۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵

چشم انداز حمل فله در سال 2016

عرضه مازاد، بزرگترین چالش کشتیرانی های حمل فله در سال 2016 اعلام شد.
نویسنده: مهری عزیزی
کد خبر: ۵۹۳۷۵
چشم انداز حمل فله در سال 2016به گزارش گروه بین الملل مانا، با توجه به کمترین رشد اقتصادی چین در 25 سال گذشته، مهمترین سؤالی که برای فله داران، مطرح است چگونگی ادامه فعالیت علیرغم عرضه مازاد کشتی های فله بر است. شاخص حمل فله بالتیک در سال 2015 برای چندین بار رکورد کمترین میزان را شکست. کرایه های پایین، دارندگان کشتی های فله بر را مجبور به سقوط هر چه بیشتر کرایه ها به منظور رقابت با همتایان خود و حتی ادامه فعالیت علیرغم ضرردهی در این بخش کرد.
براساس این گزارش، ناوگان فله برها در سال 2015 رشد ناچیزی داشت که به دلیل لغو سفارش ساخت یا به تعویق انداختن تحویل فله برهای جدید صورت گرفت. در همین حال شاهد اوراق شمار زیادی از فله برها بودیم.
به هر حال مشکل اصلی در این عرصه از حمل و نقل کاهش تقاضا برای حمل فله در چین عنوان شده است که در حقیقت بزرگترین مقصد فله برها محسوب می شد. کاهش رشد اقتصادی چین همان طور که گفته شد در 25 سال گذشته بی سابقه بوده است.
پیتر سند به عنوان تحلیلگر برتر موسسه بیمکو از پیش بینی 30 درصدی به تعویق افتادن تحویل فله برها خبر داد که طبق برنامه ریزی های قبلی طی سال های 2015 تا 2017 تحویل صاحبان می شد. در همین حال تحلیلگر بانک دویچ در نیویورک نیز از رقم بی سابقه 3.6 درصد اوراق فله برها از سال 1986 تا کنون خبر داد.
موسسه تامین بودجه کشتی دانمارک نیز در گزارش خود از کمترین میزان تقاضا برای فله برها از سال 1999 تاکنون خبر داد که حتی از سال 2009 و رکود اقتصاد جهانی در این سال نیز رقم پایین تری را نشان می دهد.
همگام با رکود اقتصادی در دنیا، با تغییر خط مشی ها در چین و رواج خانه سازی های کوچک در شهرهای چند طبقه، حمل کالای فله به این کشور کاهش چشمگیر داشت. این کاهش در کشور چین بار سنگینی را بر دوش حمل و نقل فله قرار داد که در این میان کشتی های کیپ سایز و پاناماکس نیز بیشترین ضرر را نسبت به کشتی های کوچک تر متحمل شدند.
به نظر می رسد چین تمرکز اصلی خود را بر روی خدمات دهی گذاشته است و صنایع بزرگ تر را در اولویت پایین تری قرار داده است که این موضوع خبر خوبی برای صنعت کشتیرانی محسوب نمی شود. در این وضعیت شاید اوراق فله برها نقطه روشنی در این مورد قلمداد شود اما این موضوع زمانی به یک راه حل تبدیل می شود که قیمت استیل رو به افزایش گذارد.
مدیرعامل شرکت هرمان بیلانگ در خصوص اوراق فله برها اظهار داشت: متوسط سن کشتی های اوراق از 25 به 22 سال کاهش داشته است و پیش بینی می شود این میزان به 15 سال نیز کاهش یابد. براساس گزارش تحلیلی شرکت کشتیرانی بانچر و کوستای ایتالیا، در سال 2016 شاهد ورود بی رویه کشتی های کیپ سایز به حجم تقریبی 75 میلیون DWTباعث افزایش شش درصدی ناوگان جهانی می شود.
برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند در صورت لحاظ میزان عرضه در سال 2015، رشد ناوگان در سال 2016 بین صفر تا یک درصد خواهد بود.
براساس گزارش اداره صنعت، خلاقیت و علم استرالیا، تقاضای چین برای سنگ آهن سالانه 2.4 درصد رشد را تا سال 2020 تجربه خواهد کرد که این میزان نسبت به پیش بینی های قبلی کاهش چشمگیری را نشان می دهد.
یکی از واسطه گران کشتی در شرکت بریمار سال 2016 را سال خوبی برای فله داران ندانست و اظهار داشت: در سال آینده با توجه به تغییر گرایش های اقتصاد چین، شاهد مازاد سنگ آهن خواهیم بود و کاهش بی سابقه در تقاضای برای استیل نیز مشکلات جدی را برای ناوگان کشتی های کوچک  رقم خواهد زد.
واردات زغالسنگ نیز بر طبق اداره نامبرده استرالیا به دلیل دغدغه های زیست محیطی با کاهش مواجه خواهد شد. سیاست های جدید چین در خصوص آلودگی هوا و استفاده از سوخت های پاک  تقاضا برای زغالسنگ را به میزان 30 درصد در سال 2015 در این کشور کاهش داد.
کاهش تقاضا برای سنگ آهن و زغالسنگ بیش از همه کشتی های پاناماکس را تحت تاثیر قرار داد به طوری که شاخص بالتیک نیز برای این کشتی ها به پایین ترین حد خود رسید.
کشور چین تنها مولفه تاثیرگذار در حمل و نقل فله نیست و در 15 سال گذشته شاهد کمترین میزان تقاضا برای زغالسنگ در سه ماهه دوم سال 2015 بودیم. با این وجود شروع صادرات سنگ آهن نقطه قوتی برای کشتی های پاناماکس محسوب می شود.
در شرایطی که با ادامه کاهش کرایه ها مواجه هستیم موسسه تحقیقاتی اسیتون مور در گزارش خود در ماه اکتبر آورده است: هزینه های اجرایی در سال 2015 و 2016 در حال افزایش است و این موضوع ضرر هر چه بیشتر کشتیرانی های فله را سبب می شود که آنها را مجبور به ادغام و یا فروش داراییهای خود می کند.
شرایط بهتر برای کشتی های سوپرا و هندی ماکس
کشتی های سوپراماکس و هندی سایز نیز با بحران حمل و نقل فله دست و پنجه نرم می کنند اما به دلیل قابلیت این کشتی ها برای حمل انواع کالاها این نوع از کشتی ها کمتر در تیررس رکود بازار حمل فله قرار می گیرند.
شرکت کلارکسونز پیش بینی می کند تجارت جهانی زغالسنگ سالانه دودرصد افزایش پیدا می کند که این امر به پشتوانه افزایش تقاضای واردات هند تحقق می یابد.
میزان تقاضا برای کشتی های سوپراماکس نیز که برای واردات زغالسنگ به هند گزینه مناسبی محسوب می شوند ثابت باقی خواهد ماند یکی دیگر از دلایل این ثبات تقاضای رضایت بخش برای حمل فله عنوان شده است.
یکی از تحلیلگران حمل فله در موسسه بین المللی استراتژی های دریایی اظهار داشت: قیمت های پایین و تولید بالا در آمریکای لاتین منجر به رونق فصلی در سه ماهه دوم سال 2016 می شود به هر حال عرضه مازاد فله برها بر قوت خود باقی است که به عقیده یکی از تحلیلگران این عرصه در سال های اخیر گریبانگیر حمل فله شده است و از پیش بینی افزایش 9 درصدی ناوگان مربوطه خبر داد.
کشتی های هندی سایز به دلیل قابلیت حمل انواع کالاها شانس بهتری در عرصه حمل فله دارند. موسسه کلارکسونز انتظار دارد حجم تجارت کالاهای فله خرد نیز با دو درصد افزایش به 1.5 میلیارد تن در سال 2016 برسد که خود از افزایش نسبی نرخ کرایه ها در ماههای آینده کمک می کند.
براساس گزارش لویدزلیست در حال حاضر ساخت 35 هزار DWT دردستور کار کشتی سازی ها قرار دارد که 3.6 درصد از ناوگان فعلی را به خود اختصاص می دهد.
تحلیلگران لویدزلیست در خصوص بازار ساخت فله برها اظهار داشتند: سفارش ساخت کشتی های کوچک تر به دلیل تمایل کشتی داران برای مشخص شدن وضع بازار کاهش پیدا می کند. تصمیم مربوطه این امکان را به کشتی داران می دهد تا با کنترل عرضه کشتی، اقدام به بالا بردن کرایه ها کنند. در مجموع سال 2016 برای کشتی داران فله سال سختی محسوب می شود چرا که نیازمند به اتخاذ راهکارهای متفاوت به منظور بهبود درآمد و ایجاد تعادل میان عرضه زیاد و تقاضای پایین هستند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار