۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱

نهال حرا در مناطق آسیب دیده ساحلی کاشته می شود

از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، کاشت نهال های حرا در مناطق آسیب دیده ساحلی و دریایی انجام می شود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۹۷۴۳
نهال حرا در مناطق آسیب دیده ساحلی کاشته می شود
مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: پیش نویس تشکیلات گارد حفاظت محیط زیست ساحلی- دریایی توسط معاونت محیط زیست دریایی تدوین شده و اجرای پروژه تهیه معیارها و راهکارهای حفاظتی آبسنگ های مرجانی جزایر تنب و ابوموسی و سیری از طریق شناسایی گونه ای انجام شده است.                                               
داوود میرشکار همچنین از بررسی وضعیت سلامت و تهیه نقشه پراکنش آبسنگ های مرجانی جزایر مذکور خبر داد و گفت: این اقدام تاثیر بسزایی در حفاظت هر چه بیشتر مرجان های این مناطق خواهد داشت.                                       
مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در همین راستا کمیته و کارگروه تخصصی حفاظت از آبسنگ های مرجانی تشکیل شده است.
وی تصریح کرد: این کمیته تخصصی به بررسی وضعیت سلامت اکوسیستم های مرجانی در آبهای استان های سیستان و بلوچستان،هرمزگان و بوشهر می پردازد.
میرشکار اضافه کرد: تعیین وضعیت پارامترهای مرتبط با اسیدی شدن و تغییر اقلیم در شمال خلیج فارس و برآورد تاثیرشان بر سلامت اجتماعات مرجانی نیز یکی دیگر از مهمترین اقدامات دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی است.
وی با اشاره به اینکه صید و صیادی در آبهای جنوبی کشور، لطمات زیادی را به محیط زیست سواحل و دریاها وارد می کنند، خاطرنشان ساخت: در این راستا نصب بویه های صیادی به منظور ممانعت از لنگراندازی شناورهای صیادی در جزایر خلیج فارس صورت گرفته است.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست از بررسی اثرات تغییرات اقلیم بر محیط زیست دریایی در استان های جنوبی کشور توسط معاونت محیط زیست دریایی خبر داد.
وی در ادامه به تاثیرات زیاد جنگل های دریایی حرا در حفاظت هر چه بیشتر اکوسیستم های دریایی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: به همین منظور سازمان حفاظت محیط زیست در نظر دارد باکاشت نهال های حرا در نوار ساحلی جنوب کشور به حفاظت هر چه بیشتر محیط زیست سواحل و دریا کمک کند به همین منظور، تعیین سواحل مناسب جهت کاشت حرا در استان های بوشهر و خوزستان انجام شده است.                                               
به گفته وی، بر اساس کارشناسی های به عمل آمده، قصد داریم نهال های حرا را بیشتر در مناطق ساحلی و دریایی آسیب دیده بکاریم تا به این ترتیب احیای محیط زیست آن مناطق در آینده امیدوار باشیم.                                                             
میرشکار همچنین به بررسی وضعیت زیستگاه های حرا در استان های جنوبی کشور اشاره کرد و گفت: حفاظت زیستگاه های حرا به عنوان بخش مهمی از مناطق حفاظت شده دریایی باید همواره مورد توجه باشد که در این میان بومیان ساکن در اطراف این جنگل ها نیز نقش مهمی می توانند ایفا کنند.
وی تهیه نقشه های زیستگاههای حساس ساحلی- دریایی و تهیه بانک اطلاعاتی جامع مطالعات انجام شده در خصوص مناطق، زیستگاهها، گونه های در معرض خطر و .... توسط معاونت دریایی در استانهای ساحلی را از دیگر اقدامات انجام شده در راستای حفاظت از محیط زیست دریاها و سواحل عنوان کرد.
وی همچنین به حفاظت از لاک پشت های دریایی به عنوان گونه های در معرض انقراض اشاره و بیان کرد: حفاظت از لانه های تخم گذاری شده در محل با مشارکت جوامع محلی هر ساله با شروع فصل تخم گذاری آغاز و تا زمان به دنیا آمدن بچه لاک پشت ها ادامه خواهد داشت.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست،احیا و بازسازی زیستگاه های تخمگذاری لاک پشت های دریایی و حفاظت و احیای زیستگاه های حساس و خسارت دیده و حساس ساحلی- دریایی این گونه های دریایی را از جمله برنامه های حفاظتی لاک پشت های دریایی خلیج فارس و دریای عمان عنوان کرد.
برچسب ها: جنگل حرا
ارسال نظرات
آخرین اخبار