۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸

توسعه رشته های دریایی در دانشگاه هرمزگان

رئیس دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه هرمزگان از انجام برنامه ریزیهای دقیق برای افزایش رشته های دریایی در مقاطع ارشد و دکترا در آینده نزدیک خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۹۰۸۳
توسعه رشته های دریایی در دانشگاه هرمزگان رئیس دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: استان هرمزگان با برخورداری از طولانی ترین نوار ساحلی در بین استان‏های جنوبی کشور پتانسیل بالایی را برای انجام تحقیقات و پژوهش‏ های دریایی در اختیار محققان و دانشجویان قرار می ‏دهد.
وی خاطرنشان ساخت: هم اکنون در دانشکده علوم و فنون دریایی هرمزگان رشته های علمی در گروه های زیست شناسی دریا، شیلات و علوم غیرزیتی جوی و اقیانوسی دانشجو تربیت می کند.
علی اکبر شیخی فینی با بیان اینکه این دانشکده از سال 89 فعالیت خود را آغاز کرده است، اظهار داشت: طی این سالها این دانشکده بسیار موفق عمل کرده و فارغ التحصیلان زیادی در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکترا داشته است.
وی در ادامه در خصوص گروه علوم غیرزیستی جوی و اقیانوسی این دانشکده افزود: این گروه پتانسیل بالایی در امور میدانی و تحقیقاتی در مجاورت خلیج فارس دارد و دانشجویان را در زمینه علوم دریایی و علوم جوی ترتبیت می کند.
این مقام مسئول در دانشگاه هرمزگان تاکید کرد: در حال حاضر این گروه با شش عضو هیئت علمی متخصص و تمام وقت در گرایشهای فیزیک دریا و هواشناسی فعالیت می کند.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکترا برای رشته های اقیانوس شناسی در دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه هرمزگان تدریس می شود، گفت: رشته اقیانوس‌شناسی در مقطع کارشناسی از سال 1390، در مقطع کارشناسی ارشد از سال 1387 در رشته فیزیک دریا و از سال 1386 در رشته هواشناسی دانشجو جذب کرده است.
رئیس دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه هرمزگان یادآور شد: همچنین جذب دانشجو در مقطع دکتری برای رشته فیزیک دریا از سال 1390 و برای رشته هواشناسی از سال 1391 در دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه هرمزگان آغاز شده است.
وی در ادامه در خصوص گروه زیست شناسی دریایی دانشکده علوم و فنون دریایی گفت: این گروه نیز در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در نوبت روزانه و شبانه هر ساله دانشجو می پذیرد.
به گفته این مقام مسئول در دانشگاه هرمزگان، جذب دانشجو در مقطع کارشناسی رشته زیست شناسی دریا از سال 1383 و در مقاطع کارشناسی ارشد گرایش جانوران دریا و بوم شناسی دریا و دکتری با گرایش جانوران دریایی به ترتیب از سال‏های 1385 و 1390 آغاز شده و تا کنون نیز ادامه یافته است.
وی همچنین در ادامه گفته های خود به رشته های علوم شیلاتی دانشگاه هرمزگان اشاره کرد و اذعان داشت: گروه شیلات دانشگاه هرمزگان از سال 1385 در مقطع کارشناسی رشته مهندسی منابع طبیعی - شیلات شروع به فعالیت کرده است.
به گفته شیخی فینی، دوره های تحصیلات تکمیلی گروه شیلات از سال 1387 با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد شیلات در گرایش تکثیر و پرورش و از سال 1390 با پذیرش دانشجو در مقطع دکتری شیلات در گرایش های تکثیر و پرورش و تولید و بهره برداری توسعه یافت.
وی اظهار کرد: درحال حاضر این گروه درمقطع کارشناسی رشته شیلات، در مقطع کارشناسی ارشد شیلات گرایش های تکثیر و پرورش آبزیان و بوم شناسی آبزیان و همچنین رشته محیط زیست دریا و در مقطع دکتری شیلات در گرایش های تکثیر و پرورش آبزیان و تولید و بهره برداری آبزیان مشغول به آموزش و تربیت نیروی انسانی توانمند در حوزه شیلات و تکثیر و پرورش آبزیان است.
رئیس دانشکده علوم و فنون دریایی هرمزگان بیان کرد: امیدواریم بتوانیم با توسعه هر چه بیشتر فعالیت های آموزشی با محوریت دریا در دانشگاه هرمزگان، زمینه های جذب بیشتر دانشجویان را به رشته های دریایی فراهم کنیم.
به گفته وی، افزایش رشته های دریایی در دانشگاه های کشور و به دنبال آن افزایش تربیت دانشجویان متخصص در علوم دریایی، نقش بسیار موثری در توسعه فعالیت های اقتصادی کشور با محوریت دریا خواهد داشت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار