلام کرد که درباره‌ برقراری چشم انداز جدید روابط با ایران کمی محتاط شده است.
به هر حال آمریکا با لغو تحریم‌ها فهرستی از ۶۰۶ شناور را منتشر کرد که می‌توانند زین پس مثل سابق به دادوستد در بازار بپردازند؛ از تانکرهای حمل نفت خام گرفته تا شناورهای حمل بار فله.
به هر حال اکنون زمین بازی در ایران محیا است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار