۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳

اتمام کاوشهای باستان شناسی زیرآب در خلیج گرگان

با اتمام بررسی های ژئوفیزیک دریا در خلیج گرگان طی هفتمین فصل از کاوش های باستان شناسی دیوار گرگان، یک و نیم کیلومتر دیگر از دیوار تمیشه در زیرآب شناسایی شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۸۹۱۲
اتمام کاوشهای باستان شناسی زیرآب در خلیج گرگانمعاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهارداشت: هفتمین فصل کاوش های دیوارگرگان با همکاری باستان شناسانی از کشورهای بریتانیا، آلمان، روسیه، گرجستان، آفریقای جنوبی، کانادا، ایتالیا و فرانسه از اواسط آبان ماه امسال آغاز شده بود.                                        
سرپرست هیات ایرانی کاوش های باستان شناسی دیوار گرگان بیان کرد: هفتمین فصل کاوش های باستان شناسی دیوار گرگان در خلیج گرگان، روز گذشته به اتمام رسید.
حمید عمرانی با بیان اینکه به منظور انجام کاوشهای زیرآب در خلیج گرگان یک تیم هفت نفره همراه با غواص حرفه ای شرکت داشتند، گفت: یکی از مهمترین اعضای این تیم ، باستان شناس متخصص زیرآب از کشور بریتانیا بود که تیم ما را همراهی کرد.
حمید عمرانی ادامه داد: بر اساس مطالعات ژئوفیزیک دریا انجام شده در خلیج گرگان در محدوده گمیشان تا بندر ترکمن هیچ گونه اثری از وجود دیوار گرگان و یا دیوار تمیشه دیده نشد.
وی خاطرنشان ساخت: این مطالعات ژئوفیزیک در محدوده خلیج گرگان باعث شد تا یک و نیم کیلومتر دیگر از آثار دیوار تمیشه در زیرآب شناسایی شود.
این مقام مسئول در استان گلستان بیان کرد: از آنجا که طی بررسی های انجام شده در سال های گذشته، دو و نیم کیلومتر از دیوار گرگان شناسایی شده بود، با شناسایی جدید انجام شده طی هفتمین فصل کاوش های باستان شناسی دیوار گرگان در مجموع طول دیوار تمیشه در خلیج گرگان به سه و نیم کیلومتر رسید.
وی اذعان داشت: بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته قصد داریم طی هشتمین فصل کاوش های باستان شناسی دیوار گرگان در سال آینده، با استفاده از دستگاه های ژئوفیزیک بررسی های باستان شناسی را در کناره های دریا و قسمت های کم عمق ساحلی انجام دهیم.
عمرانی در خصوص نتایج هفتمین فصل کاوش های دیوار گرگان تاکید کرد: با این اقدام قصد داریم تلاقی دیوار گرگان و دیوار تمیشه را کشف کنیم، چرا که گفته می شود دیوار گرگان و دیوار تمیشه در ساحل دریای خزر در نقطه ای خاص به هم متصل بوده اند.
سرپرست هیات ایرانی کاوش های باستان شناسی دیوار گرگان خاطرنشان ساخت: در بررسی های باستان شناسی زیرآب صورت گرفته طی سال های گذشته، بقایای بخشی از قلعه تاریخی یا لنگرگاه متعلق به دوره ساسانی در بخشی از دیوار تمیشه واقع در خلیج گرگان، شناسایی شده بود.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان اعلام کرد: کشف ظروف سفالی شکسته در محل قلعه به باستان شناسان اثبات کرد که سازه کشف شده بقایای دیوار گرگان یا تمیشه نیست بلکه بقایای قلعه تاریخی بوده که زندگی در آن جریان داشته است.
وی گفت: همچنین طی کاوشهای باستان شناسی زیرآب انجام شده در سال گذشته در خلیج گرگان، آجرهایی متعلق به دیوار گرگان و نیز آجرهایی متعلق به دیوار تمیشه کشف شد.
عمرانی با اشاره به کشف بقایای قلعه یا لنگرگاه دوره ساسانی در خلیج گرگان گفت: باستان شناسان ایرانی و بریتانیایی در فصل جدید بررسی های زیرآب موفق شدند ابعاد این سازه را به دست آوردند.
لازم به ذکر است، دیوار بزرگ گرگان یا دیوار سرخ که در متون قدیمی مار سرخ نامیده می شد، نخستین بار در سال 1316 توسط اریک اشمیت خلبان آمریکایی شناسایی شد و عکس های هوایی او سندی برای تحقیقات باستان شناسان ایرانی و خارجی قرار گرفت.
قدمت این دیوار به دوره ساسانی باز می گردد که برای مقابله با قوم هون و سایر اقوام شمالی ایران ساخته شد.
این دیوار به طول 200 کیلومتر، پس از دیوار چین بزرگترین دیوار دفاعی جهان است که در 29 تیرماه سال 1387 به ثبت ملی رسید.
          
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار