۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰

کارگاه آموزشی آلودگی های دریایی در چابهار برگزار شد

کارگاه آموزشی «آلودگی های دریایی و راهکارهای کنترل آن» با حضور استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان چابهار در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی مرکز اقیانوس شناسی چابهار برگزار شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۹۱۰۸
کارگاه آموزشی آلودگی های دریایی در چابهار برگزار شد
به گزارش مانا، این کارگاه آموزشی با همکاری شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و منطقه آزاد چابهار، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان حفاظت محیط زیست، کمیسیون ملی یونسکو، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، دانشکده محیط زیست داننشگاه تهران، جمعی از مدیران ارگان های دریایی و مسوولان محلی و اساتید دانشگاه تشکیل شده است .
در ابتدای افتتاح این کارگاه دکتر نگارستان رییس مرکز اقیانوس شناسی چابهار (دریای عمان واقیانوس هند) گفت: شهرستان چابهار با توجه به قابلیت ها و ظرفیت هایی که در ساحل و دریا دارد می تواند در رشد اقتصاد استان نقش بسیار مهمی داشته باشد.
مهندس علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان در این مراسم اظهار داشت: این کارگاه آموزشی در توسعه روابط بین ساحل نشینان و دریا و ارتقای آگاهی ساحل نشینان، برای مدیران منطقه که قرار است در استان های ساحلی مدیریت کنند، دارای اهمیت است.
وی بحث فرصت های دریای را مهم عنوان کرد و گفت: باید برنامه توسعه استان بر پایه دریا استوار باشد.
وی گفت: بعضی از کشورهایی که دارای خط ساحلی کم می باشند، آن را به عنوان خزانه ملی تلقی می کنند و ضروری است کشور با برخورداری بیش از 5700 کیلومتر ساحل اقدام جدی کند.
استاندار با اشاره به منابع دریایی منطقه، گفت: باید شیوه برخورد با این نعمت های الهی منطقی وکارشناسی باشد.
وی با بیان این که نگاه فعلی به نعمت الهی در آینده تهدید جدی علیه ما رقم خواهد زد، افزود : به همان اندازه ای که از مزیت های نعمت الهی دور هستیم به همین میزان از تهدید های آن نیز کم اطلاع هستیم.
مهندس اوسط هاشمی با اشاره به خسارت های سونامی اندونزی در حدود 300 هزار کشته سونامی را هشداری برای ایران که در کنار اقیانوس قرار دارد عنوان کرد و افزود: تهدید از ناحیه اقیانوس برای کسی که از پژوهش و مطالعات خوب بهره نجوید، وجود دارد.
وی اضافه کرد: ایران طوفان های دریایی و سونامی را تجربه کرده است لذا باید با تجربه به موضوع نگاه کند.
استاندار سیستان وبلوچستان تصریح کرد: که اگر رویدادهای حادث شده را مبنای نوع نگاه خود قرار دهیم تا در آینده شاهد چنین خسارت های نباشیم با عقل و منطق برخورد کرده ایم.
مهندس اوسط هاشمی آلودگی های دریایی ناشی از انسان را نوع دیگر تهدید بیان کرد و گفت: این نوع تهدید، رفتار ما علیه منافع و سرمایه کشور است. وی ضمن ارایه سخنانی راجع به اهمیت دریا، آلودگی های دریایی را تهدیدی جدی برای منابع و منافع کشورخواند.
وی همچنین ساحل را محل آرامش عنوان کرد و گفت: ساحل فرصتی برای تخلیه استرس ها و رسیدن به آرامش و کسب انرژی است و ضروری است آن را پاک نگاه داریم. باید به فرهنگ ساحل نشینی توجه داشته باشیم و به آن بیندیشیم.
وی همچنین با بیان این که نباید پژوهش و یافته های علمی و تحقیقاتی در مکانی حبس شود گفت: باید خروجی دانشگاها و مراکز آموزشی نهادینه شود و دانش آموزان مسوولیت پذیری و باب گفتگو را متوجه شوند.
استاندار گفت: باید خروجی در فرایند کار و توسعه خودش را نشان دهد که اگر روزی سونامی، مجدد در ایران بوجود آمد حاصل رویکرد پژوهشی و مطالعاتی باید زمینه را بر خسران و زیان به حداقل برساند.
مهندس اوسط هاشمی همچنین تاکید کرد: در طرح آمایش سرزمین استان، می بایستی بحث نقش اقیانوس و تهدیداتش در دریا مد نظر قرارگیرد.
وی از برگزاری همایش بین المللی در خصوص اتحادیه اجلاس اقیانوس هند در آینده نزدیک با حضور کشورهای همسایه در استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: این همایش فرصت بسیار خوبی است تا پژوهشگاه ها و دانشگاه های ساحلی منطقه نقش فعالی در کمیته محتوایی و علمی این اجلاس داشته باشند.
دکتر ناصر حاجی زاده ذاکر نیز پس از سخنرانی استاندار استان سیستان و بلوچستان ضمن تشکر و قدردانی از فرماندار شهرستان چابهار و مسوولان منطقه آزاد و میهمانان برای حضور در این کارگاه آموزشی، سخنان مهندس اوسط هاشمی را اساسی و مهم عنوان کرد و گفت: ما به عنوان مدیران کشور که در ارتباط با دریا هستیم باید از دریاهایی که وسعت آن ها از دریای عمان، خلیج فارس و دریای خزر گسترده شده در جهت رشد و توسعه اقتصادی کشور بهره برداری و استفاده کنیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار