۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱

کاشت مرجان در جزیره هنگام با نظارت محیط زیست

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از از نظارت و بررسی این سازمان بر کاشت مرجان در جزیره هنگام خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۹۷۲۹
کاشت مرجان در جزیره هنگام با نظارت محیط زیست
پروین فرشچی در گفتگو با خبرنگار مانا با اعلام این خبر به برگزاری کمیته ملی کشند سرخ به دبیری معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد و گفت: این کمیته متشکل از وزارت نیرو، دانشگاه ها، سازمان شیلات و سازمان حفاظت محیط زیست است که در آن سعی می شود تا همکاری هایی مشترک در سطح ملی برای مقابله با این پدیده مخرب زیست محیطی صورت گیرد.              
وی با اشاره به اینکه پدیده کشند قرمز یا شکوفایی جلبکی یکی از حوادث طبیعی دریایی است که اثرات مخربی برای محیط زیست به دنبال دارد، عنوان کرد: افزایش دما و یا ورود فاضلاب به آب دریا باعث کاهش اکسیژن موجود در آبها و پدیده شکوفایی جلبکی می شود که این موضوع باعث از بین رفته های گونه های با ارزش دریایی خواهد شد به طوری که هر ساله چندین بار شاهد وقوع این پدیده مخرب زیستی محیطی در آبهای خلیج فارس هستیم.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان ساخت: همچنین برای مقابله با این پدیده همکاری های منطقه ای با کشورهای حاشیه نشین خلیج فارس از طریق کنوانسیون راپمی همواره در طول سال صورت می گیرد.                                     
وی در ادامه به تدوین پیش نویس تشکیلات گارد حفاظت محیط زیست ساحلی- دریایی اشاره کرد و گفت: هم اکنون اکثر کشورهای دنیا دارای گارد ساحلی هستند اما کشور ما با وجود در اختیار داشتن وسعت زیاد سواحل و دریاها هنوز فاقد گارد ساحلی است.
فرشچی گفت: در این راستا در معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تصمیم گرفته شد تا طرح ایجاد گارد ساحلی برای حفاظت بیشتر از محیط زیست دریاهای کشور به ویژه آبهای جنوبی مطرح شود.                                
وی با تاکید بر اینکه تشکیل گارد ساحلی نیازمند همکاریهای فراسازمانی و فرابخشی است، تصریح کرد: سازمان های حفاظت محیط زیست، بنادر و دریانوردی، میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری و شیلات باید نسبت به ایجاد گارد ساحلی به صورت مشترک اقدام کنند چرا که بسیاری از سازمان ها مانندشیلات، بنادر و دریانوردی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یگان حفاظت دارند که این امکان وجود دارد تمان این یگان ها در قالب یک گاردساحلی ویژه از سواحل و آبهای ساحلی کشورمان حفاظت کنند.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: به این ترتیب شرایطی فراهم می شود تا با استفاده از تجهیزات سایر ارگان های مرتبط با امور دریایی نسبت به حفاظت دریاها موثرتر عمل کنیم و بتوانیم تا حدود زیادی کمبود تجهیزات سازمان حفاظت محیط زیست را جبران کنیم. 
فرشچی در ادامه گفته های خود از بررسی و نظارت برطرح های صید خیار دریایی در آبهای دریای عمان به عنوان یکی پدیده مهم زیست محیطی خبر داد.
وی اذعان داشت: همچنین در حال حاضر معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در حال بررسی و نظارت بر کاشت مرجان در جزیره هنگام است.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از تهیه بانک اطلاعاتی تلفات پستانداران دریایی خبر داد.
وی همچنین به تهیه بانک اطلاعاتی زیستگاه های حساس دریایی و تهیه نقشه زیستگاه های حساس در قالب کارگروه مدیریت زیست بومی اشاره کرد و گفت: معاونت دریایی در تهیه طرح الحاق مناطق حساس ساحلی و دریایی به مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست همکاری های گسترده ای داشته است.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، همکاری در بررسی پروژه های مشمول ارزیابی اثرات زیست محیطی و همکاری در تهیه شاخص های توسعه پایدار و شاخص های ارزیابی زیست محیطی محصولات دستکاری شده ژنتیکی را از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط این معاونت اعلام کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار