۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲

پاکسازی آلودگی نفتی صخره های ساحلی چابهارآغازشد

پاکسازی آلودگی های نفتی ایجاد شده بر روی صخره های ساحلی چابهار با همکاری مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور و توسط پیمانکار بخش خصوصی آغاز شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۸۹۸۳
پاکسازی آلودگی نفتی صخره های ساحلی چابهارآغازشد
مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: پس از خروج هشت تن نفت از کشتی مارک به آبهای خلیج چابهار، بلافاصله عملیات پاکسازی توسط تیم مقابله با آلودگی های نفتی اداره بنادر و دریانوردی استان و با استفاده ازتجهیزاتی که در اختیار داشتیم آغاز شد.
سیاوش رضوانی با بیان اینکه در ساعات اولیه نشت نفتی، پاکسازی اصلی در آبهای اطراف کشتی و حوضچه بندر به اتمام رسید گفت: مقداری از آلودگی های نفتی به صخره های اطراف خلیج چابهار چسبیده شده اند که هنوز این آلودگی ها به طور کامل پاکسازی نشده اند.
این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان یادآور شد: به منظور تلاش برای رفع این آلودگی ها از صخره های ساحلی، با همفکری صورت گرفته با مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور در چابهار که وابسته به موسسه تحقیقات علوم شیلاتی است، قرار شد برنامه ای برای پاکسازی آلودگی های نفتی از صخره ها تدوین شود.                                                                                                                     
وی همچنین از همکاری تنگاتنگ سازمان حفاظت محیط زیست برای پاکسازی آلودگی های نفتی ایجاد شده در خلیج چابهار خبر داد.                                   
رضوانی اظهار داشت: به این منظور قراردادی با بخش خصوصی از سوی اداره بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان منعقد شده تا نسبت به رفع آلودگی های نفتی از صخره های ساحلی اقدام شود.
وی با اشاره به اینکه چند روزی از آغاز عملیات پاکسازی صخره های ساحلی توسط بخش خصوصی می گذارد، اذعان داشت: اتمام این پروژه به زمان طولانی نیاز دارد و نمی توان از هم اکنون زمانی را برای اتمام آن پیش بینی کرد.
مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان یادآور شد: از آنجا که صخره های سواحل چابهار حالت اسفنجی دارد، آلودگی های نفتی به داخل این صخره ها نفوذ کرده است؛ بنابراین کار خارج سازی این آلودگی ها بسیار مشکل است.
وی افزود: خسارات وارد شده به محیط زیست منطقه در اثر ورود هشت تن نفت از کشتی مارک هنوز برآورد نشده است.
وی اضافه کرد: عملیات برآورد خسارات آغاز شده و به زودی میزان خسارات وارد شده به محیط زیست منطقه اعلام خواهد شد.
این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان، دلیل اصلی نشت نفت به آبهای خلیج چابهار در بندر شهید کلانتری چابهار را بی توجهی پرسنل عملیات کشتی و عدم دقت آنها اعلام کرد.
به گفته وی، بر اساس دستور العمل های تدوین شده در سازمان بنادر و دریانوردی، کشتی که باعث ایجاد آلودگی نفتی در دریامی شود باید تمام خسارات وارده به محیط زیست را پرداخت کند.
مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در ادامه اذعان داشت: امیدواریم مالکان کشتی ها با توجه و دقت بیشتر در عملیات تخلیه و بارگیری مواد نفتی از وقوع چنین پدیده های مخرب محیط زیست دریا جلوگیری به عمل آورند.
گفتنی است، آلودگی نفتی ایجاد شده توسط کشتی مارک در تاریخ یکم آبان ماه صورت گرفته است اما مسئولان امر از رسانه ای شدن این موضوع جلوگیری به عمل آورده بودند.
لازم به ذکر است، گفته می شود کارشناسان مربوطه اداره بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در ساعتهای اولیه وقوع آلودگی و به صورت شبانه اقدام به جمع آوری آلودگی نفتی کرده اند اما به دلیل کمبود دستگاه های مورد نیاز، پاکسازی به طور کامل انجام نشده است.
شاهدان محلی این واقعه ناگوار زیست محیطی در چابهار اذعان دارند که ورود نفت زیاد به دریا، آسیب های زیست محیطی جبران ناپذیری را به منطقه وارد کرده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار