۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸
هفدهمین همایش صنایع دریایی در کیش برگزار می شود

توسعه صنایع دریایی با رویکردی درون زا و برون نگر

دومین نشست خبری هفدهمین همایش و نمایشگاه صنایع دریایی صبح امروز در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی برگزار شد.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۹۰۵۷
توسعه صنایع دریایی با رویکردی درون زا و برون نگر
به گزارش خبرنگار مانا در این نشست عباس نوبختی دبیر هفدهمین همایش صنایع دریایی طی سخنانی گفت : این همایش در تاریخ اول تا دوم دی ماه در جزیره کیش برگزار می شود و همزمان نمایشگاه صنایع دریایی نیز از تاریخ یکم تا چهارم دی ماه و  به مدت چهار روز در ایمن جزیره برگزار می شود.
وی در ادامه افزود: به موازات این دو رویداد مهم فعالیت های دیگری از جمله نمایشگاهی ازشناورهای مختلف در کیش برگزار می شود. تعداد قابل توجهی از شناورهای به نام از جمله ناو جماران جهت بازدید علاقمندان در معرض نمایش خواهند بود.
نوبختی گفت: درصدد بودیم همایش و نمایشگاه صنایع دریایی به صورت بین المللی برگزار شود اما به دلیل آثار تحریم و تلاقی با ایام کریسمس هنوز موفق نبوده ایم.
وی اظهار داشت: از ویژگیهای همایش این دوره حضور پررنگ مسئولین از جمله معاون اول رئیس جمهور، سخنگوی دولت، وزیر صنعت ، معدن و تجارت و وزیر دفاع ... استانداران و نمایندگان مجلس و مسئولین مناطق آزاد است که امیدواریم در همایش حضور پیداد کنند.
نوبختی گفت: در روز اول میزگرد بررسی برنامه ششم و توسعه دریایی و در روز دوم میزگرد فرصت ها و چالش های پیش روی صنایع دریایی برگزار می شود.
وی درادامه گفت: 38 مقاله از 430 مقاله به دلیل محدودیت زمانی و مکانی پرزنت می شود و حدود 12 کارگاه آموزشی از ارگان ها و شرکتهای مختلف برگزار می شود.
وی تصریح کرد: به احتمال بسیار زیاد در اختتامیه همایش نیز فرمانده نیروی دریای ارتش و فرمانده نیروی دریایی سپاه حضور خواهند داشت.
توسعه صنایع دریایی با رویکردی درون زا و برون نگر 
در ادامه پیمان مسعود زاده دبیرنمایشگاه صنایع دریایی و رئیس کمیته کشتی سازی انجمن مهندسی دریایی گفت: نمایشگاه ایران آیمکس بزرگترین نمایشگاه بین المللی دریایی کشور از تاریخ یکم تا چهارم دی ماه در مرکز نمایشگاه های بین المللی جزیره کیش از ساعت 17.30 تا 11 شب برگزار می شود.
وی گفت: در کنار این نمایشگاه ، دومین نمایشگاه دو سالانه عکس و نقاشی نیز برگزار می شود همچنین بزرگترین نقاشی دریایی کشور با هدف فرهنگ سازی عمومی و آشنایی بیشتر قشر دانش آموز و دانشجو برگزار می شود. 
مسعودزاده افزود: شناورهای شاخص ساخت ایران که عموما نظامی هستند در حاشیه این نمایشگاه به نمایش گذاشته می شود. همچنین با همکاری یکی از شرکتهای کشتیرانی امکان گشت دریایی برای عموم فراهم شده است.
دبیرنمایشگاه تصریح کرد: شعار نمایشگاه امسال " توسعه صنایع دریایی با رویکردی درون زا و برون نگراست. 
وی گفت: اجرای برجام ، کاهش قیمت نفت و ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی سه عامل تاثیر گذار بر این نمایشگاه هستند.
مسعود زاده گفت: رویکرد درون زا در شعار همایش به نوعی کسب تجربه از تحریم های بین المللی و اجرای اقتصاد مقاومتی است چرا که هر صنعتی باید نگاه به بیرون داشته باشد و تعاملات بین المللی خود را حفظ کند تا ضمن به دست آوردن تکنولوژی های روز بتواند به بازارهای صادراتی و توسعه فعالیت ها در برون مرزی اقدام کند.
وی گفت: تا کنون بیش از 6500 متر فضای نمایشگاهی به متقاضیان واگذار شده است همچنین حدود 200 شرکت خارجی و داخلی در این نمایشگاه حضور دارند که بیش از 50 برند و شرکت خارجی به صورت مستقیم و یا از طریق شرکای داخلی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.
مسعودزاده اظهارداشت : امسال همچنین کتاب تجهیزات ساخت داخل همزمان با افتتاح نمایشگاه رونمایی می شود. این کتابها با هدف آشنایی جامعه خواص و عام با توانمندی ها و پتانسیل های صنایع داخلی کشور منتشر شده است.
دکتر سعید مظاهری عضو هیئت مدیره و رئیس کمیته فراساحل انجمن مهندسی دریایی در ادامه گفت: کمیته مهندسی ساحلی و فراساحلی انجمن از سال 85 با توجه به احساس نیاز جامعه دریایی ایران در حوزه مهندسی ساحلی، بنادر و دریانوردی و حوزه نفت و گاز شکل گرفت تا مشکلات موجود فراساحلی را شناسایی و فناوری های جدید دنیا را معرفی کند.
وی افزود: این کمیته سعی کرده ارتباط بین صنعت و دانشگاه را ایجاد کند و جلسات تخصصی را برگزار کند.
مظاهری با بیان اینکه کمیته مهندسی ساحلی و فراساحلی انجمن، همایش های دو سالانه فراساحل را نیز برگزار می کند گفت: کمیته امسال موفق شده مجوز انتشار یک نشریه انگلیسی را با درجه علمی و پژوهشی از وزارت علوم دریافت کند.
وی اظهارداشت: با توجه به کاهش قیمت نفت ، باید به فناوریهای جدید و ارزان قیمت روی بیاوریم تا هزینه های تولید را کاهش دهیم و نکته دیگر اینکه از حوزه فناوریهای نفتی دریایی به سایر حوزه های دریایی روی بیاوریم.
رئیس کمیته فراساحل انجمن مهندسی دریایی به محورهایی که باعث توسعه اقتصاد کشور در حوزه فراساحل و دریایی می شود اشاره کرد و گفت: داشتن سیاست مناسب و پایدار در حوزه دریا ، راهکار اختصاص منابع مالی مناسب ، انتقال فناوری های جدید ، داشتن نیروی متخصص و فعال و کارآمد و تربیت نیروی انسانی بومی وکارآمد و داشتن پژوهش های کاربردی از جمله این محورهاست .
مظاهری گفت: برای اینکه این سیاستها به مرحله عمل برسد لازم است بخش خصوصی بیش از پیش فعال شود و از شرکت های دانش بنیان حمایت شود و به سایر حوزه های دریایی توجه ویژه شود. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار