۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸

ایجاد رشته زیست شناسی گیاهان دریایی در دانشگاه هرمزگان/ ضرورت جهت گیری دانشگاه های ساحلی به علوم دریایی

برای نخستین بار در کشور رشته زیست شناسی گیاهان دریایی در دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه هرمزگان تدریس خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۹۰۸۴
ایجاد رشته زیست شناسی گیاهان دریایی در دانشگاه هرمزگان/ ضرورت جهت گیری دانشگاه های ساحلی به علوم دریایی رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی دانشگاه هرمزگان به خبرنگار مانا گفت: ایجاد رشته های جدید در دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه هرمزگان یکی از الویت های مهمی است که در دستور کار قرار گرفته است.                                                                                 
وی با اشاره به اینکه هم اکنون در این دانشکده رشته های علوم دریایی در سه گروه زیست شناسی، شیلات و علوم غیرزیستی تدریس می شود، گفت: قصد داریم در آینده نزدیک گروه های محیط زیست دریا و مهندسی سواحل را به رشته های این دانشکده بیافزاییم.
دکتر علی اکبر شیخی فینی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: در راستای افزایش رشته های دریایی برنامه ریزیهای لازم جهت ایجاد رشته زیست شناسی گیاهان دریایی در دانشکده علوم و فنون دریایی هرمزگان انجام شده است.                                                                             
این مقام مسئول در دانشگاه هرمزگان تاکید کرد: تا کنون این رشته تحصیلی مرتبط با علوم دریایی در هیچ یک از دانشگاه های کشور تدریس نشده است.
رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی دانشگاه هرمزگان بیان کرد: این رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد تدریس خواهد شد.
به گفته وی،با صدور مجوز از سوی دفتر گسترش آموزش عالی به منظور تدریس این رشته، از سال تحصیلی آینده شاهد پذیرش دانشجو در رشته زیست شناسی گیاهان دریایی در مقطع کارشناسی ارشد خواهیم بود.                      
این مقام مسئول در دانشگاه هرمزگان در ادامه گفته های خود بر ضرورت گسترش مطالعه و تحقیقات جامع در حوزه های مختلف علوم دریایی به ویژه در دانشگاه های استان های ساحلی تاکید کرد و گفت: این باعث می شود تا شاهد پیشرفت روزافزون در زمینه علوم دریایی در رقابت با سایر کشورهای دنیا باشیم.
دکتر شیخی فینی همچنین اذعان داشت: با توجه به اینکه یکی از اصول برنامه ششم توسعه ، بر پایه توسعه دریا محور تعریف شده است، لذا باید نسبت به توسعه علوم دریایی در راستای تحقق اهداف توسعه ای کشور بیشتر وارد عمل شد.                                  
وی بیان کرد: باید شرایطی فراهم شود تا حرکت به سمت گسترش تحقیقات دریایی در دانشگاه های کشور روز به روز بیشتر شود.
رئیس دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه هرمزگان تصریح کرد: ما نیز قصد داریم با اقداماتی موثر، رودیکرد دریایی دانشگاه هرمزگان را بیش از پیش تقویت کنیم.                                                                                                                                         
وی خاطرنشان ساخت: در این راستا برنامه راهبردی را تدوین کرده ایم تا ضمن گسترش رشته های دریایی بتوانیم فعالیت های تحقیقات دریایی را نیز توسعه دهیم.
به گفته دکتر شیخی فینی، در شرایطی که توسعه دریا محور اولویت اصلی توسعه کشور قرار گرفته است، دانشگاه های ساحلی نیز در راستای تحقق این توسعه باید سمت و سوی آموزش و تحقیقات خود را با گرایش علوم دریایی انجام دهند.
وی یادآور شد: حتی دانشکده های علوم انسانی و علوم پایه نیز می توانند رشته های خود را بر اساس علوم دریایی تدریس کنند.
رئیس دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه هرمزگان تاکید کرد: به طور مثال رشته هایی مثل حقوق در دانشگاه های استان های ساحلی باید با تاکید بر حقوق دریایی تدریس شود یا رشته های مهندسی در تمام گرایش ها با محوریت مهندسی علوم دریایی آموزش داده شوند.
وی اعلام کرد: زمانی که دانشگاه های استان های ساحلی گرایش دریایی یابند سایر دانشگاه های کشور نیز برای پیشرفت این علوم ترغیب می شوند و در این راستا تلاش خواهند کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار