۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱

ثبت 4 زیستگاه جدید لاک پشت های دریایی در نای بند

اولین ثبت تخم گذاری لاک پشت زیتونی و ثبت چهار زیستگاه جدید در سواحل پارک ملی نایبند صورت گرفت که نقطه عطف قابل توجهی در پروژه احیا و بازسازی زیستگاه تخمگذاری لاک پشت های دریایی به شمار می رود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۹۷۴۵
ثبت 4 زیستگاه جدید لاک پشت های دریایی در نای بند
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مانا به فعالیت های حفاظتی محیط زیست در آبهای خلیج فارس و دریای عمان اشاره کرد و گفت: احیا و بازسازی زیستگاه ها و محل های تخم گذاری لاک پشتهای دریایی درسواحل هرمزگان با تاکید بر جزایر هرمز، هنگام، کیش، قشم و لارک یکی از مهمترین برنامه های معاونت محیط زیست دریایی در آبهای جنوبی کشور است.
فرشچی خاطرنشان ساخت: همچنین تعیین علل و اثرات افزایش توتیای دریایی در آبسنگ های مرجانی جزایر خارک و خارکو و راهکارهای مقابله با آن نیز در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.
این مقام مسئول درسازمان حفاظت محیط زیست، تهیه راهنمای پایش زیستگاه های پستانداران دریایی خلیج فارس را از دیگر اقدامات مهم محیط زیست در آبهای جنوبی کشور عنوان کرد.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اذعان داشت: همکاری با سازمان های مردم نهاد جزیره هنگام و چابهار جهت پایش و حفاظت از لاک پشت های دریایی و آموزش جوامع محلی به عنوان برنامه ای تدوین شده در حال اجرا است.
وی به همکاری با ورزشکاران ملی کشور در رشته های مختلف از جمله دوچرخه سوار ملی پوش، قایقران ملی پوش و اولین شناگر زن مسلمان آب های دریایی به منظور تنویر افکار عمومی برای حفاظت بیشتر از دریاها و سواحل شمالی و جنوبی کشور خبر داد.
فرشچی در ادامه گفت: احیا و بازسازی زیستگاه تخمگذاری لاک پشت های دریایی در سیستان وبلوچستان با تاکید برسواحل لیپار ،کچو وتنگ نیز از جمله برنامه های مهم حفاظت از دریاها و سواحل کشور قلمداد می شود.
وی همچنین به احیا و بازسازی زیستگاه تخمگذاری لاک پشت های دریایی در استان بوشهر اشاره کرد و گفت: طی این پروژه اولین ثبت تخم گذاری لاک پشت زیتونی و ثبت چهار زیستگاه جدید در سواحل پارک ملی نایبند صورت گرفت که نقطه عطف قابل توجهی در پروژه احیا و بازسازی زیستگاه تخم گذاری لاک پشت های دریایی به شمار می رود.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه بیانات خود به بررسی پراکنش وفراوانی سیست های گونه های مختلف جلبکی در رسوبات دریای عمان به عنوان پروژه حفاظت از محیط زیست آبهای عمان اشاره کرد.
به گفته فرشچی، تهیه معیارها و راهکارهای حفاظتی ،مدیریت جامع آبسنگ های مرجانی جزایر تنب بزرگ وکوچک،ابوموسی وسیری از طریق شناسایی گونه ای ، بررسی وضعیت سلامت و تهیه نقشه پراکنش آنها نیز صورت گرفته است.
فرشچی در ادامه به سفید شدگی مرجان ها به دلیل افزایش دمای آب در شهریور ماه امسال اشاره کرد و گفت: با اعلام گزارش هایی مبنی بر سفید شدگی مرجان ها، بلافاصله تیمی متخصص جهت وضعیت مرجان به آبهای جنوبی کشور اعزام شد.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان ساخت: طی آن بررسی و پایش وضعیت سفیدشدگی مرجان های استان های بوشهر در منطقه نای بند، سیستان و بلوچستان در چابهار و هرمزگان در قشم و هنگام صورت گرفت و میزان سفید شدگی مرجان ها در آن مناطق به طور کامل ارزیابی و نتایج آن اعلام شد.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست به همکاری با تیم کارشناسی جایکا ( گروه همکاری های ژاپن) اشاره کرد و گفت: در راستای تدوین تفاهم نامه طرح جامع مدیریت زیست محیطی سواحل خلیج فارس برنامه های مهمی در دست تدوین است.
وی با اشاره به اینکه این طرح جامع با همکاری گروه جایگا در دست اجرا است، اظهار داشت: در گام نخست این پروژه، تهیه طرح جامع مدیریت زیست محیطی سواحل استان هرمزگان به عنوان پایلوت انجام خواهد شد و سپس با الگوگیری از آن این طرح جامع برای سایر استان های ساحلی جنوب کشور نیز تهیه می شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار