۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱

پهلوگیری بیش از 2600 کشتی در بندر شهید رجایی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از تخلیه و بارگیری 42 میلیون تن انواع کالا طی هشت ماهه نخست سال جاری در بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: ترانزیت و صادرات محموله های نفتی به ترتیب 69 و 25 درصد رشد داشته است.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۸۹۴۰
پهلوگیری بیش از 2600 کشتی در بندر شهید رجایی
به گزارش مانا، ابراهیم ایدنی ضمن ارایه گزارشی از عملکرد بندر شهید رجایی طی هشت ماهه نخست سال ٩٤، اظهار داشت: طی این مدت، در مجموع 42 میلیون و 490 هزار و 58 تن کالای نفتی و غیر نفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران تخلیه و بارگیری شد که 26 میلیون و 331هزار و 748 تن آن مربوط به کالاهای غیرنفتی و 16میلیون و 158 هزار و 840 تن نیز به مواد نفتی اختصاص دارد.
وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون، چهار میلیون و 159 هزار و 673 تن مواد نفتی از طریق منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به خارج از کشور صادر شد که 25 درصد بیشتر از سال گذشته بوده است.
ترانزیت حدود 650 هزار تن انواع فرآورده های نفتی
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: طی مدت یاد شده، بیش از 648 هزار تن انواع فرآورده های نفتی از طریق این بندر به کشورهای مختلف ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 69 درصد افزایش داشته است.
ایدنی از واردات یک میلیون و 608 هزار و 118تن انواع فرآورده های نفتی از طریق بندر خلیج فارس(بخش نفتی بندر شهید رجایی) به داخل کشور و کابوتاژ 9 میلیون و 737هزار و 864 تن از اینگونه کالاها طی سال جاری خبر داد.
صادرات بیش از 15 میلیون تن کالای غیرنفتی
ایدنی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود میزان صادرات کالاهای غیرنفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران را 15 میلیون و 493 هزار و 762 تن عنوان کرد.
مواد پتروشیمی، محصولات کشاورزی، مواد معدنی و صنعتی، فلزات، سنگ آهن و صنایع دستی از جمله کالاهای غیرنفتی صادراتی است.
کاهش 25 درصدی واردات غیرنفتی
به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، در مدت یاد شده، 6 میلیون و 244 هزار و 885 تن از چنین کالاهایی وارد بندر شهید رجایی شد که مقایسه این رقم با مدت مشابه سال گذشته کاهش 25 درصدی را نشان می دهد.
ایدنی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون، ترانشیپ 757 هزار و 520 تن کالای غیرنفتی نیز از طریق خطوط کشتیرانی فیدری به بنادر دیگر در راستای تبدیل بندر شهید رجایی به یک بندر کانونی، به ثبت رسید.
ترانزیت 2.8 میلیون تن کالای غیرنفتی
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: طی هشت ماه اخیر، دو میلیون و805 هزار و 744 تن کالاهای غیرنفتی از طریق این بندر ترانزیت شد.
نفت کوره، مازوت، مس، گوگرد، مواد معدنی، آهن آلات، روغن خوراکی، ریل ،گندم و گندله آهن از جمله مواد نفتی و غیر نفتی است که در مسیر انتقال از آسیای میانه به اروپای شرقی و جنوب شرق آسیا از طریق ایران ترانزیت می شود .
پهلوگیری بیش از2600 فروند کشتی
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از پهلوگیری دو هزار و 663 فروند انواع شناور در این بندر با رشد دو درصدی نسبت به سال گذشته سخن به میان آورد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، دو هزار و 50 فروند شناور بالای یک هزار تن و 613 فروند شناور زیر یک هزار تن در این بندر تردد کردند.
ایدنی در پایان گفت: طی این مدت، تخلیه و بارگیری یک میلیون و 91 هزار و 397 TEU کانتینر در بندر شهید رجایی به عنوان پیشرفته ترین بندر کانتینری کشور به ثبت رسید.
لازم به ذکر است، بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری ایران با بهره مندی از ٤٠ پست اسکله و دو هزار و ٤٠٠هکتار وسعت، از ظرفیت پذیرش سالانه حدود ٩٠میلیون تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی برخوردار است. این بندر در فاصله ٢٣ کیلومتری غرب شهر بندرعباس در استان هرمزگان واقع شده است.
برچسب ها: بندر شهید رجایی
ارسال نظرات
آخرین اخبار