۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳

آلودگی منابع آبی خوزستان به ماهی مهاجم تیلاپیا

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: بیشتر منابع آبی و تالاب های خوزستان به ماهی مهاجم و خطرناک تیلاپیا آلوده شده اند.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۵۹۰۴۷
آلودگی منابع آبی خوزستان به ماهی مهاجم تیلاپیا
احمد رضا لاهیجان زاده در جمع پژوهشگران برتر استان خوزستان افزود: در مدت سه سالی که این ماهی مهاجم وارد منابع آبی استان شده است میزان صید در منابع آبی استان روندی کاهشی داشته است وهر روز شاهد رشد و تکثیر روزافزون این گونه ماهی وحشی در آبگیرها و تالاب های استان خوزستان هستیم.
وی با اشاره به اینکه تاکنون پیگیری ها و مطالعاتی زیادی برای کنترل این ماهی مهاجم صورت گرفته ولی ثمربخش نبوده است افزود:اگرچه از بین بردن این گونه ماهی غیرممکن است و دیگر کشورها نیز نتوانسته اند آن را از بین ببرند ولی می توان آن را کنترل کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زست خوزستان در ادامه گفت: برخی مطرح می کنند که این گونه ماهی وحشی از ترکیه و سوریه وارد آبهای داخلی عراق شده و هفت سال آبهای عراق را آلوده کرده و هم اینک سه سال است وارد آب های خوزستان شده و به تدریج در آبهای اروند و کارون و حوضچه های پرورش ماهی و تالاب شادگان شده است.
وی گفت: اگر اقدام های لازم وموثر برای تکثیر این ماهی وحشی که به شدت در حال گسترش در منابع آبی خوزستان است انجام نشود صید و صیادی استان در سال های آینده با چالش های زیادی روبرو خواهد شد.
لاهیجان زاده از پژوهشگران استان خوزستان خواست تا تحقیقات و پژوهش های خود را برای مقابله با آلودگی های آبهای استان و گونه مهاجم تیلاپیا شروع کرده و نتایج آن در اختیار مجریان و مسوولان قرار دهند.
پیش تر مسئولان شیلات خوزستان نیز از تکثیر شگفت آور ماهی مهاجم تیلاپیا ابراز نگرانی کرده بودند.
برخی آبزی پروران خوزستانی از کاهش محسوس تولید ماهیان گرمابی که ناشی از وجود ماهی تیلاپیا است خواستار اتخاذ راه هایی برای مقابله با این گونه ماهی غیربومی شدند.

برچسب ها: خوزستان
ارسال نظرات
آخرین اخبار