۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰

سرنوشت کشتی سازی را نباید به بخش های دیگر گره زد

این نگاه اشتباه است که ساخت کشتی را منوط به ممنوعیت ورود کشتی به داخل کنیم در واقع نباید سرنوشت کشتی سازی به بخش های دیگر گره زد.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۹۰۰۳
سرنوشت کشتی سازی را نباید به بخش های دیگر گره زد
مدیرعامل شرکت مدیریت کشتی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به این مطلب یادآور شد: چرا صنایع دریایی را مساوی با ساخت شناور می دانیم؟ صنعت دریا بسیار وسیع است. ساخت، تعمیر، اوراق، تجهیزات، تأمین و ... همه جزو صنایع دریایی است و خواهش من از کلیه دست اندرکاران این است که واژه صنایع دریایی را تنها برای ساخت کشتی به کار نبریم. ساخت بخشی از مجموعه صنایع دریایی است. 
مهندس حسن قربان افزود: اگر پرسش این باشد که آیا ایران صنایع دریایی دارد یا خیر؟ قطعاً باید گفت بله ایران صنایع دریایی دارد اما اینکه آیا این صنایع با چالشهایی مواجه است؟ قطعاً پاسخ مثبت است این صنعت با مشکلاتی در زمینه حمایت دولت، قوانین و مقررات و امتیازات به تولیدکننده و نحوه انجام مناقصه ها مواجه است.
وی یادآورد شد : سوبسیدهای دولتی، حمایتهای جدی دولت و استفاده درست از ظرفیت ها نیاز صنعت دریایی است. اگر مسیر درست انتخاب شود، ثبات مدیریتی وجود داشته باشد و تسهیلات مورد نیاز پرداخت شود این صنعت رشد می کند. 
حسن قربان دولتی بودن را مشکل اصلی صنایع دریایی دانست و افزود: بخش خصوصی با شرایط بسیار سختی در این صنعت مواجه است. انتظارات حداقلی و احتیاج به حمایت مالی دارد. برای استفاده بخش خصوصی از پرچم باید امتیازاتی به این بخش تعلق گیرد. 
وی ضمن بیان لزوم ایجاد بانک مختص صنایع دریایی اظهار داشت: بخشهای دولتی و خصوصی رقابت سالمی با یکدیگر ندارند. باید یک اتاق فکر برای این صنعت ایجاد شود تا طرحهای رفع مشکلات را ارائه دهد. 
وی خاطرنشان کرد: به صنایع دریایی به عنوان یک اقتصاد کلان نگاه نمی شود. هر بخش کار خود را انجام می دهد. صنایع دریایی یک صنعت مادر است اما هیچگاه به این صنعت به عنوان صنعت مادر نگاه نشده است. 
وی اظهارداشت: اگر انتقال صنعت از خارج از کشور به داخل به درستی اجرا نشود نتیجه مطلوب کسب نخواهد شد. یکی از چالش های صنایع دریایی این است که نسبت به سایر فعالیت ها سود محدودی دارد. 
قربان گفت: عدم تخصص در رده های بالای کشتی سازی ها، مشکلات مدیریتی، عدم یادگیری مدیران و ریزش نیروها از مشکلات دیگر این صنعت است.
وی خاطرنشان کرد: نحوه عقد قرارداد، گرفتن ضمانت نامه ها و چگونگی شرکت در مناقصه ها، به گونه ای است که بخش خصوصی نمی تواند از عهده آن برآید. 
وی افزود: متأسفانه استراتژی تجارت صنایع دریایی و بازارهای هدف مشخص نیستند. مشخص نیست چه چیزی بسازیم که بتوانیم با سایرین رقابت کنیم. اگر نگاه به داخل باشد ظرفیت داخل بسیار محدود است. 
وی در پایان گفت: صنایع دریایی برای سرمایه گذاران توجیه اقتصادی ندارد همچنین لازم است شرکتهای بزرگ بهره بردار نیازهای آتی خود را به کشتی سازی ها اعلام کنند.
ارسال نظرات

نظرات کاربران

ali Iran (Islamic Republic of) ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷
0
0
جناب مهندس
کو گوش شنوا یکسری برای استفاده شخصی و تکیه بر میزهای غصبی حاضر هستند هر چه بگویند تا میز را از دست ندهند. از انجاییکه بنده یاد دارم همیشه گفته ایم به تعمیرات اهمیت بدهید تا انشالله کشتی سازی هم راه بیفتد. از انجاییکه مدیریتها صنایع دریایی کوتاه و همه مدیر از الگوی TRY AND ERROR استفاده می کنند و عملکرد مدیران قبلی را بی ارزش اعلام می نمایند هیچ اتفاق خاصی اتفاق نخواهد افتاد .
آخرین اخبار