۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹

سرمایه گذاری در شیلات به صرفه ترین راه اقتصادی

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: سرمایه گذاری در بحث شیلات به صرفه ترین راه و اقتصادی ترین فعالیت در سواحل مکران است.
نویسنده: حميد کیاسی
کد خبر: ۵۹۹۰۴
سرمایه گذاری در شیلات به صرفه ترین راه اقتصادیبه گزارش مانا ، محسنعلی گلشنی در کارگروه توسعه صنعت شیلات استان گفت: صنعت شیلات سیستان و بلوچستان از زمره صنایع فعال این استان است که ظرفیت های مناسبی نیز در بحث اشتغال بوجود آورده است.
وی بیان کرد: تدوین برنامه جامعه توسعه صنعت شیلات استان از برنامه های پیش رو است.
گلشنی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان در شمال و جنوب ظرفیت پرورش آبزیان و گونه های خاص ماهیان را دارد گفت: توسعه طرح های شیلاتی از جمله افزایش استخرهای پرورش ماهی و اجرای کلاس های آموزشی برای پرورش دهندگان ماهی از دیگر برنامه های این سازمان در استان است.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان در ادامه با اشاره به اینکه این سیستان رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از کشور اندونزی را به خود اختصاص داده گفت: این استان همچنین رتبه نخست صید در غرب اقیانوس هند را نیز دارد.
وی خاطرنشان کرد: 36 درصد صید آبهای جنوب کشور و 31 درصد صید کل کشور مربوط به سیستان و بلوچستان است.
گلشنی همچنین گفت: ۲۰ درصد کل تولید آبزیان کشور (صید و آبزی پروری) نیز مربوط به بنادر چابهار و کنارک در جنوب استان است.
مدیرکل شیلات استان در ادامه با بیان اینکه این استان ظرفیت دو بار در سال را به جهت پرورش میگو را دارد اظهار کرد: سواحل مکران با بیش از ۴۲ هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو در مناطقی مانند گواتر و روستای رودیک با دارا بودن ظرفیت پرورش ماهی در قفس، قابلیت پرورش ماهی های زینتی، خیار دریایی، جلبک، لابستر و وجود گونه های تجاری با ارزش میگو مانند ببری سیاه، سفید هندی، ببری سبز و موزی استعداد بالقوه ای در بحث آبزی پروری را دارد.
گلشنی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر 11 اسکله در بنادر چابهار و کنارک به صیادان منطقه خدمات دهی می کنند گفت: تاکنون فعالیت 25 هزار صیاد در قالب 32 تعاونی در منطقه ثبت شده است.
وی گفت: همچنین بیش از دو هزار شناور و قایق صیادی در منطقه فعالیت دارند.
وی تاکید کرد: آموزش های کاربردی در راستای حفاظت از محیط زیست و گونه های دریایی بخصوص مرجان ها و لاک پشت های دریایی به صیادان داده شده است.
گلشنی اظهار کرد: دولت برنامه های بلند مدت و حمایت از سرمایه گذاری های بخش خصوصی را برای توسعه صنعت شیلات منطقه در دستور کار خود دارد.
برچسب ها: شیلات سیستان
ارسال نظرات
آخرین اخبار